اوج خلاقیت انسان؛ چند لحظه قبل از خواب!

اوج خلاقیت انسان؛ چند لحظه قبل از خواب!

خواب اغلب به عنوان هدر دادن وقت و بهره‌وری نگریسته می‌شود. با نشان دادن اینکه درواقع خواب برای خلاقیت ما ضرورت دارد، امیدواریم که بر اهمیت آن در میان عموم تأکید کنیم.

کد خبر : ۱۰۳۸۲۱
بازدید : ۸۳۸۱

فرادید | دفعه بعدی که چرت می‌زنید، این رویکرد نوین برای حل مسئله را امتحان کنید. به جای آنکه سرتان را بر بالش بگذارید و سریع بخوابید، یک شیء کوچک را در دست‌تان نگه دارد.

وقتی شیء از دست‌تان به زمین افتاد و شما را بیدار کرد، شروع به حرف زدن کنید یا افکاری که در همان لحظه به ذهن‌تان می‌رسد را روی کاغذ بنویسید.

به گزارش فرادید، این‌گونه است که دانشمندان مشغول تحقیق درباره «نقطه شیرین» خلاقیت با عنوان هیپنوگوژیا یا توهم پیشاخواب هستند که با عنوانِ N ۱ نیز شناخته می‌شود. دانشمندان می‌گویند که هیپنوگوژیا در مرحله قبل از خواب عمیق وجود دارد و می‌تواند روشی برای تحریک خلاقیت در زندگی روزمره باشد.

الهام گرفتن از خواب

محققانِ موسسه مغز پاریس، یک بنیاد تحقیقاتی در زمینه علوم اعصاب، و محققانِ بخشِ آسیب‌شناسی خواب در بیمارستان پیتی-سالپتری‌یر در پاریس گفته‌اند از مخترع معروف آمریکایی، توماس ادیسون، الهام گرفته‌اند که ظاهراً در هنگام چرت زدن گوی‌هایی را در دستانش نگه می‌داشت.

محققان توضیح می‌دهند: «او با خودش حساب کرده بود که به محض آنکه خوابش بگیرد گوی‌ها با سروصدا به زمین می‌خورند و او را درست به موقع برای یادداشت کردنِ ایده‌های ملهم از خواب بیدار می‌کنند.» آلبرت اینشتین و سالوادور دالی نیز باور داشتند که خواب کوتاه می‌تواند خلاقیت را افزایش دهد.

دانشمندان یک آزمایش انجام دادند و نتیجه آن را در نشریه ساینس ادونسس منتشر کردند. آزمایش آن‌ها شامل رمزگشایی یک قانون ریاضی بود. ۱۶ نفر از ۱۰۳ شرکت‌کننده قبل از آنکه فرصت خوابیدن یا استراحت کردن داشته باشند، رمز را باز کردند. آن‌ها از بقیه آزمایش کنار گذاشته شدند.

از بین کسانی که باقی ماندند، ۸۳ درصد مسئله ریاضی را بعد از ۲۰ دقیقه استراحت در مرحله هیپنوگوژیا و درحالیکه شیئی در دست داشتند، حل کردند. در این بین ۳۰‌درصد از افراد کاملاً بیدار بودند و ۱۴ درصد نیز به خواب عمیق فرو رفتند.

دلفین اودیت، یک از نویسندگان این مقاله، می‌گوید: «خواب اغلب به عنوان هدر دادن وقت و بهره‌وری نگریسته می‌شود. با نشان دادن اینکه درواقع خواب برای خلاقیت ما ضرورت دارد، امیدواریم که بر اهمیت آن در میان عموم تأکید کنیم.»

مناطق حساسِ هیپناگوژیک

محققان می‌گویند که اغلب تحقیقات بر مرحله خواب حرکت سریع چشم یا رِم تمرکز کرده‌اند. رِم مرحله‌ای از خواب است که ما اغلب در آن خواب می‌بینیم. با‌این‌حال، نقش شناختیِ هیپناگوژیا یا N۱ - که نخستین مرحله غیرِ رِمِ خواب است - تاکنون تا حدِ زیادی ناشناخته باقی مانده بود.

تحقیقات دیگر نشان می‌دهند که مرحله هیپنوژیکِ خواب «می‌تواند باعث پرورش ایده‌های نوین شود» و «شبکه‌هایی که برای خلاقیت ضروری هستند را درگیر می‌کنند.»

سازمان ملل می‌گوید خلاقیت و نوآوری برای حل مسائل اقتصادی، اجتماعی و چالش‌های توسعه پایدار ضروری است و هر سال روز ۲۱‌آوریل را به عنوان روز جهانی خلاقیت و نوآوری جشن می‌گیرد.

صنایع فرهنگی و خلاقانه ۲.۲۵ میلیارد دلار درآمد دارند و از ۳۰‌میلیون شغل در سراسر جهان حمایت می‌کنند.


منبع: World Economic Forum
ترجمه: سایت فرادید

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید