پایان روند نزولی سهام؟!

پایان روند نزولی سهام؟!

در دومین روز کاری هفته قبل، شاخص‌کل بورس تهران ۲۷/ ۰‌درصد دیگر عقب نشینی کرد، اما نماگر هموزن خلاف‌جهت آن حرکت کرد تا شاهد افزایش ارتفاع ۳۹/ ۰‌درصدی این نماگر باشیم.

کد خبر : ۱۰۳۹۳۰
بازدید : ۵۲۰۷

معاملات دومین هفته از آخرین ماه سال‌در حالی پایان یافت که شاهد واگرایی نماد‌های اصلی بورس تهران بودیم. به این ترتیب با وجود افت ۶/ ۰‌درصدی شاخص کل، نماگر هم وزن، اما با رشد بیش از یک‌درصدی همراه شد.

موضوعی که از اقبال بورس بازان به گروه‌های کوچک و عمدتا ریالی بورس تهران حکایت می‌کرد، با این‌حال در مجموع دادوستد‌های هفته‌ای که یک روز کاری نیز کمتر داشت، سهامی به ارزش ۲۸۶‌میلیارد و ۴۴۲‌میلیون‌تومان از سبد سهام معامله گران خرد تالار شیشه‌ای به پرتفوی حقوقی‌ها منتقل شد تا حقیقی‌ها برای بیست و هفتمین هفته متوالی فروشنده باقی بمانند، اما از شتاب خروج این دسته از معامله گران از گردونه معاملات سهام کاسته شد که می‌تواند نکته‌ای امیدوارکننده برای پایان روند نزولی سهام باشد.

عملکرد بورس بازان در صنایع

در جریان دادوستد‌های هفته دوم اسفندماه، از ۳۹ صنعت فعال بورسی، ۱۳ گروه میزبان سرمایه‌های حقیقی جدیدی بودند که زیرمجموعه‌های این صنایع را برای خرید مناسب ارزیابی کردند.

در صدر این گروه ها، اما شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی خودنمایی می‌کردند. این صنعت با محوریت دو نماد «شستا» و «وغدیر» در مجموع هفته شاهد انتقال سهامی به ارزش ۶۳‌میلیارد و ۵۸۳‌میلیون تومان در مسیر حقوقی به حقیقی بود.

در ادامه نوبت به انبوه سازان رسید تا در رتبه دوم لیست خرید حقیقی‌ها قرار گیرند. این گروه معاملات هفتگی خود را با خالص خرید ۵۴‌میلیارد و ۱۵۵‌میلیون‌تومانی حقیقی‌ها به پایان رساند. دو گروه کامودیتی محور فلزات اساسی و محصولات شیمیایی نیز بر خلاف رویه هفته‌های گذشته مورد‌توجه سهامداران خرد قرارگرفتند تا به ترتیب با ورود ۵/ ۲۸ و ۳/ ۱۲ میلیارد‌تومانی سرمایه‌های حقیقی همراه شوند.

در آن‌سوی بازار، اما ۲۶ صنعت با خروج این دسته از بازیگران بورسی مواجه شدند. در صدر آنها، اما بانکی‌ها قرار داشتند که با انتقال سهامی به ارزش ۱۴۹‌میلیارد و ۲۹۷‌میلیون‌تومانی در مسیر حقیقی به حقوقی مواجه شدند. پالایشگاه‌ها نیز در شرایطی مشابه خالص فروش ۷۸‌میلیارد و ۱۷۹‌میلیون‌تومانی را تجربه کردند.

خودروسازان نیز یکی از صنایع بورسی در هفته منتهی به ۱۱ اسفندماه بودند که در لیست فروش حقیقی‌ها جای گرفتند و جابه جایی سهامی به ارزش ۵۳‌میلیارد و ۸۸۵‌میلیون‌تومانی از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی حقوقی‌ها را شاهد بودند.

نگاهی به روز‌های هفته

شنبه: معاملات هفته گذشته در حالی آغاز شد که شاخص‌کل سهام ۴۳/ ۰‌درصد کاهش را تجربه کرد و همزمان نماگر هم وزن نیز ۲۴/ ۰‌درصد عقب نشینی کرد. در این روز سهامی به ارزش ۱۹۴‌میلیارد و ۷۴۰‌میلیون‌تومان در مسیر حقیقی به حقوقی جابه جا شد.

نگرانی از احتمال به تعویق افتادن مذاکرات وین به سبب تنش‌های رخ داده در اوکراین و فعال‌شدن فروش‌های ناشی از شناسایی سود، سبب افت قیمت سهام در صنایع موسوم به برجامی همچون بانک، خودرو و حمل ونقلی‌ها شد؛ گروه‌هایی که پیش‌تر در کانون توجه بورس بازان قرار داشتند، در مقابل برخی از پتروشیمی‌ها به‌ویژه اوره ساز‌ها پرتقاضا ظاهر شدند.

به این ترتیب اوره ساز‌ها در صدر لیست خرید حقیقی‌ها جای گرفتند تا خالص ورود این دسته از بازیگران بورسی در گروه محصولات شیمیایی ۱۰‌میلیارد و ۴۸۰‌میلیون تومان برآورد شود.

شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی نیز در شرایطی مشابه با خالص خرید ۲‌میلیارد و ۶۴۴‌میلیون تومانی سهامداران خرد همراه شدند، پس از آن نوبت به سهامی از گروه‌های محصولات فلزی، غذایی و اطلاعات و ارتباطات رسید تا مورد‌توجه سهامداران خرد قرار گیرند.

در مجموع روز شنبه ۷ گروه در لیست خرید حقیقی‌ها جای گرفتند و در مقابل شاهد خروج این دسته از معامله گران از ۳۱ صنعت بورسی بودیم. همان‌طور که اشاره شد هراس از تعویق مذاکرات هسته‌ای به خروج سرمایه گذاران حقیقی از سه صنعت بانک، خودرو و حمل و نقل به‌عنوان صنایع برجامی منجر شد.

گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری در این روز جابه جایی سهامی به ارزش ۸۴‌میلیارد و ۴۴۳‌میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی را ثبت کردند. این رقم در دو گروه خودرو و حمل ونقل نیز به ترتیب ۳/ ۲۷ و ۲/ ۱۵ میلیارد‌تومان برآورد شد.

یکشنبه: در دومین روز کاری هفته قبل، شاخص‌کل بورس تهران ۲۷/ ۰‌درصد دیگر عقب نشینی کرد، اما نماگر هموزن خلاف‌جهت آن حرکت کرد تا شاهد افزایش ارتفاع ۳۹/ ۰‌درصدی این نماگر باشیم.

علت‌های بسیاری برای این واگرایی مطرح می‌شد، اما عموما به ترس سهامداران از نوسانات آتی نرخ دلار و البته رفتار حقوقی‌ها در روز‌های پایانی سال اشاره می‌شد، با این‌حال از شتاب سهامداران خرد برای خروج از گردونه معاملات سهام کاسته شد و رقم خالص فروش این دسته از بازیگران بورسی به ۶۹‌میلیارد و ۳۸۲‌میلیون‌تومان محدود شد.

در این روز در مقابل ورود سهامداران خرد به ۱۴ صنعت، ۲۵ گروه در لیست خروج حقیقی‌ها جای گرفتند. زیرمجموعه‌های گروه فلزات اساسی، اما مورد‌توجه سهامداران خرد قرار گرفتند، تا روز یکشنبه شاهد جابه جایی سهامی به ارزش ۱۰‌میلیارد و ۷۹۴‌میلیون تومان در مسیر حقوقی به حقیقی در این صنعت باشیم، پس از آن نوبت به زراعی‌ها رسید تا با خالص خرید ۳‌میلیارد و ۸۷۲‌میلیون تومانی حقیقی‌ها همراه شدند.

امید به حذف دلار ترجیحی یکی از مهم‌ترین دلایل توجه حقیقی‌ها به سهام زیرمجموعه گروه زراعت بود. روز یکشنبه بود که رئیس کمیسیون اصلاح ساختار بودجه مجلس به رسانه‌ها گفت «در لایحه مورد بررسی از سوی این نهاد هیچ اشاره‌ای به دلار ۴۲۰۰‌تومانی در بودجه ۱۴۰۱ نشده است.

این در حالی است که دولت در همین بودجه مبلغی حول و حوش ۵۷۰هزار میلیارد‌تومان را برای جبران تبعات تورمی برآمده از حذف ارز ۴۲۰۰‌تومانی و حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان در نظر گرفته است. بعد از آغاز بررسی‌های کمیسیون تلفیق، مباحث دامنه داری درخصوص ارز ۴۲۰۰‌تومانی مطرح شد و نهایتا پیشنهادی از سوی یکی از نمایندگان ارائه شد که پایه تصمیم سازی‌های بعدی را شکل داد.

بر اساس این تصمیم قرار شد به دولت اجازه داده شود معادل ریالی ۹میلیارد دلار برای حمایت از تبعات برآمده از حذف ارز ۴۲۰۰‌تومانی تخصیص دهد.» در آن‌سوی بازار، اما گروه‌های فرآورده‌های نفتی، بانک و کانه‌های فلزی با بیشترین فشار فروش حقیقی مواجه شدند و به ترتیب شاهد خروج ۵/ ۲۲، ۶/ ۱۱ و ۳/ ۹ میلیارد‌تومانی سرمایه‌های حقیقی بودند.

دوشنبه: در میانه هفته گذشته، شاخص‌کل بورس تهران تغییر مسیر داد و ۲۱/ ۰‌درصد رشد کرد. نماگر هم وزن نیز به صعود ادامه داد تا ۹۵/ ۰‌درصد دیگر افزایش ارتفاع دهد.

تداوم سبقت کوچک‌تر‌ها از بزرگان کامودیتی محور در روز بازگشایی سبز بازار‌های جهانی باعث برجسته‌شدن تحلیل‌هایی شد که تاکید داشتند اقبال به تک سهم‌های کوچک و متوسط در صنایع بورسی، آن هم بعد از یک دوره رکودی در بورس می‌تواند نشانه مثبتی باشد و در صورت تداوم امید می‌رود شاهد تعدیل رکود و پایان رخوت در بورس تهران باشیم.

در چنین شرایطی بود که حقیقی‌ها نیز به زمین خرید سهام بازگشتند و خالص ورود ۱۰‌میلیارد و ۵۷۱‌میلیون‌تومانی را رقم زدند. روز یکشنبه لیست خرید حقیقی‌ها نیز شلوغ شد و ۲۱ صنعت را دربرگفت.

در صدر این لیست گروه انبوه سازی با جابه جایی سهامی به ارزش ۳۰‌میلیارد و ۱۰۳‌میلیون تومان در مسیر حقوقی به حقیقی قرارگرفتند و در ادامه نوبت به سهامی از گروه‌های فلزات اساسی و محصولات شیمیایی رسید، در مقابل، اما شاهد خالص‌فروش مثبت حقیقی‌ها در ۱۸‌گروه بودیم.

پالایشگاه‌ها بیشترین خروج سهامداران خرد در دادوستد‌های روز دوشنبه را تجربه کردند و شاهد انتقال سهامی به ارزش ۴/ ۲۴میلیارد‌تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودند.

چهارشنبه: در پایان هفته گذشته ورق بورس دوباره برگشت و درحالی‌که معاملات سهام در محدوده سبز تابلو آغاز شده بود، اما بازگشایی منفی «شستا» آن‌هم پس از افزایش سرمایه‌ای سنگین، شاخص‌کل را به زیرکشید و ۰۶/ ۰‌درصد از ارتفاع آن نسبت به روز دوشنبه کاست.

نماگر هم وزن، اما ۰۶/ ۰‌درصد افزایش ارتفاع داد تا در سه روز پایانی هفته گذشته به رشد ادامه دهد. سهامداران خرد نیز روز چهارشنبه مجددا فروشنده شدند خالص فروش آن‌ها ۳۲‌میلیارد و ۹۶۱‌میلیون تومان بود. با وجود بازگشایی منفی نماد معاملاتی صندوق بازنشستگی، اما این سهم با بیشترین ورود سرمایه خرد به میزان ۸/ ۴۸ میلیارد تومان همراه شد تا خالص خرید حقیقی‌ها در گروه شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی نیز مثبت باشد.

این صنعت با ورود سرمایه ۳/ ۵۷میلیارد‌تومانی در صدر لیست خرید حقیقی‌ها جای گرفت، پس از آن نوبت به انبوه ساز‌ها رسید تا شاهد جابه جایی سهامی به ارزش ۲۳‌میلیارد و ۶۲۲‌میلیون تومان در مسیر حقوقی به حقیقی باشند. فلزات اساسی نیز از این روند جا نماند و با خالص خرید ۷/ ۵میلیارد‌تومانی حقیقی‌ها همراه شد.

در آنسوی بازار، اما شاهد خروج معامله گران خرد بورس تهران از ۲۸ گروه بودیم که در صدر آن‌ها بانک‌ها با جابه جایی ۴۳‌میلیارد و ۸۴۰‌میلیون تومانی در مسیر حقیقی به حقوقی جای داشتند. پالایشگاه‌ها نیز شرایط مشابهی را تجربه کردند و شاهد جابه جایی سهامی به ارزش ۱۵‌میلیارد و ۹۴۴‌میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودند.

خودرو و پتروشیمی از دیگر صنایعی بودند که روز چهارشنبه در لیست فروش حقیقی‌ها جای گرفتند. خالص فروش سهامداران خرد در این دو گروه به ترتیب ۴/ ۱۵ و ۱/ ۸ میلیارد‌تومان بود.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید