زندگیِ اجتماعی باکیفیت آلزایمر را درمان می‌کند

زندگیِ اجتماعی باکیفیت آلزایمر را درمان می‌کند

حتی اگر شما از ۵ سال قبل دچار اختلال شناختی شده باشید، اگر فعالانه در تعاملات اجتماعی شرکت داشته باشید - فعالیت‌هایی مانند انجام کار‌های داوطلبانه، دیدار با دوستان، معاشرت اجتماعی، حضور در خدمات مذهبی – این امکان وجود دارد که وضعیت‌تان به حالت عادی بگردد و بهبود پیدا کنید که یافته بسیار هیجان‌انگیزی است.

کد خبر : ۱۰۳۹۹۹
بازدید : ۱۳۵۷۴

فرادید | نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد یک زندگی اجتماعیِ باکیفیت‌تر و بهتر می‌تواند مشکلات حافظه را در افرادی که علائم اولیه آلزایمر دارند، معکوس کند.


به گزارش فرادید، افرادی که اوقات بیش‌تری را با دوستان و خانواده می‌گذرانند، در کلاس یا گروه حضور دارند، کار‌های داوطلبانه یا خدمات مذهبی انجام می‌دهند شاهد بازگشت عملکرد مغز به حالت عادی هستند.


این تحقیق نشان می‌دهد که حتی سال‌ها بعد از شروع علائم آلزایمر این اثرات قابل مشاهده است که خبر خوبی برای آن‌هایی است که حافظه و مهارت‌های پردازشِ اطلاعات آن‌ها به دلیل قرنطینه دچا زوال شده است.


محققان فعالیت مغز، سبک زندگی و زندگی اجتماعی تقریباً ۲۲۰۰‌آمریکایی در بین سنین ۶۲ تا ۹۰ سال، شامل ۹۷۲ نفر با علائم خفیف اختلال شناختی را، که اغلب زمینه‌ساز فراموشی است، تحت نظر گرفتند.


حدود ۵ سال بعد آن‌ها دریافتند که ۲۲ درصد از مشارکت‌کنندگان با علائم خفیف اختلال شناختی به قدر پیشرفت کرده بودند که عملکرد مغزشان به حالت نرمال برگشته بود. ۱۲ درصد به فراموشی دچار شده بودند و ۶۶ درصد نیز به همان شکل باقی ماندند. آن‌هایی که سطوح بالاتری از فعالیت‌های اجتماعی داشتند، بیش‌تر احتمال داشت که از فراموشی بهبود یافته باشند.


مینگ وِن، محقق ارشد این مطالعه از دانشگاه یوتا در آمریکا می‌گوید یافته‌های این پژوهش او را بسیار خوشحال کرده است.


او می‌گوید: «بسیاری از مردم فکر می‌کنند که این مسیری یک‌طرفه است و وقتی شما دچار اختلال شناختی می‌شوید دیگر راه برگشتی برای‌تان وجود ندارد. اما ما کشف کردیم که حتی اگر شما از ۵ سال قبل دچار اختلال شناختی شده باشید، اگر فعالانه در تعاملات اجتماعی شرکت داشته باشید - فعالیت‌هایی مانند انجام کار‌های داوطلبانه، دیدار با دوستان، معاشرت اجتماعی، حضور در خدمات مذهبی - این امکان وجود دارد که وضعیت‌تان به حالت عادی بگردد و بهبود پیدا کنید که یافته بسیار هیجان‌انگیزی است.»


یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که افزایش فعالیت اجتماعی حتی اگر یک‌بار در سال باشد، می‌تواند احتمال معکوس شدنِ زوال مغز را تا ۴۱‌درصد کاهش دهد.


پروفسور وِن می‌افزاید: «هر کاری از هیچ‌کاری نکردن بهتر است. اما هر چه فردی به‌طور منظم‌تر در فعالیت‌های اجتماعی حضور داشت، اثرات آن قوی‌تر بود.»


این تحقیق همچنین نشان داد کسانی که دچار فراموشی کامل شده بودند، با افزایش روابط اجتماعی نزدیک، علائم‌شان بهبود پیدا کرده بود. در این پژوهش محققان میزان فعالیت‌های ورزشی، سیگاری یا غیرسیگاری بودن، شاغل یا غیرشاغل بودن، سن، جنسیت، قومیت و زمینه‌های اقتصادی مشارکت‌کنندگان را کنترل کردند.


دکتر سوزان کهل‌هاس، مدیر مرکز تحقیقاتی آلزایمر در انگلستان، می‌گوید: «ما می‌دانیم که حفظ ارتباط با دیگران ستون سلامت خوب مغزی است و بیش‌از‌پیش مشخص شده که دوران میان‌سالی زمانی مهم برای عمل کردن به آن است.»


این تحقیق هم‌چنین نشان داد که چند تغییر کوچک برای اصلاح رژیم غذایی می‌تواند در پیش‌گیری از فراموشی بسیا مفید باشد. نتیجه یک پژوهش که در دانشگاه ایست آنجلیا در انگلستان انجام شده است، نشان می‌دهد که مصرف آجیل، لوبیا و حبوبات و استفاده از روغن زیتون برای آشپزی در طی یک دوره ۶ ماه توانسته بود، به تقویت حافظه و عملکرد مغز کمک کند.


منبع: The Daily Mail
ترجمه: سایت فرادید

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید