منضبط‌ها از باهوش‌ها موفق‌ترند

منضبط‌ها از باهوش‌ها موفق‌ترند

داشتن نظم و انضباط به شما امکان می‌دهد تا به اهداف خود برسید و باعث می‌شود احساس شادی و نشاط بیشتری داشته باشید.

کد خبر : ۱۰۴۰۶۱
بازدید : ۸۶۵۲

تبدیل‌شدن به یک فرد منظم و برخوردار از انضباط کامل شخصی کمی دشوار است. حتی تبدیل‌شدن به یک شاگرد خوب منضبط هم سخت، اما شدنی و امکان‌پذیر است.

در واقع، دانستن بیشتر در رابطه با انضباط شخصی نیازمند یک مطالعه دقیق و اراده قوی است. روانشناسان به بررسی وضعیت روانی، تربیت، شرایط فعلی و موارد دیگر پرداخته‌اند تا بدانند چرا برخی از مردم تا این حد غرق در بی‌نظمی بوده و با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

انضباط شخصی از مواردی است که مستلزم تمرین و پرورش مداوم است و مانند هر کار و هر چیزی که توسعه و پیشبرد آن به زمان نیاز دارد، شما نیز می‌توانید نظم و انضباط خود را بهبود بخشید، اما ابتدا بهتر است بدانیم که اصلاً انضباط چیست و چرا وجود آن در زندگی مهم است؟

انضباط شخصی و کاهش اضطراب

از جمله مهم‌ترین فواید برخورداری از انضباط شخصی این است که استرس و اضطراب را کاهش می‌دهد. در عصر تکنولوژی و زندگی صنعتی و مکانیزه و ماشینی امروز، وقتی کنترل رفتار خود را در دست داشته باشید، کمتر احساس استرس، نگرانی، اضطراب و به هم ریختگی روانی و شلوغی می‌کنید و این توانایی شما را برای دستیابی به اهداف بلندمدت‌تان افزایش می‌دهد.

داشتن نظم و انضباط به شما امکان می‌دهد تا به اهداف خود برسید و باعث می‌شود احساس شادی و نشاط بیشتری داشته باشید.

وقتی در مسیر رسیدن به اهداف خود هستید، احساس شور و شادی بیشتری می‌کنید و انعطاف‌پذیرتر می‌شوید. چون در حال طی مسیر زندگی‌ای همراه با شعف و پیشرفت هستید. انضباط و نظم سهم عمده‌ای در این امر دارد و به نوبه خود باعث می‌شود تا در حالات و شرایط مختلف انعطاف‌پذیرتر شوید.

منضبط‌ها موفق و شادترند

ممکن است باورش سخت باشد، اما مطالعات نشان می‌دهد که شادی، موفقیت و رضایت از زندگی از تمرکز خوب بر روند نظم دهی به اوضاع و پیرامون و کنترل شرایط نشئت می‌گیرد و خود انضباطی در مقایسه با ضریب هوشی تأثیر قوی‌تری بر عملکرد تحصیلی دارد و موفقیت تحصیلی را ارتقا می‌دهد.

افراد منظم و منضبط و دارای نظم و انضباط شخصی موفق‌تر، سر زنده‌تر و شادتر هستند. با نظم، انضباط و کنترل است که ما در واقع به اهدافی که واقعاً به آن‌ها اهمیت می‌دهیم، دست می‌یابیم.

نتیجه یک پژوهش نشان می‌دهد افرادی که منظم‌تر، وظیفه شناس‌تر و مسئولیت‌پذیرتر هستند، انتخاب‌های سالم‌تری نیز دارند. این بدان معناست که خود انضباطی به شما کمک می‌کند تا تعادل بین هر چیزی را پیدا کنید و در نتیجه سالم‌تر و شادتر بمانید.

طبق تحقیقات انجام‌شده، افرادی که دارای نظم و انضباط شخصی بالاتری هستند، نسبت به دیگران با مشکلاتی که برایشان به وجود می‌آید، به طور مسالمت‌آمیزتری برخورد می‌کنند.

شمارش معکوس و اقدام کنید

معمولاً استراتژی‌ها و راه‌های ساده‌ای برای بهبود نظم و انضباط فردی به دلیل برخورداری از یک زندگی شادتر و رضایت‌بخش‌تر وجود دارد. چگونگی ایجاد مهارت‌های خود انضباطی می‌تواند به شما این امکان را بدهد که عادت‌های بد را کنار بگذارید، به اهداف بلندمدت و کوتاه‌مدت‌تان برسید و زندگی خود را به طور کامل تغییر دهید.

وقتی احساس بی‌انگیزگی می‌کنید، ابتدا شمارش معکوس و سپس اقدام کنید. خودتان را مجبور کنید هر کاری را که باید انجام دهید سریعاً انجام دهید. یک شمارش معکوس و عمل سریع می‌تواند به شما کمک کند تا به فضای ذهنی مناسبی به منظور ایجاد انگیزه برسید.

گاهی اوقات تنها چیزی که ما نیاز داریم کمی نظم برای برداشتن گام‌های مهم به سمت اهداف‌مان و خلاصی از به هم ریختگی اوضاع و شلوغی‌های دور و برمان است. اگر واقعاً بخواهیم منضبط باشیم و اراده به ایجاد نظم در زندگی‌مان کنیم، روند نظم دهی فردی و انضباط شخصی خود به خود آغاز می‌شود. این اراده و نظم مکمل یکدیگرند و آدمی را به اهداف عالی می‌رسانند.

اهداف خود را بنویسید

نوشتن یک هدف، نظم دهی به زندگی را واقعی‌تر می‌کند. برگه حاوی هدف‌های نوشته شده را در جایی مثل پشت میز کار، در اتاق خواب، در ماشین و... آویزان کنید تا اغلب آن را ببینید. حتی می‌توانید آن را در تقویم آشپزخانه خود قرار دهید. با افزودن جملات انگیزشی از افرادی که تحسین‌شان می‌کنید به آن نظم و انضباط خود را افزایش دهید.

اگر مطمئن نیستید که اهداف درستی دارید، مدتی را صرف بررسی اهداف خود کنید تا مطمئن شوید. سعی کنید هر از گاهی به خود یادآوری کنید که چرا شروع به منضبط شدن کردید. هدف نهایی خود را در ذهن داشته باشید. بدون اینکه به خودتان اجازه دهید فراموش کنید که از کجا شروع کرده‌اید.

دائماً به خود یادآوری کنید چگونه و چرا این هدف را تعیین کرده‌اید و پس از اتمام به چه چیزی دست خواهید یافت. تصور کنید که کنترل کامل زندگی خود را به دست گرفته و به هر هدف خاصی که تعیین کرده‌اید، دست یافته‌اید. پرسش‌ها و جمله‌هایی را روی تلفن خود تنظیم کنید تا به خودتان بگویید که چقدر پیشرفت کرده‌اید.

جملات تأکیدی همچنین راهی عالی برای متمرکز نگه داشتن خود هستند. ابتدا اهداف کوچک تعیین کنید و اعتماد به نفس خود را با تعیین و دستیابی به یک هدف کوچک قبل از اینکه به دنبال یک هدف بزرگ باشید، تقویت کنید. به عنوان مثال، اگر هدف نهایی شما دویدن یک ساعت بدون توقف است، هدف اولیه را برای دویدن یک ربع بدون توقف یادآوری تعیین کنید. صبور باشید و سعی کنید از این روند ناامید نشوید.

دستیابی به آن اهداف کوچک در ابتدا می‌تواند انگیزه لازم برای ادامه راه را به شما بدهد. فراموش نکنید بهترین کار برای نظم دهی در ابتدا این است که اهداف خود را در جایی قرار دهید که بتوانید هر روز آن‌ها را ببینید.

اولویت‌بندی را تمرین کنید

اولویت‌بندی را تمرین کنید و تصمیم بگیرید که کدام کار‌ها ارزش تلاش بیشتر را دارند، سپس روز خود را طوری سازماندهی کنید که مسائل مربوط به بی‌نظمی را کاملاً شکست دهید. اگر یک برنامه مطالعاتی تنظیم کنید، کمتر احتمال دارد کار‌هایی را که کمتر خوشایند هستند، به تعویق بیندازید.

چیز‌هایی را که لزوماً دوست ندارید در رأس اولویت‌های خود قرار دهید و به جای اینکه آن‌ها را یک روز دیگر به تعویق بیندازید، از تمام شدن آن‌ها راحت شوید. بکوشید نقاط ضعف خود را بشناسید. سپس فعالانه با آن‌ها مبارزه کنید. تعیین کنید که چگونه ممکن است دچار لغزش شوید و چگونه می‌توانید از وقوع آن جلوگیری کنید.

به عنوان مثال اگر می‌دانید که باید یک ساعت زودتر سر کار بروید، اما کمی اهل شب نشینی هستید، سعی کنید با نفس خود مبارزه کنید و زود به رختخواب بروید تا دچار اهمال و بی‌نظمی نشوید.

منبع: روزنامه جوان

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید