رکوردشکنی طولانی‌ترین رعد و برق جهان

رکوردشکنی طولانی‌ترین رعد و برق جهان

طول رعد و برق رکورددار پیشین، ۷۰۹ کیلومتر بود و در اکتبر ۲۰۱۸ در جنوب برزیل رخ داد و با استفاده از همان روش حداکثر دایره بزرگ که انحنای زمین را توضیح می‌دهد، به ثبت رسید.

کد خبر : ۱۰۳۱۷۱
بازدید : ۸۲۲۸

صاعقه‌ای که آسمان سه ایالت در آمریکا را روشن کرد، به‌عنوان بلندترین رعد و برق در تاریخ شناخته شد. سازمان جهانی هواشناسی (WMO) طول ۷۶۸ کیلومتر رعد و برقی را که در آوریل ۲۰۲۰ رخ داد، تایید کرد.

این رعد و برق رکورددار، در سراسر آسمان شب از تگزاس بر فراز لوئیزیانا به سمت می‌سی‌سی‌پی کشیده شد و ۶۰ کیلومتر طولانی‌تر از رکورد قبلی بود.

طول رعد و برق رکورددار پیشین، ۷۰۹ کیلومتر بود و در اکتبر ۲۰۱۸ در جنوب برزیل رخ داد و با استفاده از همان روش حداکثر دایره بزرگ که انحنای زمین را توضیح می‌دهد، به ثبت رسید.

این اندازه‌گیری‌ها از پیشرفت‌های اخیر در روش نقشه‌برداری دانشمندان از اصابت صاعقه استفاده کردند که از نظر تاریخی بر شبکه‌های زمینی آنتن‌ها، گیرنده‌های GPS و سیستم‌های پردازشی به نام آرایه‌های نقشه‌برداری صاعقه (LMA) متکی بودند.

با این حال، این‌ها از نظر مقیاس رعد و برق قابل مشاهده محدودیت‌هایی داشته‌اند، اما اخیرا فناوری ماهواره‌ای به آن‌ها اجازه داده است که این اندازه‌گیری‌ها را در شرایط جدید انجام دهند.

این شامل داده‌های ماهواره‌های زیست‌محیطی عملیاتی ناسا به همراه ماهواره نسل سوم متئوست اروپا و تصویرگر نقشه‌برداری رعد و برق FY-۴ چین است. چنین امکاناتی دانشمندان را قادر می‌سازد تا وسعت و مدت رعد و برق را در مناطق وسیع‌تری نقشه‌برداری کنند و انتظار می‌رود که پوشش جهانی نزدیک به رویداد‌های رعد و برق در حال حرکت را فراهم کنند.

مایکل جی پیترسون از آزمایشگاه ملی لوس آلاموس، نویسنده اصلی مقاله که این تحقیق را توصیف می‌کند، گفت: «رعد و برق یک پدیده طبیعی به‌طور شگفت‌آور گریزان و پیچیده‌ای است که بر زندگی روزمره ما تاثیر می‌گذارد.

ما اکنون در مکانی هستیم که اندازه‌گیری‌های بسیار خوبی از جنبه‌های مختلف آن داریم که به ما امکان می‌دهد جنبه‌های جدید شگفت‌انگیز رفتار آن را کشف کنیم. اکنون که سابقه قوی از این درخشش‌های بزرگ داریم، می‌توانیم شروع به درک چگونگی رخ دادن آن‌ها کرده و از تأثیر نامتناسبی که آن‌ها می‌گذارند قدردانی می‌کنیم.»

در کنار طولانی‌ترین رعد و برق ثبت‌شده، این تحقیق همچنین طولانی مدت‌ترین رعد و برق را با ۱۷.۱ ثانیه که در ژوئن ۲۰۲۰ در بحبوحه رعد و برق بر فراز اروگوئه و آرژانتین روی داد، شناسایی کرد. رکورد پیشین در اختیار رعد و برقی در شمال آرژانتین به مدت ۱۶.۷۳ ثانیه بود.

منبع: همشهری آنلاین

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید