درمان خانگی «برفک دهان»

درمان خانگی «برفک دهان»

جوش شیرین که به عنوان بی‌کربنات‌سدیم هم شناخته می‌شود، می‌تواند عوامل قارچی را که باعث عفونت می‌شوند، از بین ببرد و به درمان برفک دهان هم کمک کند.

کد خبر : ۱۰۳۰۲۶
بازدید : ۵۵۹۳

برفک دهان یک عفونت قارچی است که افراد را در سنین مختلف تحت تأثیر قرار می‌دهد. این وضعیت بیشتر به دلیل عدم تعادل pH در دهان رخ می‌دهد. برفک دهان گاهی ممکن است نشان‌دهنده یک بیماری زمینه‌ای باشد.

برفک دهان علاوه بر اینکه با دارو درمان می‌شود، برخی از درمان‌های خانگی نیز می‌توانند به مدیریت علائم این عفونت کمک کنند. این مطلب علائم برفک دهان و بهترین درمان‌های خانگی آن را به شما ارائه می‌دهد.

علائم برفک دهان

شناسایی و درک علائم این عفونت کمی سخت است. این علائم به مرور زمان ایجاد می‌شوند و معمولاً خفیف تا متوسط هستند. شایع‌ترین علائم برفک دهان عبارتند از:

تشکیل یک لایه‌ی ناهموار سفید روی کل دهان و لوزه
از دست دادن حس چشایی
ترک خوردن پوست در گوشه‌های دهان
خونریزیِ سطح سفید شکل‌گرفته در دهان
پدید آمدن برجستگی در زیر همان لایه‌ی سفید رنگ (که بعضاً با درد همراه است).
اختلال در بلع و صحبت کردن
ممکن است نوزادانی که به این عارضه مبتلا می‌شوند، در غذا خوردن دچار مشکل شوند.

اگرچه این علائم معمولاً بی‌خطر هستند، اما درصورت عدم درمان، ممکن است شرایط تشدید شود و زندگی روزمره را مختل کند.

درمان‌های خانگی برای رفع برفک دهان

۱. سرکه سیب: سرکه سیب دارای خواص ضد قارچی است و مصرف روزانه آن می‌تواند به مبارزه با عفونت قارچی ناشی از برفک دهان کمک کند.

در یک لیوان آب گرم، یک قاشق غذاخوری سرکه سیب اضافه کنید. برای بهبود طعم می‌توانید عسل هم اضافه کنید. ترکیب را به آرامی میل کنید. می‌توانید این کار را دو بار در روز انجام دهید.

۲. روغن نارگیل: خواص ضد قارچی روغن نارگیل به از بین بردن قارچ‌های مخمری کمک می‌کند. هر روز صبح ناشتا روغن نارگیل را ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در دهان غرغره کنید. برای کسب نتیجه مطلوب، روزانه این کار را تکرار کنید.

۳. ماست: ماست، تولید پروبیوتیک‌ها را در بدن افزایش می‌دهد. این پروبیوتیک‌ها ممکن است در از بین بردن عفونت‌های قارچی مؤثر باشند. هرچند تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.

یک قاشق غذاخوری ماست را به مدت پنج دقیقه در دهان نگه دارید و سپس ببلعید. شما می‌توانید این روش را سه بار در روز انجام دهید.

۴. جوش شیرین: جوش شیرین که به عنوان بی‌کربنات‌سدیم هم شناخته می‌شود، می‌تواند عوامل قارچی را که باعث عفونت می‌شوند، از بین ببرد و به درمان برفک دهان هم کمک کند.

نصف قاشق غذاخوری جوش شیرین را در یک لیوان آب حل کنید و دهان خود را با این محلول بشویید. می‌توانید این کار را دو تا سه بار در روز انجام دهید.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید