استراحت دلار در کانال ۲۶

استراحت دلار در کانال ۲۶

دلار در روز دوم هفته جاری به روند کاهشی خود ادامه نداد. کاهش قیمت‌های صبحگاهی شاخص بازار ارز در روز گذشته تثبیت نشد و قیمت دلار پس از نوسان‌های بسیار در بازار دیروز به سطح قیمتی روز شنبه یعنی ۲۶ هزار و ۶۰۰ تومان بازگشت.

کد خبر : ۱۰۳۲۶۸
بازدید : ۵۷۶۲

پس از عبور نرخ دلار از هسته سخت ۲۷هزار تومانی در روز شنبه، این شاخص دیروز در کانال ۲۶هزار تومانی استراحت کرد.

در شرایط جدید، تحلیلگران بازار ارز سه پیش‌بینی «تداوم روند کاهشی در نتیجه اخبار مثبت سیاسی»، «بازگشت نرخ به سطوح بالاتر پس از برخورد با کف» و «ماندگاری در میانه کانال ۲۶هزار تومانی» را برای آینده کوتاه‌مدت قیمت دلار ارائه کردند.

دلار در روز دوم هفته جاری به روند کاهشی خود ادامه نداد. کاهش قیمت‌های صبحگاهی شاخص بازار ارز در روز گذشته تثبیت نشد و قیمت دلار پس از نوسان‌های بسیار در بازار دیروز به سطح قیمتی روز شنبه یعنی ۲۶ هزار و ۶۰۰ تومان بازگشت.

معامله گران بازار ارز سه احتمال «تداوم روند کاهشی ایجاد شده توسط اخبار مثبت سیاسی»، «برخورد نرخ دلار با کف و بازگشت به سطوح قیمتی بالاتر» و «سکونت موقت دلار در کانال ۲۶ تا زمان انتشار اخبار جدید‌تر از مذاکرات هسته‌ای» را برای آینده نرخ اسکناس آمریکایی مطرح کردند.

تحلیلگران سیاسی ارزی بازار تهران نیز با اشاره به عدم تاثیر مستقیم تحریم‌های لغو شده در روز شنبه بر اقتصاد کشور معتقدند تاثیر این اخبار بر بازار ارز تهران نمی‌تواند بیشتر از کانال‌شکنی روز شنبه و عبور دلار از هسته سخت ۲۷ هزار تومانی خود باشد در نتیجه بازار ارز تهران برای مشاهده روند‌های کاهشی جدید همچنان نیازمند اخبار قطعی‌تری از مقر مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۴ است.

دیروز یکشنبه ۱۷ بهمن بازار آزاد ارز تهران مجددا و مانند روز شنبه با کاهش قیمت کار خود را آغاز کرد. معامله‌گران ارزی بازار تهران که در پایان ساعات کاری روز شنبه معاملات دلاری خود را در سطح قیمتی ۲۶ هزار و ۶۰۰ تومان بسته بودند با شروع نخستین ساعات کاری روز یکشنبه شاهد عبور نرخ این اسکناس آمریکایی از نیمه کانال ۲۶ هزار تومانی و رسیدن به سطح قیمتی ۲۶ هزار و ۴۵۰ تومان بودند.

این روند کاهشی در روز گذشته باز هم ادامه داشت به‌صورتی که ظهر دیروز ارقامی حوالی ۲۶ هزار و ۲۵۰ تا ۲۶ هزار و۳۵۰ تومان نیز برای فروش دلار مطرح می‌شد. اما با عبور از نیمه روز یکشنبه بازار کم کم از روند کاهشی خود دست کشید و با بالا رفتن اندک تعداد خریداران دلار توانست به آهستگی و تا انتهای روز به قیمت خود در روز شنبه برسد.

طبق مشاهدات ثبت شده توسط خبرنگار «دنیای اقتصاد» از مکالمات هسته مرکزی بازار ارز تهران بازیگران این بازار خود از سه احتمال زیر برای آینده بازار ارز سخن می‌گفتند: عده‌ای از این افراد به تداوم روند کاهشی آغاز شده توسط اخبار سیاسی مذاکرات هسته‌ای و عبور قیمت دلار از کانال ۲۶ هزار تومانی تا اواسط هفته جاری معتقد بودند.

عده دیگری از این معامله‌گران نیز با کف خواندن رقم ۲۶ هزار و ۳۰۰ تومان و با اشاره به روند قیمتی دلار در روز یکشنبه اعتقاد داشتند نمودار قیمتی شاخص بازار ارز با کف حمایتی خود برخورد داشته و در حال بازگشت به سطوح قیمتی بالاتر است.

به نظر این عده از معامله‌گران بازگشت دوباره نرخ دلار به کانال‌های ۲۷ و ۲۸ هزار تومانی در آینده نزدیک آنچنان دور از ذهن نیست.

اما گروه سوم از معامله‌گران ارزی بازار تهران با اعتقاد به این موضوع که دلار برای کاهش قیمت روند پله‌ای را در پیش گرفته است بر این باورند که ممکن است دلار برای مدتی نا‌معلوم و تا انتشار اخبار جدید‌تری از مقر مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی، در کانال ۲۶ هزار تومانی به استراحت بپردازد.

تحلیلگران سیاسی بازار ارز تهران نیز با اشاره به نظر خود مبنی بر نیاز دلار به اخبار قطعی برای عبور از هسته سخت کانال ۲۷ هزار تومانی و با علم به این مساله که تحریم‌های هسته‌ای لغو شده در روز شنبه تاثیر مستقیمی بر اقتصاد ایران ندارند بر این باورند که خبر سیاسی روز شنبه تاثیر خود را بر بازار ارز گذاشته و انتظار نمی‌رود بیشتر از این بتواند در جهت کاهش قیمت دلار در بازار تهران اثر داشته باشد. در نتیجه شاخص بازار ارز برای کاهش قیمت‌های بیشتر باید همچنان گوش به زنگ اخبار مذاکرات هسته‌ای بماند.

سکه امامی نیز که روز شنبه پس از مدت‌ها کانال‌شکنی کرده و وارد کانال ۱۱ میلیونی شده بود در بازار دیروز با ۶۰ هزار تومان افزایش قیمت نسبت به نرخ روز شنبه به سطح قیمتی ۱۱ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان رسید.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید