آب کشاورزی سهمیه‌بندی می‌شود؟

آب کشاورزی سهمیه‌بندی می‌شود؟

ضروری است که مردم در مصرف آب صرفه‌جویی کنند. در برنامه ششم توسعه به کشاورزی هوشمند اشاره شده و بهتر است کشاورزان در این مقطع روش‌های نوین را جایگزین روش‌های سنتی کنند.

کد خبر : ۱۰۳۹۰۶
بازدید : ۶۷۹۲

علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو، دیروز در گفتگو با صداوسیما از قطع آب کشاورزی در صورت کشت خارج از الگو خبر داد. موضوعی که باعث شد شائبه سهمیه‌بندی آب کشاورزی مطرح شود.

در این باره یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: در شرایط خشکسالی ذخایر منابع آب زیرزمینی و بارش‌ها کاهش پیدا کرد. با این حال هنوز سهمیه‌بندی آب کشاورزی قطعی نیست.

یوسف داودی توضیح داد: در مجلس به کلیات مصرف آب اشاره شد، اما زمانی طرح‌ها جنبه اجرایی پیدا می‌کند که این طرح‌ها تصویب شود. آب‌رسانی خارج از کشت موضوعی است که باید شورای نگهبان آن را مورد بررسی بیشتری قرار دهد.

او ادامه داد: ضروری است که مردم در مصرف آب صرفه‌جویی کنند. در برنامه ششم توسعه به کشاورزی هوشمند اشاره شده و بهتر است کشاورزان در این مقطع روش‌های نوین را جایگزین روش‌های سنتی کنند.

وی اظهار کرد: باید از روش‌های نوین کشاورزی برای بهبود و توسعه محصولات کشاورزی استفاده کرد. دولت و مجلس طرحی را تصویب کردند که اگر شهروندان در مصرف آب صرفه‌جویی کنند امتیاز و پاداشی برای این افراد در نظر گرفته می‌شود. از طرف دیگر کسانی که آب و برق بیشتری استفاده می‌کنند باید هزینه بیشتری بپردازند.

داودی اضافه کرد: درباره مساله آب موضوعات مختلفی در مجلس مورد بحث قرار گرفت. به استفاده بهینه از آب در لایحه دولت هم اشاره شد و باید در شورای نگهبان قانونی شود. ممکن است در شورای نگهبان تغییراتی درباره مصرف آب اعمال شود.

کشت قابل برنامه‌ریزی همان سهمیه‌بندی آب کشاورزی است؟

محمدرضا مرتضوی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی نیز درباره سهمیه‌بندی آب کشاورزی گفت: کشت قابل برنامه‌ریزی معنایش سهمیه‌بندی آب کشاورزی نیست. بعید است دولت در این شرایط آب کشاورزان را سهمیه‌بندی کنند.

او توضیح داد: برنامه‌ریزی دولت جهت بهینه‌سازی مصرف خاک و آب خوب است؛ اما اینکه کشاورزان چقدر این مساله را بپذیرند و به دولت اعتماد کنند اهمیت دارد.

مرتضوی بیان کرد: اخیرا دو وزارتخانه نیرو و جهادکشاورزی توصیه‌ای جهت برنامه‌ریزی بهینه از خاک و آب دارند که این مساله می‌تواند به نفع کشاورزان تمام شود. چنانچه کشاورز با پیوستن به برنامه‌های کلان دولت منفعت بیشتری نصیبش شود این طرح خوب است.

گرانی برنج؛ عامل کاشت خارج از الگو!

وی ادامه داد: وقتی اخبار افزایش قیمت برنج منتشر شد، انگیزه کشاورزان برای کاشت برنج خارج از الگو افزایش یافت. به همین دلیل دولت تصمیم گرفت به این برنامه‌های خارج از الگو آب تخصیص ندهد. مرتضوی همچنین تاکید کرد: حال اینکه قرار است چطور برنامه‌ریزی برای زراعت و اعتمادسازی شکل گیرد، همچنان جای سوال است.

این اعتماد بین دولت و کشاورز باید ایجاد شود. چنانچه از ابتدا مثلثی شکل گیرد که برنامه برای کشاورز‌ها درست تشریح شود، ممکن است کشاورزان به این برنامه ملی بپیوندند. اما اگر اجرای این برنامه پلیسی و دستوری باشد این برنامه شکست می‌خورد.

منبع: تجارت نیوز

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید