تبلت و تلویزیون، کودکان را ناآرام می‌کند

تبلت و تلویزیون، کودکان را ناآرام می‌کند

کودکانی که وقت‌شان را با فعالیت کردن در کنار بزرگ‌سالان سپری می‌کنند، مهارت‌های فکری قوی‌تری دارند اما تلویزیون و تبلت کودکان را بدخلق می‌کند و می‌تواند دلیل بخشی از ناآرامی بچه‌ها باشد.

کد خبر : ۱۰۳۲۸۲
بازدید : ۱۴۶۱۶

فرادید | بسیاری از والدین می‌دانند هر چه فرزندان‌شان بیش‌تر در معرض صفحات نمایش قرار می‌گیرند، بیشتر گریه و زاری می‌کنند. یک مطالعه علت این موضوع را فهمیده است.

به گزارش فرادید، مطالعات سابق نشان داده بودند که نور آبی‌ِ صفحات نمایش تلویزیون و تبلت خطر مختل شدن کیفیت خواب کودکان را افزایش می‌دهد که می‌تواند باعث شود آن‌ها بدخلق شوند.

اما مطالعه جدیدی که توسط محققان دانشگاه آکسفورد انجام شده است نشان می‌دهد که استفاده از صفحات نمایش برای آرام کردن کودکان نوپا هم‌چنین به این معنی است که آن‌ها یاد نمی‌گیرند چطور خودشان را آرام کنند.

محققان از والدین ۵۷۵ کودک نوپا در بین سنین ۸ ماه و ۳ سال پرسیدند که در طول دوران قرنطینه در سال ۲۰۲۰ چه مدت را جلوی صفحات نمایش گذرانده‌اند. آن‌ها سپس دریافتند هر چه طول مدت استفاده از صفحات نمایش افزایش پیدا می‌کند، کودکان در کنترل عواطف و احساسات خود ناتوان‌تر می‌شوند.

این مطالعه که در نشریه ژورنال اینفنسی منتشر شده است نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض صفحات نمایش اثرات منفی بر مهارت تفکر کودکان دارد.

محققان دانشگاه آکسفورد نشان دادند کودکانی که وقت‌شان را با فعالیت کردن در کنار بزرگ‌سالان غنی می‌کنند، مهارت‌های فکری قوی‌تری دارند.

دکتر الکساندر هندری، که هدایت این پژوهش را برعهده داشته است، می‌گوید: «به‌نظر می‌رسد صفحات نمایش فقط وقتی دردسرساز هستند که وقت عمده کودکان را بگیرند.»

برای همین در دوران قرنطینه که پارک‌ها و مهدکودک‌ها تعطیل بودند این مشکلات در میان نوپا‌ها بیش‌تر از قبل گزارش شد.

او می‌گوید: «قابل درک است که والدین برای آرام کردن کودکان در زمان‌هایی که پرمشغله هستند و نیاز به کمی استراحت دارند، از صفحات نمایش کمک بگیرند. اما مهم است والدینی که مشکلات زیادی با آرام کردنِ کودک خود دارند، راه‌های جایگزین مثل دسترسی به مراکز مراقبت و آموزشی باکیفیت و به مشاوران را نیز امتحان کنند.»

صفحات نمایش کودکان را ناآرام می‌کند یا کودکان ناآرام بیش‌تر از صفحات نمایش استفاده می‌کنند؟

این مطالعه نشان داد که مهارت تفکر در نوپا‌هایی که وقت بیش‌تری را صرف صفحات نمایش می‌کنند، ضعیف‌تر است. مهارت تفکر شامل توانایی تمرکز بر انجام وظیفه بدون حواس‌پرتی است و شواهد نشان می‌دهند که کودکانی که مهارت‌های تفکر ضعیفی دارند ممکن است در سنین بالاتر در مدرسه با مشکل مواجه شوند.

نویسندگان این مطالعه تأکید می‌کنند استفاده از صفحات نمایش لزوماً باعث نمی‌شود که کودکان در کنترل عواطف و احساسات‌شان بد عمل کنند یا مهارت‌های تفکرشان مختل شود.

شاید علت اینکه این کودکان وقت بیش‌تری را در مقابل صفحات نمایش می‌گذرانند این باشد که هم‌اکنون نیز دچار بدخلقی هستند که باعث می‌شود والدین برای حل این مشکل به تبلت و تلویزیون روی بیاورند.

منبع: The Daily Mail
ترجمه: سایت فرادید

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید