هر آنچه درباره دیابت باید بدانید!

هر آنچه درباره دیابت باید بدانید!

افزودن دارچین به مواد غذایی، انجام فعالیت ورزشی روزانه، حفظ وزن مناسب، اضافه کردن سرکه به وعده‌های غذایی غنی از کربوهیدرات‌ها و خوردن غذا‌هایی با مقدار قند پایین از جمله موارد پایین آوردن قند خون در بدن به شمار می‌آیند.

کد خبر : ۱۰۳۶۱۲
بازدید : ۵۳۵۳

بیماری قند خون یا دیابت یکی از شایعترین بیماری‌های متابولیکی است. علامت مشخصه آن میزان قند خون بالای ۱۲۰ میلی‌گرمدر دسی لیتر در حالت ناشتا است.

چگونه متوجه شویم که مشکل قند خون داریم؟ اگر بیش از یک مورد از موارد زیر در موردتان صدق می‌کرد، توصیه می‌کنم حتما آزمایش قند خون بدهید.

چگونه متوجه شویم که مشکل قند خون داریم؟

۱- زیاد هوس شیرینی، نان و کلوچه می‌کنید.

۲- خوردن شیرینی، هوس خوردن غذا‌های شیرین را در شما کم نمی‌کند.

۳- اگر یک وعده غذایی نخورید یا دیر شود عصبی می‌شوید.

۴- برای گذراندن روز به کافئین نیازمندید.

۵- اگر یک وعده را از دست بدهید، احساس گیجی می‌کنید.

۶- غذا خوردن باعث می‌شود احساس خستگی و نیاز به خوابیدن پیدا کنید.

۷- کاهش وزن برایتان دشوار می‌شود.

۸- غالبا احساس ضعف، لرزه و عصبی بودن می‌کنید.

۹- تعداد دفعات ادرارتان بالا رفته است.

۱۰- مضطرب هستید، به سادگی ناراحت یا نگران می‌شوید.

۱۱- حافظه تان مانند آنچه قبلا بود نیست.

۱۲- دیدتان تار شده است.

۱۳- میان تنه تان با باسن برابر شده یا حتی بزرگ‌تر از آن است.

۱۴- میل جنسی تان کاهش یافته است.

۱۵- همیشه تشنه هستید.

بیماری بالا بودن قند خون چیست؟

بیماری قند یا دیابت یکی از شایعترین بیماری‌های متابولیکی است. علامت مشخصه آن میزان قند خون بالای ۱۲۰ میلی‌گرمدر دسی لیتر در حالت ناشتا است و از دیگر نشانه‌های آن پرخوری و پرنوشی است. دیابت در اثر کاهش تولید انسولین دربدنیا کم شدن اثر انسولین در سوخت و ساز مواد قندی حاصل می‌شود (انسولین باعث می‌شود.

نشانه‌های دیابت نوع ۱:

-کاهش وزن بدون دلیل

-تاری دید

-تکرر ادرار که در آن حجم ادرار زیاد شده است، بیمار هر بار که ادرار می‌کند مقادیر زیادی ادرار دفع می‌کند.

-خشکی دهان و تشنگی بیش از حد

-احساس ناگهانی خستگی

نشانه‌های دیابت نوع ۲:

-تاخیر در التیام زخم‌ها و بریدگی‌ها

-عفونت‌های ادراری

-ناتوانی جنسی سوزش و احساس مور مور شدن در دست‌ها و پا‌ها

افزودن دارچین به مواد غذایی، انجام فعالیت ورزشی روزانه، حفظ وزن مناسب، اضافه کردن سرکه به وعده‌های غذایی غنی از کربوهیدرات‌ها و خوردن غذا‌هایی با مقدار قند پایین از جمله موارد پایین آوردن قند خون در بدن به شمار می‌آیند.

شواهد حاکی از آن هستند که بیماری دیابت تاثیر قابل توجهی را بر زندگی شخصی، خانوادگی، اجتماعی، شغلی و ارتباطات افراد می‌گذارد. اما یکی از دغدغه‌های مهم و اساسی برای افراد دیابتی این است که قند خون شان را در محدوده مطلوب و مناسب حفظ کنند.

ديابت

محدوده مطلوب قند خون برای افراد دیابتی چقدر است؟

قند خون ناشتای طبیعی برای یک فرد طبیعی غیر دیابتی در حدود ۷۰ تا ۱۰۰ میلی گرم در دسی لیتر است.
مقادیر قند خون مطلوب برای افراد مبتلا به دیابت به شرح زیر می‌باشد:

- قند خون ناشتا: ۷۰ تا ۱۳۰ میلی گرم در دسی لیتر

- قند خون پس از وعده غذایی: کمتر از ۱۸۰ میلی گرم در دسی لیتر

- قند خون ۲ ساعت پس از صرف غذا: کمتر از ۱۴۰ میلی گرم در دسی لیتر

قند خون ۲ ساعت بعد از صرف غذا در فرد عادی باید کمتر از ۱۲۰ میلی گرم در دسی لیتر باشد، ولی هدف مطلوب در بیماران دیابتی این است که این قند خون به کمتر از ۱۴۰ میلی گرم در دسی لیتر برسد.

البته به یاد داشته باشید مقادیر مطلوب مذکور ممکن است برای تمام افراد دیابتی مصداق نداشته باشد و ممکن است شرایط بالینی شما به گونه‌ای باشد که پزشک معالج تان محدوده مطلوب قند خون برای شما را قدری متفاوت با مقادیر ذکر شده درنظر بگیرد؛ برای مثال افرادی که دچار افت قند خون ناآگاهانه می‌گردند ممکن است نیازمند یک قند خون بالاتر باشند.

نکته دیگری که دیابتی‌ها باید به آن توجه کنند آن است که باید فشار خون شان را نیز تحت کنترل نگه دارند. تحقیقات نشان داده‌اند که کنترل فشار خون بالا در افراد دیابتی به منظور پیشگیری از عوارض دیابت، به اندازه‌ی کنترل قند خون اهمیت دارد.

فشار خون مطلوب برای افراد دیابتی عبارت است از: ۸۰ تا ۱۳۰ میلی‌متر جیوه. عواملی که به کنترل فشار خون کمک می‌نمایند شامل: کاهش وزن (در صورت چاقی و اضافه وزن)، ورزش و فعالیتبدنی منظم، کاهش مصرف نمک، ترک دخانیات و اجتناب از مصرف الکل است.

عوامل خطر ساز ابتلا به دیابت

• سن بالاتر از ۴۵ سال

• چاقی بویژه چاقی شکمی

• داشتن والدین، برادر یا خواهر مبتلا به دیابت

• ورزش کمتر از دو بار در هفته

• بالا بودن فشار خون و چربی خون

پدیده_داون (Dawn):

یکی از دلایل اصلی برای افرایش قند خون صبحگاهی که نه تنها در افراد مبتلا به دیابت، بلکه در افراد با قند خون طبیعی نیزرخ می‌دهد، پدیده طبیعی داون می‌باشد. اما دلیل این پدیده چیست؟

بدن برای بیدار شدن، خود را با ترشح هورمون‌های گوناگونی آماده می‌کند. ابتدا، بین ساعات ۴ تا ۶:۳۰ صبح، کورتیزول، هورمون رشد، اپی نفرین و نوراپی نفرین ترشح می‌شود. این پروتئین‌ها جزء هورمون‌های استرسی هستند.

ممکن است شنیده باشید که آن‌ها در پاسخ‌های "جنگ و گریز" بدندرگیرهستند. این پاسخ برای بدن بی خطر و سودمند است و با هدف افزایش انرژی برای تحرک رخ می‌دهد. کار اصلی این هورمون‌ها افزایش قند خون است. اگر شما انرژی کافی نداشته باشید، توانایی پاسخ گویی به کار‌های پرانرژی را نیز نخواهید داشت.

پس از این که هورمون‌های استرسی ترشح شدند، حدود ساعت ۵:۳۰ صبح قندخون شروع به افزایش می‌کند. با وجود این پاسخ افراد سالم با افراد دیابتی در این شرایط متفاوت است.

درافراد سالم همزمان با افزایش قندخون، هورمون انسولین نیز برای کاهش آن و ورود قندخون به سلول‌ها افزایش می‌یابدولی در افراد دیابتی که وابسته به انسولین هستند این وضعیت رخ نمی‌دهد. به همین دلیل، نبود انسولین کافی در این شرایطموجب افرایش قند خون آن‌ها می‌شود.

۶ نشانه که می‌گویند قند خون تان بالا است حتی اگر دیابت ندارید

۱- همیشه احساس خستگی می‌کنید

۲- دچار تاری دید شده اید

۳- دچار تکرر ادرار شده اید

۴- دائماً احساس تشنگی می‌کنید

۵- زخم هایتان خوب نمی‌شوند

۶- سردرد‌های مزمن دارید

منبع: شما و اقتصاد

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید