بازگشت دوباره دلار به کانال ۲۸ هزارتومان

بازگشت دوباره دلار به کانال ۲۸ هزارتومان

این افزایش قیمت تا حوالی ظهر دیروز ادامه داشت به‌صورتی که در معاملات نقدی ظهر روز شنبه بازار ارز شاهد رقم‌های ۲۸ هزار و ۲۵۰ تا ۲۸ هزار و ۲۸۰ تومانی نیز برای قیمت دلار بود.

کد خبر : ۱۰۳۰۵۳
بازدید : ۴۷۹۹

در حالی که مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۴ طولانی‌تر شده معامله‌گرانی که در انتظار کاهش نرخ‌های شدید بیشتر در اثر حصول توافق جدید هسته‌ای از معاملات خود دست کشیده بودند و تقاضایی برای خرید تا پایان سال داشتند، وارد بازار شدند.

البته این افراد تنها برای نیاز خود دلار تهیه می‌کنند و کمتر کسی با انگیزه سرمایه‌گذاری وارد بازار می‌شود. در کنار این موضوع، احتمال آزادسازی دارایی‌های ارزی کره جنوبی و عراق روز گذشته در فضای بازار پیچید.

تقاضای آخر سال خرید دلار

کارشناسان سیاسی ارزی بازار تهران همچنین با توجه به اخبار روز‌های پیشین مبنی بر آزادسازی بدهی‌های بلوکه شده ایران احتمال حصول توافق جدید را قریب‌الوقوع می‌دانند. در این شرایط نرخ اسکناس آمریکایی در نخستین روز کاری هفته مجددا به سطح ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومان رسید.

دیروز شنبه ۹ بهمن ماه اسکناس آمریکایی با جهش افزایشی کار خود را آغاز کرد. دلار که در روز‌های پایانی هفته گذشته با ورود مجدد به کانال ۲۸ هزار تومانی در سطح قیمتی ۲۸ هزار و ۵۰ تومان معامله می‌شد با شروع ساعات کاری نخستین روز هفته جهشی ۱۵۰ تومانی داشته و در معاملات بازار آزاد صبح روز شنبه در رقم ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومان معامله شد.

این افزایش قیمت تا حوالی ظهر دیروز ادامه داشت به‌صورتی که در معاملات نقدی ظهر روز شنبه بازار ارز شاهد رقم‌های ۲۸ هزار و ۲۵۰ تا ۲۸ هزار و ۲۸۰ تومانی نیز برای قیمت دلار بود. معامله‌گران افزایشی بازار نیز با غنیمت شمردن فضای بازار نرخ‌های پیشنهادی خود برای معاملات فردایی را با افزایشی ۱۰۰ تومانی و در حوالی رقم ۲۸ هزار و ۳۵۰ تومان مطرح می‌کردند.

برخی از تحلیلگران و کارشناسان بازار ارز تهران با اشاره به طولانی‌تر شدن روند مذاکرات هسته‌ای رفع تحریم‌ها بر این باورند که عده‌ای از افراد متقاضی دلار طی هفته‌های گذشته با توجه به احتمال حصول توافق هسته‌ای جدید و در نتیجه آن ایجاد انتظارات کاهشی از بازار ارز تهران از ورود سرمایه خود به بازار خودداری می‌کردند.

این افراد در انتظار سطوح قیمتی پایین‌تر برای خرید اسکناس آمریکایی به انتظار نشسته بودند. اما با توجه به طولانی‌تر شدن روند مذاکرات، این افراد برای خرید نیاز ارزی خود در حال تبدیل سرمایه و خرید دلار در کانال ۲۸ هزار تومانی هستند.

این تحلیل‌گران معتقدند افزایش قیمت صورت گرفته در روز ابتدایی هفته جاری می‌تواند ناشی از بازگشت همین تقاضا‌های جدید به بازار ارز تهران باشد.

از طرف دیگر عده‌ای از تحلیلگران سیاسی ارزی بازار تهران با توجه به اخبار مثبت منتشر شده در روز‌های گذشته معتقدند آینده بازار آزاد ارز تهران همچنان کاهشی بوده و دلار در صورت حصول توافق جدید و آزاد شدن بدهی‌های بلوکه شده کشور‌های کره و عراق می‌تواند در هفته‌های آتی سطوح قیمتی پایین‌تری را نیز تجربه کند.

حوالی ظهر دیروز بود که رسانه‌های کره‌ای با اعلام برگزاری نشست‌هایی بین ایران و کره در ماه آتی حول محور بدهی ۷ میلیارد دلاری بلوکه شده ایران در دو بانک این کشور مدعی شدند اگر دو طرف ظرف ۶ ماه آینده راه‌حلی برای پرداخت این بدهی‌ها پیدا نکنند، ایران ممکن است از کره‌جنوبی در مجامع جهانی شکایت کند.

از طرف دیگر دیروز وزارت صمت با ارسال نامه‌ای مبنی بر افزایش ظرفیت‌های مبادلاتی ایران با بانک‌های عراقی به انجمن‌های غذایی، دارویی و بهداشتی اعلام کرد که منابع ارزی بلوکه شده ایران در عراق به صورت خرید اقلام آزاد شده و این انجمن‌ها می‌توانند منابع مورد نیاز خود را از این کشور تامین کنند.

تحلیل‌گران ارزی نیز با اشاره به احتمال تزریق بدهی‌های بلوکه شده مذکور ایران در کره به بازار ارز تهران و در نتیجه آن افزایش عرضه دلار در بازار روند قیمتی این ارز را در ماه‌های آتی همچنان نزولی می‌بینند. در نهایت دلار در بازار آزاد روز شنبه با ۲۰۰ تومان افزایش قیمت نسبت به نرخ روز پنج‌شنبه هفته گذشته و در سطح قیمتی ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومان معامله شد.

هر قطعه سکه امامی نیز در بازار روز شنبه با ۵۰ هزار تومان افزایش قیمت نسبت به نرخ تعطیلات هفته قبل در رقم ۱۲ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان معامله شد.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید