اومیکرون، جشنواره فیلم فجر را غافلگیر کرد!

اومیکرون، جشنواره فیلم فجر را غافلگیر کرد!

اما با نزدیک‌شدن به پیک ششم کرونا، برگزاری این رویداد هنری با رعایت تمامی پروتکل‌ها یکی دیگر از موانع جشنواره چهلم فیلم فجر است.

کد خبر : ۱۰۳۰۶۵
بازدید : ۶۵۵۱

چهلمین جشنواره فیلم فجر در آستانه برگزاری است؛ جشنواره‌ای که عمر ۴۰ ساله‌اش گواهی می‌دهد که دیگر نباید از آزمون و خطا‌های سال‌های گذشته در ارتباط با چگونگی برگزاری‌اش خبری باشد و باید در قامت تنها رویداد سینمایی قابل اعتنای کشورمان جایگاهش را تثبیت کرده باشد.

به هر روی جشنواره چهلم فیلم فجر با حواشی بسیار کارش را آغاز کرد. انتخاب پردیس چارسو به‌عنوان خانه جشنواره و سینما فلسطین برای منتقدان از‌جمله مواردی بود که در روز‌های اخیر واکنش‌های بسیاری را به همراه داشت و پس از مدتی اعلام شد در پی نشست مشترک محمد خزاعی با مسئولان شهرداری، برج میلاد در تعامل میان سازمان سینمایی و شهرداری به‌عنوان خانه جشنواره چهلم انتخاب شده است.

از سوی دیگر طبق روال هر سال در ساعات منتهی به افتتاحیه جشنواره فیلم فجر، سایت خرید بلیت برای علاقه‌مندان حضور در این رویداد هنری باز شد.

در چند روز اخیر بعضی صاحبان سینما‌ها گله‌مند هستند که در گذشته فروش بلیت در چند سری که معمولا شامل ۱۰ فیلم بود، اتفاقی بهتر در رونق سینما‌ها و دیده‌شدن فیلم‌های جشنواره بود، ولی حذف بلیت‌فروشی سری تأثیر زیادی در کم‌شدن استقبال از بعضی سینما‌ها و همچنین فیلم‌ها داشته و رونق جشنواره فجر در سینما‌های مردمی فقط برای تعدادی فیلم و سینمای خاص بروز پیدا می‌کند.

بلیت‌فروشی برای سینما‌های مردمی امسال به صورت تک‌فیلم انجام می‌شود و فقط ۷۰ درصد ظرفیت سالن‌ها برای فروش بلیت عرضه شده؛ به این ترتیب میان هر دو صندلی فروخته‌شده، یک صندلی خالی برای رعایت فاصله اجتماعی در نظر گرفته شده است.

در این میان سه فیلم «خائن‌کشی» مسعود کیمیایی، «مرد بازنده» محمدحسین مهدویان و «علفزار» کاظم دانشی به تهیه‌کنندگی بهرام رادان بیشترین تعداد بلیت فروش را داشته‌اند.

اما برگزاری نشست‌های تخصصی یکی از نکات قابل تأمل جشنواره چهلم فیلم فجر است. این نشست‌ها که با هدف بسترسازی برای گفتگو میان اهالی سینما و ارتقا و رشد تکنیکی و مضمونی علاقه‌مندان به سینماست، هر روز به دو صورت فیزیکی و مجازی برگزار خواهد شد، این جلسات دربرگیرنده موضوعات فنی و محتوایی است که با حضور استادان دانشگاه و هنرمندان فعال و پیش‌کسوت برگزار می‌شود؛ علاوه بر اینکه ۱۰ فیلم از گنجینه‌های تاریخ سینمای ایران در بخش «قاب‌های ماندگار» چهلمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درخواهد آمد.

در بخش «قاب‌های ماندگار» علاوه بر نمایش آثار، نشست‌های مفهومی درباره این فیلم‌ها با اجرای «اکبر نبوی» نویسنده و کارشناس سینما برگزار می‌شود. فیلم‌های «دیده‌بان» (ابراهیم حاتمی‌کیا)، «خانه دوست کجاست؟» (عباس کیارستمی)، «گاو» (داریوش مهرجویی)، «ناخدا خورشید» (ناصر تقوایی)، «عقاب‌ها» (ساموئل خاچیکیان)، «دست‌نوشته‌ها» (مهرزاد مینویی)، «جاده‌های سرد» (مسعود جعفری‌جوزانی)، «پرده آخر» (واروژ کریم‌مسیحی)، «نیاز» (علیرضا داوودنژاد) و «بچه‌های آسمان» (مجید مجیدی) در خانه جشنواره چهلم (سالن همایش‌های برج میلاد) روی پرده خواهد رفت. آثار مورد اشاره از‌جمله فیلم‌هایی است که در سال‌های گذشته از سوی فیلمخانه ملی ایران و بنیاد سینمایی فارابی بازبینی و مرمت شده است.

از سوی دیگر، ابتلای مسعود نقاش‌زاده -دبیر جشنواره فجر‌- به کرونا از دیگر حواشی داغ روز‌های منتهی به افتتاحیه این رویداد هنری است که برخی از برنامه‌های جشنواره را تحت تأثیر قرار داده است. اما با نزدیک‌شدن به پیک ششم کرونا، برگزاری این رویداد هنری با رعایت تمامی پروتکل‌ها یکی دیگر از موانع جشنواره چهلم فیلم فجر است.

هر‌چند یزدان عشیری، مدیر روابط‌عمومی جشنواره فیلم فجر، در گفت‌وگویی با ایسنا به تعامل با مسئولان وزارت بهداشت اشاره و تأکید کرده که ظرفیت سینما‌های مردمی ۷۰ درصد است و قطعا همین مبنا و شاخص در سالن‌هایی که میزبان میهمان‌ها و اهالی رسانه و منتقدان است نیز رعایت خواهد شد؛ یعنی ضریب اشغال صندلی‌ها در برج میلاد بر همین مبنای ۷۰ درصد است، به‌ویژه آنکه کرونا در این روز‌ها تشدید شد و هشدار‌هایی داده شده و وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی (محمدمهدی اسماعیلی و محمد خزاعی) نیز در‌این‌باره دغدغه دارند.

با‌این‌حال، برنامه‌ها طوری طراحی شده که بتوانیم میزبان همه متقاضیانی که تشریفات اداری را طی کرده‌اند باشیم، اما این کار با تغییراتی در ساختار برنامه‌ها اتفاق خواهد افتاد که بعدا تشریح خواهد شد.

مانند سال گذشته صندلی‌های اضافی از سالن همایش‌ها خارج می‌شود و با همکاران در برج میلاد تبادل نظر‌هایی برای چگونگی عملیاتی‌کردن ظرفیت مد‌نظر داشتیم تا بر اساس همان ۷۰ درصد ابلاغ‌شده از سوی وزارت بهداشت میزبان اهالی رسانه، صاحبان آثار، منتقدان و میهمانان باشیم.

در این راستا به‌عنوان عضوی از جامعه و فعالان رسانه‌ای از همکاران خود درخواست می‌کنم در این مورد با ما تعامل داشته باشند تا با رعایت پروتکل‌ها میزبان آن‌ها شویم.

از طرفی به گفته محسن فرهادی، معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، فروش بلیت تنها به کسانی صورت می‌گیرد که واکسینه شده باشند و بدانیم که بیمار نیستند.

محمد قاصداشرفی، رئیس انجمن سینماداران نیز با اشاره به رونق سالن‌های سینما در چند ماه گذشته، از رعایت پروتکل‌های بهداشتی در طول جشنواره فیلم فجر از سوی سینما‌داران صحبت کرد و افزود: «باید خوشحال بود که بعد از چندین ماه بی‌رونقی، در چند ماه گذشته بار دیگر شاهد حضور مخاطبان سینما در سالن‌ها بودیم و باید ابتدا از مخاطبان سینما و بعد صاحبان آثار تشکر کرد.

بعد از گذشت ۴۰ سال از عمر برگزاری جشنواره فیلم فجر می‌دانیم که اساسا علاقه‌مندان همیشگی سینما این رویداد هنری را از دست نخواهند داد و کارنامه تولیدات یک‌ساله سینما را تماشا خواهند کرد. با وجود شرایط اوج‌گیری مجدد کرونا شاهد کوشش همکارانم، سینماداران هستم که تمام تلاش‌شان را برای برقراری بهتر پروتکل‌ها انجام خواهند داد و البته در این میان نیازمند همراهی مخاطبان هم هستیم».

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید