کشف سویه جدید کرونا در خفاش‌های آفریقایی

کشف سویه جدید کرونا در خفاش‌های آفریقایی

به گفته کارشناسان سازمان جهانی بهداشت (WHO)، این موضوع که آیا ویروس NeoCov تهدیدی برای انسان‌ها بشمار می‌رود یا خیر، نیاز به مطالعه بیشتر دارد.

کد خبر : ۱۰۳۰۵۹
بازدید : ۶۴۳۸

محققان دانشگاه ووهان در چین هشدار دادند که سویه جدید و کشنده کووید۱۹ به نام NeoCov تنها یک جهش تا آلوده کردن سلول‌های انسانی فاصله دارد.

محققان چینی این سویه جدید ویروس کرونا به نام نئوکو NeoCov را در خفاش‌های آفریقای جنوبی شناسایی و اعلام کردند که برای مشخص شدن خطرات احتمالی این سویه به تحقیقات و ارزیابی بیشتری نیاز است. ویروس مورد نظر از خویشاوندان نزدیک سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS-CoV) است.

این محققان در مقاله‌ای در وب سایت preprint bioRxiv که هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است، اعلام کردند که این ویروس تنها یک جهش تا خطرناک شدن برای انسان‌ها فاصله دارد.

نئوکو NeoCoV در بین خفاش‌ها در آفریقای جنوبی کشف شده است و تا به امروز تنها در بین این حیوانات مشاهده شده است. MERS-CoV و چند ویروس کرونای خفاش از گیرنده DPP ۴ به عنوان گیرنده‌های عملکردی خود استفاده می‌کنند. با این حال، گیرنده سویه NeoCoV، نزدیک‌ترین خویشاوند MERS-CoV که تاکنون در خفاش‌ها کشف شده به صورت معما باقی مانده است.

در این مطالعه، محققان به طور غیرمنتظره متوجه شدند که NeoCoV و خویشاوند نزدیک آن، PDF-۲۱۸۰-CoV، می‌توانند به طور مؤثری از برخی از انواع «آنزیم ۲ مبدل آنژیوتانسین» (ACE ۲) خفاش و به طور کمتر موثری از آنزیم ACE ۲ انسانی برای ورود به سلول استفاده کنند، اما NeoCoV پس از بروز جهش T ۵۱۰ F در موتیف اتصال گیرنده (RBM)، می‌تواند سلول‌های بیان کننده ACE ۲ انسانی را به طور موثری آلوده کند.

براساس این مطالعه، این عفونت نمی‌تواند توسط آنتی بادی‌هایی که SARS-CoV-۲ یا MERS-CoV را هدف قرار می‌دهند، خنثی شود. این بدان معناست که نه آنتی‌بادی‌ها و نه مولکول‌های پروتئینی تولید شده توسط افراد مبتلا به بیماری‌های تنفسی یا افرادی که به طور کامل واکسینه شده‌اند، نمی‌توانند از ابتلا به NeoCoV پیشگیری کنند.

به گفته کارشناسان سازمان جهانی بهداشت (WHO)، این موضوع که آیا ویروس NeoCov تهدیدی برای انسان‌ها بشمار می‌رود یا خیر، نیاز به مطالعه بیشتر دارد.

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که این سازمان از نزدیک با سازمان جهانی بهداشت حیوانات (OIE)، سازمان غذا و کشاورزی (FAO) و برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP) به منظور نظارت و پاسخگویی به تهدید ویروس‌های در حال ظهور مشترک میان انسان و دام همکاری می‌کند.

از آغاز همه‌گیری کرونا که منشأ آن در ووهان است، ویروس SARS-CoV-۲ که باعث بیماری کووید-۱۹ می‌شود، جهش یافته و منجر به بروز سویه‌های مختلفی از این ویروس از جمله اومیکرون شده است.

سویه دلتا به عنوان مسری‌ترین شکل ویروس کرونا SARS-CoV-۲ تا به امروز شناخته شده است.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید