دو شهروند تهرانی بر اثر بیماری هاری جان باختند

دو شهروند تهرانی بر اثر بیماری هاری جان باختند

این بیماری بر اثر گزیدگی نه فقط سگ بلکه سایر حیوانات موذی همچون موش و حتی گاو و گوسفند هم در همه نقاط ایجاد شده است. در ملارد هم سابقه داشته، اما کسانی که به موقع به مراکز درمانی مراجعه کرده و واکسیناسیون در همان ایام اولیه انجام داده مشکلی نداشته و درمان شده اند.

کد خبر : ۱۰۳۰۹۸
بازدید : ۶۶۵۳

در بررسی جزییات مرگ دو شهروند تهرانی بر اثر بیماری هاری در دو شهرستان ملارد و رباط کریم استان تهران موضوع را از مسئولین این دو شهرستان پیگیری کردیم که معاون سیاسی، امنیتی واجتماعی فرمانداری ملارد و فرماندار شهرستان رباط کریم ضمن تایید این خبر، تاکید کردند جای نگرانی برای شهروندان وجود ندارد.

محمد رضا یزدان یار، معاون سیاسی، امنیتی واجتماعی فرمانداری ملارد، در تشریح مرگ یک نفر بر اثر بیماری هاری در شهرستان ملارد گفت: بیماری هاری از بیماری‌هایی است که باید به موقع بحث درمان آن طی شود و تنها درمان آن هم واکسیناسیون است که باید به موقع تزریق شود تا موثر باشد.

وی افزود: این بیماری بر اثر گزیدگی نه فقط سگ بلکه سایر حیوانات موذی همچون موش و حتی گاو و گوسفند هم در همه نقاط ایجاد شده است. در ملارد هم سابقه داشته، اما کسانی که به موقع به مراکز درمانی مراجعه کرده و واکسیناسیون در همان ایام اولیه انجام داده مشکلی نداشته و درمان شده اند.

یزدان یار با تاکید بر این که مورد دیگری از مرگ بر اثر این بیماری در سطح شهرستان «ملارد» گزارش نشده است، ادامه داد: متأسفانه فردی که فوت شده برای درمان دیر اقدام کرده است، به شکلی که حدود ۲۰ تا ۲۵ روز پس از گزیدگی که خارج از شهرستان ملارد هم اتفاق افتاده است، اما به دلیل حضور خانواده ایشان در داخل ملارد به مراکز درمانی به این شهرستان مراجعه می‌کند که بلافاصله درمان آغاز می‌شود.

وی تاکید کرد: واکسن نوبت اول برای این فرد تزریق می‌شود و به وی اعلام می‌شود ۳ روز بعد باید مراجعه کنند که متاسفانه می‌رود و دیگر مراجعه نمی‌کنند که بعدا اخبار می‌رسد که ۴ روز پس از زمان تزریق نوبت دوم متاسفانه فوت می‌کنند در حالی که اگر سر موقع اعلام شده، مراجعه می‌کرد احتمالا فوت نمی‌کردند به این ترتیب گزش بیرون از شهرستان صورت گرفته و فوت داخل شهرستان ملارد اتفاق افتاده است.

معاون سیاسی، امنیتی واجتماعی فرمانداری ملارد در پاسخ به سوالی درباره جمع آوری سگ‌های ولگرد در سطح شهرستان ملارد نیز عنوان کرد: تذکرات برای جمع‌آوری به شهرداری‌های شهرستان داده شده است؛ بحث جمع آوری سگ‌ها و حیوانات موذی که مهم‌ترین آن‌ها سگ‌ها هستند به واسطه رعایت حقوق حیوانات و مواردی که از سوی دوستداران حیوانات و محیط زیست مطرح می‌شود به سمت و سوی عقیم سازی این حیوانات گام برمیدارند.

وی افزود: بر همین اساس شهرداری‌ها باید اعتباراتی پیش بینی کنند برای عقیم سازی که این موضوع شامل هزینه است که در سنوات گذشته با هزینه کمتری اتفاق می‌افتاده، اما امروز گران‌تر شده تا جایی که قیمت حدود ۸۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان را شنیده ام؛ در این شرایط مقداری کار سخت می‌شود و ممکن است روند کار کند شده باشد، اما بی تردید متوقف نشده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر در صفادشت مرکز برای جمع آوری و نگهداری این حیوانات در سایت اختر آباد پیش بینی شده است و هزینه‌هایی در این راستا انجام شده است، ولی تعداد این حیوانات زیاد است و تلاش‌ها در حال انجام است، اما باتوجه به تعداد زیاد این حیوانات در این بازه زمانی تطابق وجود ندارد.

وی تاکید کرد: جلساتی به زودی برگزار خواهد شد تا تدابیری اندیشیده شود البته این حیوانات از سایر شهرستان‌ها نیز وارد ملارد می‌شوند، لذا باید به صورت منطقه‌ای و استانی موضوع دیده شود. اگر ما اقدام کنیم، اما شهرستان‌های همجوار اقدام نکنند به لحاظ زیست محیطی حیوانات دیگر جایگزین می‌شوند؛ بنابراین اگر فقط ما اقدام کنیم و شهرستان‌های دیگر اقدام نکنند موثر نخواهد بود.

وی تصریح کرد: به طور کلی این موضوع دغدغه مسئولین شهری و شهرستانی ملارد است و حتما در ایام پیشرو تدابیری اتخاذ خواهد شد که نگرانی‌ها کمتر شود. بی تردید اولویت؛ سلامت شهروندان است و مسئولین شبکه بهداشت و مسئولین شهری و شهرستانی در جلسه‌ای مشترک تدابیر لازم و اقدامات موثر و عملیاتی را اجرایی خواهند کرد.
امید احمدی، فرماندار شهرستان رباط کریم نیز با تایید مرگ یک شهروند در این شهرستان بر اثر بیماری هاری گفت: تذکرات لازم به دامپروری و شبکه بهداشت داده شده و هفته آینده نیز جلسه‌ای با همین موضوع برگزار خواهد شد که نتایج آن اطلاع رسانی خواهد شد.

وی افزود: هنوز هیچ مورد دیگری در سطح شهرستان رباط کریم از مرگ ناشی از این بیماری گزارش نشده است.

احمدی درباره جمع آوری سگ‌های ولگرد در سطح شهرستان رباط کریم نیز گفت: این کار جزو وظایف شهرداری‌ها است و بار‌ها تذکر داده شده و جلساتی هم گذاشته شده است؛ اما محدودیت‌های قانونی وجود دارد که ما پیشنهاداتی را به استان داده ایم و منتظر نظر استان هستیم و پس از آن اقدامات را آغاز خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: درباره جمع آوری سگ‌های ولگرد قانون ضعف‌هایی دارد از طرفی افراد با عنوان حامی حیوانات به سگ‌ها غذا می‌دهند و چرخه زندگی آن‌ها را خراب می‌کنند و هر اقدامی می‌کنیم با عناوینی، چون حیوان آزاری آن را نامگذاری می‌کنند؛ لذا قانون باید اصلاح شود.

البته از سوی دیگر در حال ایجاد فضایی برای نگهداری و جمع آوری سگ‌های ولگرد هستیم که امیدواریم ساماندهی آن‌ها محقق شود؛ لذا جای نگرانی برای شهروندان وجود ندارد.

۰
نظرات بینندگان
  • حسین ارسالی در

    سلام دوستان من چندماه پیش سگ هاروکمک‌کنم‌سه‌جاموگازگرفت‌ودکترم‌نرفتم‌‌واینکه‌کسی‌بخواد‌واسه‌یک‌هاری‌بمیره‌یکچیزه‌کذب‌ودروغ‌است‌من‌حامی‌حیوانتم‌وتومشهد‌ باغه پدرم که بهم رسید واسه همین سایه مجروح وحتی سگهاروازشهرداری‌که‌میخواستن‌ک‌بکشن‌وازمایش‌کنن‌یک‌وانت‌پروبه‌قیمت‌صدملیون‌خریدم‌وباکمک‌مردم‌که‌کردن‌دکتردامپزشک‌شبانه‌روز‌توباغ‌به‌‌صورت‌۱۲بیستوچهارکارمینن‌یاعلی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید