۱۱ قدرت پنهانِ درون‌گرا‌ها

۱۱ قدرت پنهانِ درون‌گرا‌ها

درون‌گرا‌ها نیازی ندارند در مرکز توجه باشند و بدونِ اینکه تمرکزشان را از دست بدهند یا نیاز به نظارت داشته باشند، خودشان به سختی کار می‌کنند، به‌همین علت وقتی به تنهایی کار می‌کنند افرادی مؤثرتر و کارامدتر هستند. نقاط قوت درون‌گرا‌ها از زمانی که در درون رحم مادر هستند شکل می‌گیرد.

کد خبر : ۱۰۳۰۸۰
بازدید : ۹۳۷۷

۱۱ قدرت پنهانِ درون‌گرا‌ها

فرادید | این بار چندمی است که به خجالتی، ضداجتماعی یا منزوی بودن متهم می‌شوید... اما این حسی نیست که خودتان در درون‌تان احساسش می‌کنید!

به گزارش فرادید، چه خودتان یک فرد درون‌گرا هستید و چه یکی از نزدیکان‌تان، باید بدانید که درون‌گرا‌ها نه آدم‌های عجیب‌وغریبی هستند و نه به لحاظ احساسی مشکل دارند و نه ناتوان در برقراریِ رابطه اجتماعی هستند. درحقیقت، این مقاله نشان می‌دهد که درون‌گرا‌ها ابرنیرو‌هایی دارند که سایر تیپ‌های شخصیتی در آرزوی داشتن‌شان هستند.

درون‌گرایی یعنی چه؟

نخست، یک درون‌گرا لزوماً فردی خجالی، متنفر از جمع یا مملو از اضطراب اجتماعی نیست. شاید فرزند، عضو خانواده یا دوستی داشته‌اید که همیشه سعی کرده است چنین چیزی را برای‌تان توضیح دهد.

این درست است که یک فرد درون‌گرا ممکن است خجالتی هم باشد، اما هر تیپ شخصیتی دیگر نیز می‌تواند خجالتی باشد. دیگران فقط سطحِ شخصیتِ درون‌گرا‌ها را می‌بینند؛ این درحالیست که درون‌گرا‌ها ویژگی‌های شخصیتی بسیاری دارند. آنچه در ادامه درباره درون‌گرا‌ها متوجه می‌شوید، می‌تواند حیرت‌زده‌تان کند.

درون‌گرا‌ها و برون‌گرا‌ها در دو سر مخالفِ طیف‌های شخصیتی قرار می‌گیرند. این یعنی درحالیکه برون‌گرا‌ها به دنبال برقراری تعاملات اجتماعی هستند و در محیط‌های شلوغ می‌توانند شکوفا شوند، درون‌گرا‌ها چنین نیستند. درون‌گرا‌ها در عوض در محیط‌های آرام با کم‌ترین میزان یا حتی در غیابِ کامل اضافه‌بار‌های احساسی شکوفا می‌شوند. آن‌ها واقعاً از خلوت و تنهایی خود لذت می‌برند.

برای اینکه بفهمیم درون‌گرایی واقعاً به چه معنایی است بهتر است که نگاهی به ویژگی‌های شخصیتی درون‌گرا‌ها بیندازیم. آنچه در ادامه می‌خوانید فقط چند ویژگی‌ِ درون‌گراهاست:

ویژگی‌های شخصیتیِ درون‌گرا‌ها

شما نیاز دارید وقت زیادی را در خلوت و تنهایی سپری کنید.
معاشرت اجتماعی انرژی شما را کاهش می‌دهد.
وقتی تنها هستید کارایی‌تان بیشتر است.
نیازی ندارید کانون توجه باشید.
حلقه کوچکی از دوستان صمیمی دارید.
روابط‌تان عمق بسیار بیشتری دارند.
عمیقاً درباره مسائل می‌اندیشید و آن‌ها را پردازش می‌کنید.
در خودتان فرو می‌روید تا به آرامش برسید.
ترجیح می‌دهید به جای حرف زدن، بنویسید.
احساسات شما از عمق وجودتان نشأت می‌گیرند.

انواع درون‌گرایی

درون‌گرا‌ها انواع متفاوتی دارند، بنابراین همه درون‌گرا‌ها همه ویژگی‌های منسوب به درون‌گرایی را ندارند.

یک درون‌گرای اجتماعی ترجیح می‌دهد که با گروه‌های کوچک تعامل داشته باشد.
یک درون‌گرای متفکر مدت‌های طولانی در افکار و تخیلات خودش غرق می‌شود.
یک درون‌گرای مضطرب به دلیل خجالتی بودن، معذب بودن در جمع یا فقدان اعتمادبه‌نفس ترجیح می‌دهد که اوقات بیشتری را در خلوت سپری کند.
یک درون‌گرای مهارشده، تعاملات حساب‌شده و محتاطانه دارد و افکار و احساساتش نسبت به دیگران را برای خودش محفوظ نگه می‌دارد.

این انواع متفاوت درون‌گرایی ممکن است با درجات متفاوت با تمایلات برون‌گرایی ترکیب شوند یا حتی با برخی از ویژگی‌های برون‌گرایی هم‌پوشانی داشته باشند. هر فردی یک شخصیتِ منحصربه‌فرد است، بنابراین هر فردی ویژگی‌های شخصیتیِ و تیپ شخصیتیِ منحصربه‌فردی دارد. تمرکز این مقاله منحصراً بر نقاط قوتِ پنهانِ شخصیت‌های درون‌گراست.

برخی ویژگی‌های مثبتِ درون‌گرا‌ها شاملِ موارد زیر است:

خلاقیت
موفقیت‌های دانشگاهی و علمی
سلامتی جسمانی بهتر
موفقیت در زمینه‌های بازرگانی و تجارت
موفقیت در نقش‌های هدایت و رهبری

شاید به عنوان یک درون‌گرا هنوز ندانید که صاحب برخی از قدرتمند‌ترین هدایای نوع بشر هستید. در ادامه ۱۱ نقطه قوت شخصیت‌های درون‌گرا را معرفی می‌کنیم که به شما در بازاندیشی، مراقبه و مراقبت از خود کمک می‌کنند. هدف از این مقاله آشنا کردنِ شما با ارزش‌های عظیم حقیقی شخصیتی‌تان به عنوان یک درون‌گرا، تقویت اعتماد‌به‌نفس‌تان و کمک به داشتنِ بهترین شکل از زندگی‌تان است.

قدرت‌های پنهان

۱. توانایی حل مسئله از طریق توجه کردنِ عمیق به جزئیات

حل مسئله و توجه به جزئیات از نقاط قوت شخصیت درون‌گراهاست که مغفول‌مانده است. حقیقتاً تعداد کمی از افراد از آن برخوردارند. مغز یک درون‌گرا برای چنین استعدادی طراحی شده است و علتش آن است که قشر پیشانی مغز تمرکز پیچیده، تفکر و واکنش‌ها را کنترل می‌کند. حل مسئله که از طریق توجه به جزئیات صورت می‌گیرد، خلاقیت، مدیریت خطر و هوش عاطفی را تقویت می‌کند.


این نقطه قوت به درون‌گرا‌ها کمک می‌کند تا به اطلاعات قابلِ اتکا دست پیدا کنند و از این طریق بتوانند از عهده همه چیز، از انجام وظایف شغلی پیچیده گرفته، تا حفظ امنیت خود در جاده‌ها و ارائه قضاوت‌های درست، بربیایند. مهارت‌های تصمیم‌گیری درون‌گرا‌ها در هیچ حوزه‌ای استثنا ندارد و این را می‌توان در مهارت‌های سازمانی آن‌ها، هم در خانه و هم در محل کار مشاهده کرد. این مهارت‌ها آن‌ها را در میان جمع شاخص می‌کند.

۲ . ژرف‌اندیش با قضاوت‌های قابل اطمینان

فرایند عصبی متفاوتی در مغز افراد درون‌گرا نسبت به افراد برون‌گرا اتفاق می‌افتد به این معنی که اطلاعات، مسیر طولانی‌تری را در مغز افراد درون‌گرا طی می‌کند. این به افراد امکان می‌دهد تا وقت بیشتری برای اندیشیدن، محاسبه‌کردن و آماده شدن صرف کنند.


درون‌گرا‌ها درباره هر پرسشی که ممکن است مطرح شود فکر می‌کنند تا برای پاسخ‌های قاطع به آن‌ها آمادگی لازم را داشته باشند. این قدرت به درون‌گرا‌ها امکان می‌دهد تا سناریو‌های احتمالی آینده و فرصت‌هایی برای طراحی مجدد استراتژی‌ها را پیش‌بینی کنند و به ندرت تکانشی واکنش نشان دهند.

چند شغل که می‌تواند برای درون‌گرا‌های ژرف‌اندیش مناسب باشد شامل موارد زیر است:

استادی دانشگاه
مشاور مدیریت
اقتصاددان
دانشمند علوم‌سیاسی
نویسنده
دانشمند علوم‌پزشکی
روزنامه‌نگار
مهندس
فیلسوف

۳. توانایی نویسندگی و برقراری ارتباط کتبی

ازآنجایی‌که درون‌گرا‌ها متفکرانِ ژرف‌اندیش با توانایی حل مسئله هستند، معمولاً در ارتباطات نوشتاری نیز عالی عمل می‌کنند. آن‌ها در سازماندهی افکار و تبدیل آن‌ها به نوشته شگفت‌انگیز هستند.

آن‌ها قبل از نوشتن هر مطلبی به تمام جوانب، پرسش‌های ممکن، نظرات احتمالی یا واکنش‌ها فکر می‌کنند، برای همین نوشته‌های آن‌ها در مورد هر موضوعی معمولاً کامل است. درون‌گرا‌ها ماده خاکستری بیشتر و نورون‌های شلیک‌کننده فراوان در بخش پیش‌پیشانی مغز خود دارند که آن‌ها را برای پردازش افکار انتزاعی، بازاندیشی و سازماندهی به خوبی مجهز کرده است.

نوشتن، تفکر شناختی را افزایش می‌دهد و فرصت‌های زیادی برای تقویت مهارت‌های‌تان پدید می‌آورد. چند شغل هستند که درون‌گرا‌ها می‌توانند به کمک مهارت نویسندگی و ارتباطات نوشتاری و بدونِ اینکه نیاز داشته باشند در مرکز توجه باشند، آن‌ها را به خوبی انجام دهند که شامل موارد زیر است:

نویسنده متنِ سخنرانی
محقق
دستیار وکیل
نویسنده طرح‌های پژوهشی برای دریافت کمک‌هزینه
نویسنده فنی

۴. متفکر خلاق

تفکر خلاق افراد درون‌گرا بسیار استثنائی است و علتش آن است که این افراد به دنبال جلب توجه یا قرار گرفتن در مرکز توجه دیگران نیستند. این باعث می‌شود که مغز افراد درون‌گرا برای اکتشاف و بررسی همه احتمالات گشوده باشد.

برون‌گرا‌ها علاقه زیادی به صحبت‌های کوتاه روزمره و برقراری تعامل با دیگران دارند، اما درون‌گرا‌ها این انرژی را به شکلی خلاقانه‌تر مصرف می‌کنند. آن‌ها مذاکره‌کنندگانِ خونسردی هستند که می‌دانند چه زمانی از بحث عقب بکشند، آن‌ها موقعیت‌ها را خوب ارزیابی می‌کنند، شنوندگان خوبی هستند و در زمانی که هرج‌ومرج ایجاد می‌شود می‌توانند به طرفین اطمینان ببخشند.
نبوغ درون‌گرا‌های متفکرِ خلاق در تمام ابعاد زندگی شخصی و حرفه‌ای آن‌ها حاکم است.

توانایی پردازش اطلاعات و سازماندهی افکار یک موهبت استثنائی است، اما توانایی خلق چیزی منحصربه‌فرد، زیبا، ارزشمند، کاربردی یا همه مواردی که برشمرده شد، زیرکی محض است. نویسندگان، هنرمندان، مخترعان، فیلم‌سازان، طراحان، انیمیشن‌سازان و توسعه‌دهندگان وب همگی رگه‌هایی از درون‌گرایی دارند.

۵. مهارت حیرت‌انگیز گوش دادن و همدلی با دیگران

درون‌گرا‌ها به صورت ذاتی شنوندگان بهتری هستند. آن‌ها اطلاعات را جذب می‌کنند، آن را به خوبی بررسی می‌کنند و یک واکنش فکرشده و همدلانه به موقعیت می‌دهند. شنیدنِ فعالانه یک مهارت، برای هر موقعیتی از زندگی شخصی تا حرفه‌ای، نادر و ارزشمند است.

چنین مهارتی بسیار نادر است، زیرا آدم‌های کمی می‌دانند چطور بدون آنکه عقیده خودشان را در میانِ مکالمات مطرح کنند، به سخن دیگری گوش بدهند.

یک درون‌گرا به خوبی می‌داند قطع کلام دیگری یا صحبت کردن در زمان نادرست یا تغییر مسیر بحث چه‌قدر بد است. یک گام اشتباه می‌تواند خودخواهی، گوش‌شنو‌نداشتن تعبیر شود.

شغل‌هایی که یک درون‌گرا با مهارت شنیداری قوی می‌تواند داشته باشد شامل فروش، رابطه مستقیم با مشتری، حل مسئله یا منابع انسانی است. مربی‌گری، مشاور یا کاردرمانی از حرفه‌های دیگری هستند که درون‌گرا‌ها از عهده آن‌ها برمی‌آیند.

۶. دوست صمیمیِ وفادار و قابلِ اعتماد

درون‌گرا‌ها دوستانی به شدت وفادار، مراقب و قابل اتکا هستند که با وسواس حلقه دوستان نزدیک‌شان را انتخاب می‌کنند و این حلقه معمولاً بسیار کوچک است.

آن‌ها شوندگان ماهری هستند و در برقراری رابطه با دیگران نیز تفکرات عمیق خودشان را دخالت می‌دهند. آن‌ها همدلی بسیاری دارند. آن‌ها دوستی را جدی می‌گیرند و فقط روی کسانی برای دوستی سرمایه‌گذاری می‌کنند که می‌دانند می‌توانند روابط بلندمدت و عمیق با آن‌ها داشته باشند.

هیچ‌کدام از روابط درون‌گرا‌ها کم‌عمق و سطحی نیست. اگر شما از نظر درون‌گرا‌ها فردی برگزیده باشید، از خوش‌شانسی‌تان است. دوستی شما با یک درون‌گرا، دوستی‌ای عمیق و برای تمام طول زندگی است. علاوه‌بر آنکه می‌توانید روی دوستی یک درون‌گرا حساب باز کنید، می‌توانید به وفاداری او در مکان‌های شغلی و حرفه‌ای نیز اعتماد کنید. درون‌گرا‌ها در خدمات‌رسانی آنلاین به مشتری، مشاوره، درمان‌گری و مشاوره روانی خوب عمل می‌کنند.

۷. مشاهده گری با تمرکز بالا

درون‌گرا‌ها ریزترین جزئیات را در محیط خود مشاهده می‌کنند و آن‌ها را از طریق تفکر انتقادی پردازش می‌کنند. برون‌گرا‌ها بلند و پرسروصدا با دیگران معاشرت و رابطه اجتماعی برقرار می‌کنند؛ درحالیکه درون‌گرا‌ها در سکوت یک قدم عقب‌تر می‌ایستند و تمام رفتارها، واکنش‌ها و ارتباطات را ارزیابی می‌کنند. این نگرش به درون‌گرا امکان می‌دهد تا اطلاعات، دانش و قدرت بیشتری داشته باشد.

در جهانی که زندگی در آن به سرعت برق‌وباد می‌گذرد، پیدا کردن فردی با مهارت مشاهده‌گری، هر روز سخت‌وسخت‌تر می‌شود. تلفن‌های فوری، اینترنت فوری، ملاقات‌های عاشقانه فوری، تحصیلات فوری ... فوری بودن بخشی طبیعی از زندگی روزمره شده است که باعث می‌شود این مهارت‌ها دیگر مهارت‌های ارزشمندی دانسته نشوند.

اگر به دنبال مشاغلی هستید که برای یک درون‌گرای مشاهده‌گر مناسب باشد می‌توانید به شغل‌هایی مثل مربی‌گری، مشاور، محقق، دانشمند، تحلیل‌گر، ویراستار یا نسخه‌خوان فکر کنید. به یاد داشته باشید، درون‌گرایی که هم‌زمان توانایی خواندن زبان بدن، تشخیص دروغ یا ارزیابی حالات چهره را داشته باشد، فردی کمیاب و در دنیای کسب‌وکار بسیار ارزشمند است.

۸. خودانگیخته و فردی مستقل

درون‌گرا‌ها نیازی ندارند در مرکز توجه باشند و بدونِ اینکه تمرکزشان را از دست بدهند یا نیاز به نظارت داشته باشند، خودشان به سختی کار می‌کنند، به‌همین علت وقتی به تنهایی کار می‌کنند افرادی مؤثرتر و کارامدتر هستند.

آن‌ها به طور معمول زمان‌بندیِ دقیقی برای انجام پروژه‌ها دارند و می‌دانند که برای انجام هر پروژه‌ای چه مسیری را باید طی کنند. اگر ناظری باشد که بخواهد در حین انجام کار به آن‌ها باخورد بدهد، نه‌تن‌ها کمکی به انجام کار نمی‌کند بلکه می‌تواند سرعت کار یک درون‌گرا را نیز پایین بیاورد. این صحبت‌ها از نظر درون‌گرا‌ها بی‌فایده است.

درون‌گرا‌ها در زندگی حرفه‌ای و شخصی نیاز دارند زمان و فضای اختصاصی‌شان را داشته باشند تا بتوانند نقاط قوت فردی‌شان را نشان دهند.

درون‌گرا‌ها به اوقات خلوت و تنهایی نیاز دارند تا بتوانند انرژی از‌دست‌رفته را به دست آورند و به اصطلاح شارژ شوند. آن‌ها در خلوت، سرزنده می‌شوند. یکی از مزایای افراد درون‌گرا این است که به خوبی به نیاز دیگران به داشتنِ خلوت و تنهایی احترام می‌گذارند و خلوت کردن دیگری آن‌ها را غمگین نمی‌کند.

کار‌هایی که افراد خودانگیخته و درون‌گرا‌های مستقل برایش ساخته شده‌اند:
دورکاری
نویسندگی

۹. رهبران متمرکز

ازآنجایی که درون‌گرا‌ها شنوندگان خوبی هستند، می‌توانند رهبرانی عالی باشند و حس اعتماد‌به‌نفس را به تمام تیم منتقل کنند. همانطور که بار‌ها گفته شد، درون‌گرا‌ها به دنبال جلب‌توجه نیستند، برای همین انرژی‌شان آزاد است و می‌توانند آن را صرف شنیدن ایده‌های دیگران، رفع مشکلات، تدوین استراتژی، حفظ خونسردی، برقراری ارتباط شفاف و اطمینان دادن به تیم شود. حذف منیت رهبر به سایر اعضای تیم اجازه می‌دهد که در کار‌ها مشارکت کنند و باعث شکوفایی و اوج تیم شوند.

درون‌گرا‌ها اغلب در هدایت زندگی شخصی و حرفه‌ای‌شان موفق هستند. بینش متفکرانه، گوش دادن همدلانه و دوراندیشی دلسوزانه آن‌ها را تبدیل به رهبرانی می‌کند که مورد تمجید، ستایش و تحسین تمام اعضای تیم قرار می‌گیرند. زندگی شخصی افراد درون‌گرا نیز از این توانایی‌ها سود می‌برد.

برخی از مهارت‌هایی که یک رهبر تیم درون‌گرا دارد شامل موارد زیر است:

رهبری
نظارت
تدوین استراتژی
درمان‌گری
حساب‌داری
نویسندگی
ویرایش

۱۰. در تنهایی غوغا می‌کنند

یک درون‌گرای سخت‌کوش که در خلوت و تنهایی خود کار می‌کند، می‌تواند زمان و منابع مدیر را آزاد کند تا مدیر این وقت را صرف افرادی کند که نمی‌توانند در تنهایی کار کنند.

یک درون‌گرا با دقت و احتیاط زیاد انرژی خود را صرف فکر کردن و سازماندهی افکارش می‌کند؛ بنابراین کل زمان و تلاش یک درون‌گرا کارآمد و مؤثر است و هدررفت انرژی ندارد. این‌ها ویژگی‌های ذاتی درون‌گراهاست و نمی‌توان با آموزش آن‌ها را یاد گرفت.

کارآمد بودن در تنهایی، ویژگی ارزشمندی برای یک کارمند است و فواید زیادی را سطوح شخصی برای او به همراه می‌آورد. افرادی مانند آلبرت اینشتین و نیکولا تسلا هر دو در خلوت و تنهایی مهم‌ترین آزمایش‌های خود را انجام می‌دادند.
درون‌گرا‌ها استاد تولید و بهروه‌روی در عزلت و تنهایی هستند. بسیاری از شغل‌های مناسب برای افراد درون‌گرا شامل موارد زیر است:

دورکاری
نویسندگی
هنرمند
مخترع

۱۱. حفظ خونسردی در موقعیت‌های استرس‌آور

درون‌گرا‌ها متخصصان حفظ خونسردی هستند که می‌دانند چطور عقب بایستند، موقعیتی که در آن هستند را ارزیابی کنند، گوش بدهند و در مواقع بحرانی به دیگران قوت قلب بدهند. چون درون‌گرا‌ها عمیقاً با درون‌شان در پیوند هستند، ثبات شخصیتی و رویکردشان برای دیگران یک موهبت است و باعث می‌شود احساس آرامش کنند.

آن‌ها می‌توانند میانجی، قاضی، وکیل، رهبر و ناظر خوبی باشند یا در هر موقعیت تنش‌آلودی می‌توانند نقش‌های رهبری را برعهده گرفته و به دیگران آرامش بدهند. آن‌ها می‌توانند در زمینه بورس، بازاریابی مسکن، مشاوره ازدواج، مشاوره خانواده، ساخت فیلم و در مشاغل مربوط به دادگاه نیز خوب فعالیت کنند.

نقاط قوت درون‌گرا‌ها از زمانی که در درون رحم مادر هستند شکل می‌گیرد. دانشمندان نشان داده‌اند که ویژگی‌های شخصیتی درون‌گرایی کاملاً با ساختار مغز مرتبط است. درون‌گرا‌ها عجیب‌تر یا ناکافی‌تر از سایر تیپ‌های شخصیتی نیستند. بلکه، آن‌ها منحصربه‌فرد هستند و قدرت‌های خاصی دارند که می‌توان آن‌ها تحسین کرد. نقاط قوتِ پنهانی آن‌ها زندگی را هم برای خودشان و هم برای دیگران راحت‌تر می‌کند.

قدرت‌های پنهان درون‌گرا‌ها معمولی نیستند بلکه نیرو‌های استثنائی هستند. آن‌ها سرزنده هستند. آن‌ها باهوش هستند و به زندگی جان می‌دهند. بدون آن‌ها جهان ما خیلی کسل‌کننده می‌شد. ما همیشه مدیونِ قدرت‌های نهانیِ درون‌گرا‌هایی که در سراسر جهان زندگی می‌کنند، خواهیم بود.

اگر شما یک درون‌گرا هستید یا یک درون‌گرا را می‌شناسید که نیاز دارد خودش را بیشتر بشناسد و با خواندن این مقاله حس بهتری پیدا کند، این مقاله را برایش ارسال کنید.
وقتی اعتماد‌به‌نفس، اتکای‌به‌نفس و عشق را در یکدیگر تقویت می‌کنیم، جهان‌مان را به مأمنی مهربان‌تر و آرامش‌بخش‌تر برای همگان تبدیل می‌کنیم.

منبع: Happier Human
ترجمه: سایت فرادید

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید