روز سبز بورس

روز سبز بورس

روز گذشته نشانه‌هایی از امیدواری در جامعه سهامداری نمایان شد؛ به طوری که حقیقی‌های بازار پس از ۱۵روز کاری به گردونه معاملات بازگشتند و خالص خرید مثبتی را رقم زدند. به

کد خبر : ۱۰۳۶۷۱
بازدید : ۶۹۸۱

ورق معاملات بورس اوراق بهادار تهران روز دوم اسفند ماه برگشت؛ به طوری که شاخص کل این بازار با رشد بیش از ۷۲۰۰واحدی همراه شد. از جمله رویداد‌های قابل ملاحظه روز گذشته تالار شیشه‌ای سعادت‌آباد می‌توان به تغییر استراتژی معامله گران خرد برای اضافه کردن سهام به سبد سرمایه‌گذاری آن‌ها اشاره کرد.

هرچند لحظه به لحظه با مخابره سیگنال مثبت برجامی وزنه طرف عرضه در دادوستد‌های چند وقت اخیر سنگین‌تر از گذشته پیگیری می‌شد؛ اما سرمایه‌گذاران با رویکرد جدید در بازار روز دوشنبه حاضر شدند، به گونه‌ای که از ابتدای شروع معاملات سمت تقاضا نسبت به عرضه رونق بیشتری پیدا کرد.

با این حال عرضه کنندگان مانند روز‌های گذشته نتوانستند مانع صعود بازار شوند. بر این اساس به موجب افزایش ۵۷/ ۰درصدی، نماگر اصلی تا سطح یک‌میلیون و ۲۸۱میلیون واحد پیشروی کرد.

روز گذشته نشانه‌هایی از امیدواری در جامعه سهامداری نمایان شد؛ به طوری که حقیقی‌های بازار پس از ۱۵روز کاری به گردونه معاملات بازگشتند و خالص خرید مثبتی را رقم زدند. به نظر می‌رسد معامله گران تا حدودی چشم انداز مثبتی به موضوع احیای برجام و پیامد‌های بلندمدت مثبت آن پیرامون آن پیدا کرده اند.

آن گونه که از دادوستد‌های روز دوشنبه پیداست، دیروز شاخص کل هم وزن که از تمام نماد‌های معاملاتی به یک میزان تاثیر می‌پذیرد، وضعیت به مراتب بهتری را نسبت سایرین تجربه کرد که نشان داد غریب به اتفاق سهام در محدوده سبز تابلو دادوستد شدند.

به طوری که این نماگر افزایش ۰۷/ ۱درصدی را به مدد تزریق پول تازه به سهام شرکت‌های کوچک و متوسط تجربه کرد؛ با این حال میانگین وزنی قیمت سهام شرکت‌ها در جریان بازار رشد به مراتب کمتری داشت.

آن طور که از جریان دادوستد‌ها نمایان است، افزایش خوش‌بینی در حوزه سیاست خارجه در گروه‌هایی نظیر بانک و خودرو که به صنایع برجامی مشهور هستند به‌وضوح قابل رویت است. سرمایه‌گذاران طی دو روز ابتدایی آخرین ماه سال پول‌های خود را غالبا به سمت صنایع ریالی سوق داده اند.

در مقابل، ارزش معاملات خرد بورس تهران (سهام و حق‌تقدم) نیز توانست رقم ۲۲۰۹میلیارد تومانی را به خود اختصاص دهد. این در حالی است از ۱۷ بهمن ماه تاکنون آمار ثبت‌شده ارقامی به مراتب کمتر از این مقدار را نشان می‌دهد.

تغییر رویکرد حقیقی‌ها در شرایطی رخ داده است که طی چند وقت اخیر بار‌ها در شرایط ریزش قیمت سهام شرکت‌ها، به یکباره شاخص‌های سهامی با حجم انبوهی از متقاضیان خرید سهام رو به صعود گذاشتند. به طور معمول این فرآیند بیش از چند روز معاملاتی دوام نداشته و به طور مجدد سرمایه‌گذاران به وضعیت غالب در جریان دادوستد‌ها باز می‌گردند.

حال باید به نظاره نشست که آیا با قوی‌تر شدن احتمال حصول توافق در معاهده بین‌المللی احیای برجام آیا معامله گران حقیقی به روند روز دوشنبه برای سایر روز‌های معاملاتی نیز ادامه می‌دهند یا بازگشت سهامداران خرد در این روز بخشی از سیکل متعارف دادوستد‌ها طی چند وقت اخیر بوده است.

تجربه سال‌های گذشته نیز حاکی از این مهم بوده که تا لحظه نهایی نشدن اتفاقات، چه در بعد اقتصادی و چه در بعد سیاسی، مخابره سیگنال به بازار‌های مالی و واکنش فعالان بیانگر هیچ‌گونه قطعیتی نیست و تا لحظه به روز رسانی اخبار نهایی واکنش سرمایه‌گذاران فقط بر حسب انتظارات از آینده خواهد بود.

وزن پالس‌های ارسالی از اتریش به ایران در کفه حصول توافق برنامه جامع اقدام مشترک سنگین‌تر ارزیابی می‌شود و آرایش معاملاتی روز گذشته سرمایه‌گذاران از آمادگی بورس بازان در راستای رسیدن به توافق با قدرت‌های جهانی حکایت دارد. استقبال از صنایع برجامی با سبز پوشی اغلب نماد‌های ریالی می‌تواند نشانه‌هایی از این مهم به همراه داشته باشد.

خالص تغییر مالکیت صنایع بورسی در روزی که بورس تهران با استقبال سهامداران خرد همراه بود، در صنایعی اعم از بانک‌ها نزدیک به ۵۷میلیارد تومان، خودرو بیش از ۴۲میلیارد تومان و گروه‌هایی نظیر حمل‌ونقل، مخابرات و نهاد‌های مالی که در ارقام به مراتب کمتری قرار داشتند، رنگ حقیقی به خود گرفت؛ به گونه‌ای که رقمی بالغ بر ۵۳میلیارد تومان از سبد سرمایه‌گذاران نهادی به پرتفوی سهامداران حقیقی منتقل شد.

آمار و ارقام حاکی از این است که خالص فروش حقیقی‌ها در گروه‌های بزرگ دلاری بازار نسبتا پررنگ‌تر از روز‌های گذشته دنبال شد؛ به طوری که می‌توان اذعان کرد، سهامداران خرد تا حدودی از صنایع و شرکت‌های دلاری در شرایط فعلی روی برگردانده اند. در عین حال برخی از کارشناسان معتقدند که دولت سیزدهم در بودجه سال ۱۴۰۱ حساب ویژه‌ای روی آزاد سازی منابع ارزی کشور باز کرده است.

در صورتی که شرایط به گونه‌ای دیگر رقم بخورد، تورم حاصل از کسری بودجه و افزایش هزینه‌ها می‌تواند به‌رغم تعدیل سودآوری شرکت‌ها در سبد معیشت خانوار نیز نمایان شود. در آن سوی بازار روز گذشته همچنان بحث بر سر واگذاری پرسپولیس و استقلال داغ بود؛ به طوری که اغلب فعالان اقتصادی با ارزیابی صورت‌های مالی سرخابی‌ها به نحوه ارزش گذاری این دو باشگاه انتقادات زیادی وارد کردند.

فعالان اقتصادی بر این باورند که ارزش گذاری‌ها منطقی نیست، برخلاف شفافیت عملکردی آنهاست و اعداد و ارقام اعلامی از سوی سازمان خصوصی سازی باید با تعدیلات کاهشی قابل‌توجهی همراه شود.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید