استروژن از زنان مسن در برابر کرونا محافظت می‌کند؟!

استروژن از زنان مسن در برابر کرونا محافظت می‌کند؟!

نتایج این پژوهش نشان داد آن دسته از زنانی که در گروه کاهش استروژن قرار دارند، در مقایسه با زنانی که درمان جایگزینی هورمون را دریافت می‌کنند، دو برابر بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از کووید-۱۹ قرار می‌گیرند.

کد خبر : ۱۰۳۵۱۴
بازدید : ۷۹۴۹

بررسی‌های صورت‌گرفته در مورد کووید-۱۹ نشان می‌دهند که پایین بودن سطح استروژن می‌تواند به بروز مرگ و میر در زنان مسن مبتلا به این بیماری منجر شود.

یک پژوهش جدید، ارتباط بین افزایش سطح هورمون استروژن در زنان مسن و کاهش خطر مرگ ناشی از کووید-۱۹ را شناسایی کرده است. این پژوهش به آزمایش‌های بالینی نیاز دارد تا بررسی کند که آیا مکمل استروژن می‌تواند از ابتلا به کووید-۱۹ شدید در برخی از افراد جلوگیری کند یا خیر.

یکی از نخستین مشاهدات همه‌گیرشناسی که در اوایل دوره همه‌گیری کووید-۱۹ از چین به دست آمد، این بود که مردان نسبت به زنان، با بیماری شدیدتری مواجه می‌شوند. یک بررسی بزرگ در اواخر سال ۲۰۲۰، این سوءظن‌ها را تأیید کرد و نشان داد که مردان تقریبا سه برابر بیشتر به مراقبت‌های ویژه نیاز پیدا می‌کنند و بیشتر در معرض خطر مرگ و میر قرار دارند.

تعدادی از پژوهش‌ها سعی کرده‌اند تا بفهمند که چرا مردان نسبت به زنان، از نوع شدیدتر کووید-۱۹ رنج می‌برند. نظر بسیاری از پژوهشگران این است که تستوسترون در این میان نقش دارد، اما از سوی دیگر، پژوهشگران اکنون یافتن شواهدی را آغاز کرده‌اند که نشان می‌دهد استروژن ممکن است نقش محافظتی در کاهش دادن شدت بیماری در زنان داشته باشد.

این پژوهش، داده‌های مربوط به سوابق بهداشت عمومی در سوئد را بررسی می‌کند. پژوهشگران با تمرکز روی زنان بالای ۵۰ سال مبتلا به کووید-۱۹، سه گروه را تقسیم‌بندی کردند؛ زنانی که دارو‌های مسدودکننده استروژن را مصرف می‌کنند، زنانی که تحت "درمان جایگزینی هورمون" (HRT) هستند و یک گروه کنترل‌شده از زنانی که هیچ درمانی برای تقویت یا کاهش استروژن دریافت نمی‌کنند.

نتایج این پژوهش نشان داد آن دسته از زنانی که در گروه کاهش استروژن قرار دارند، در مقایسه با زنانی که درمان جایگزینی هورمون را دریافت می‌کنند، دو برابر بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از کووید-۱۹ قرار می‌گیرند.

خطر مرگ ناشی از کووید-۱۹ برای زنان دارای استروژن ۲/۱ درصد بود؛ در حالی که گروه مسدودکننده استروژن با ۱۰/۱ درصد خطر مرگ مواجه بودند. گروه کنترل‌شده در حد وسط قرار داشت و خطر مرگ ناشی از کووید-۱۹ را ۴/۶ درصد نشان داد.

پژوهشگران نتیجه گرفتند که این پژوهش، ارتباط میان سطح استروژن و مرگ ناشی از کووید-۱۹ را نشان می‌دهد. در نتیجه، دارو‌هایی که سطح استروژن را افزایش می‌دهند، ممکن است در تلاش‌های درمانی برای کاهش شدت کووید-۱۹ در زنان یائسه نقش داشته باشند و بتوان آن‌ها را در آزمایش‌های کنترل‌شده تصادفی مورد بررسی قرار داد.

"استفان ایوانز" (Stephen Evans)، پژوهشگر "دانشگاه لندن" (University of London) و از اعضای این گروه پژوهشی گفت: بعید است این یافته‌های جدید به این معنی باشد که زنان مسن‌تر باید از مکمل استروژن به عنوان راهی برای کاهش خطر ابتلا به کووید-۱۹ شدید استفاده کنند.

ایوانز خاطرنشان کرد که این نوع بررسی‌های مشاهده‌ای اغلب مملو از سوگیری هستند.

وی افزود: باید سابقه طولانی بررسی‌های مشاهده‌ای را به ویژه در رابطه با هورمون درمانی به خاطر داشت. باید احتیاط زیادی در مورد این موضوع داشته باشیم که هورمون‌درمانی در دوره یائسگی می‌تواند فواید قابل توجهی را در مقابله با کووید-۱۹ داشته باشد.

در حال حاضر، آزمایش‌هایی در حال انجام شدن هستند که اثر استروژن را بر کووید-۱۹ در بیماران بستری‌شده در بیمارستان بررسی می‌کنند. بنابراین، احتمال دارد که به زودی پاسخ‌هایی در مورد این که آیا مکمل استروژن می‌تواند محافظتی را در برابر کووید-۱۹ شدید ارائه دهد یا خیر وجود داشته باشد.

با وجود این، بررسی‌های پیشین، ارتباط بین سطوح پایین استروژن و کووید-۱۹ شدید را نشان داده‌اند. یک پژوهش بزرگ که در انگلستان انجام شده است، یافته‌های پژوهش سوئدی را تکرار می‌کند و نشان می‌دهد که میزان مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ در زنان تحت درمان جایگزینی هورمون، کمتر است.

پژوهش جالب دیگری که در سال ۲۰۲۰ انجام شد، نشان داد زنانی که از قرص‌های ضد بارداری ترکیبی حاوی استروژن و پروژسترون استفاده می‌کنند، در مقایسه با کسانی که این قرص را مصرف نمی‌کنند، کمتر در معرض تجربه کردن نشانه‌های شدید کووید-۱۹ قرار دارند.

این پژوهش، در مجله "BMJ Open" قرار گرفت.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید