چگونه برای ۱۰ سال از زندگی‌مان برنامه‌ریزی کنیم؟

چگونه برای ۱۰ سال از زندگی‌مان برنامه‌ریزی کنیم؟

۱۰ سال طولانی به نظر می‌رسد، اما زمان خیلی زود می‌گذرد. سخت است که بپذیریم اهداف ۱۰ ساله برای رسیدن به آنچه در زندگی می‌خواهیم کافی هستند، با این حال، ایده‌ی جالبی است که برای زندگی در مسیر دلخواه‌مان به مدت ۱۰ سال برنامه‌ریزی کنیم.

کد خبر : ۱۰۴۲۹۸
بازدید : ۹۴۳۷

فرادید | زمانی که برای یک هدف بلندمدت برنامه‌ریزی می‌کنید، باید بدانید برای رسیدن به آن هدف بلندمدت باید به کدام اهداف کوتاه‌مدت یا میان‌مدت برسید. نخستین گام این است که یک دفتر یادداشت و خودکار بردارید تا جدول برنامه‌ریزی ۱۰ ساله‌ی زندگیتان را ترسیم کنید.

چه چیز‌هایی را در جدول برنامه‌ریزی ۱۰ ساله بگنجانیم؟

ممکن است این پرسش برای شما ایجاد شود که چه مواردی را باید در جدول برنامه ریزی ۱۰ ساله بگنجانیم؟ برای پاسخ دادن به این پرسش، برخی از مهم‌ترین نکاتی را که باید در نظر بگیرید یادآوری می‌کنیم:

سلامتی

مهمترین و باارزش‌ترین نکته حفظ سلامتی است. مراجعه‌ی منظم به پزشک خوب است، اما ورزش منظم و مدیریت وزن باید جزو مهمترین اهداف شما باشد.

اضافه وزن نه در عرض یک شب بلکه به مرور زمان رخ می‌دهد. کمتر خوردن و روزانه بیشتر ورزش کردن می‌تواند سلامتی شما را از حالا تا ۱۰ سال آینده کاملاً تغییر دهد و ظاهر، سبک پوشش و احساس شما را نسبت به خودتان به سمت بهتر شدن دگرگون کند.

روابط

چگونه برای ۱۰ سال از زندگی‌مان برنامه‌ریزی کنیم

این نکته در جدول زمان‌بندی ۱۰ ساله عاملی حیاتی در نظر گرفته می‌شود.

معمولاً بیشترین افرادی که تمام پستی و بلندی‌های زندگی شما را می‌بینند دوستان و خانواده‌تان هستند. پس با کسانی رابطه‌ی دوستی برقرار کنید که صادقانه شما را دوست دارند، مشوق شما هستند و در مراحل مختلف زندگی پشتیبان شما هستند، چون دوستان نقش مهمی در زندگی ایفا می‌کنند.

غیر از دوستان باید درِ قلب‌تان را به روی کسانی که به شما عشق می‌ورزند بگشایید و شما هم متقابلاً به آن‌ها عشق بورزید. برای چنین روابطی هم می‌توانید برنامه‌ریزی‌های ۱۰ ساله داشته باشید:

آیا در سال آینده ازدواج خواهید کرد؟
اگر هم‌اکنون متاهل هستید، زندگی زناشویی شما در ۱۰ سال آینده چگونه پیش خواهد رفت؟
آیا در چند سال آینده قصد بچه‌دار شدن دارید؟
اگر هم‌اکنون فرزند دارید، برنامه‌تان برای تقویت آن‌ها به لحاظ فیزیکی، اجتماعی و فکری چیست؟

تبدیل شدن

۱۰ سال زمانی بسیار طولانی است، پس بهتر است یکنواخت زندگی نکنید و با سفر کردن به نواحی مختلفِ شهرِ خودتان یا شهر‌های دیگر زندگیتان را از یکنواختی خارج کنید.

انواع مختلف کتاب‌ها را بخوانید، ماجراجویی کنید و با گذشت زمان تجربه کسب کنید. هر بار دنیا را از زاویه‌ی دید جدیدی نگاه کنید و به یکنواختی عادت نکنید.

برای داشتنِ یک برنامه‌ی بهتر، در جدول قید کنید که دوست دارید سال آینده کدام شهر‌ها یا کشور‌ها را ببینید یا چه نوع ماجراجویی‌هایی را تجربه کنید. باید در خصوص نوع رویدا‌هایی که دوست دارید در آینده در آن‌ها شرکت کنید اهداف مشخصی داشته باشید.

بخشش

اگر از نعمت پول زیاد، مهارت، استعداد یا هر چیزی دیگری برخوردارید، بهترین عادت به اشتراک گذاشتن آن‌ها با دیگران است. همیشه برای بخشش به دیگران راهی پیدا کنید، مثلاً با دادن هدیه، زمان، انرژی، مهارت یا هر چیزی که به وفور دارید. راه دیگر داوطلب شدن در امور اجتماعی یا کمک‌های خیریه است.

سرمایه‌گذاری

چگونه برای ۱۰ سال از زندگی‌مان برنامه‌ریزی کنیم

بزرگ‌ترین مانع برای زندگیِ بهتر بدهکاری است. خرج کردنِ پول و قرض کردنِ دوباره و تکرار این چرخه شاید کار ساده‌ای باشد، اما پس‌انداز کردن پول و سرمایه‌گذاری واقعاً دشوار است.

یک جدول برنامه‌ریزیِ کاملِ ۱۰ ساله برای کمک به مدیریتِ بدهی، بهترین برنامه را در اختیار شما می‌گذارد. وجود چنین جدولی به شما یادآوری می‌کند خرج کردن پول شما را خوشحال نمی‌کند و راهنمایی برای یافتنِ راهِ سرمایه‌گذاری است. در کل این جدولِ برنامه‌ریزی اثرِ زیادی روی زندگی شما می‌گذارد و از بارِ وظایف مالی شما می‌کاهد چرا که نگرانی‌ِ مالی تنها دلیلی است که نمی‌گذارد زندگی دلخواهتان را داشته باشید. مزایای دیگر این جدول برنامه‌ریزی برای این پرسش‌هاست:

در ۱۰ سال آینده چقدر پول باید جمع‌آوری کنید؟
چه نوع سرمایه‌گذاری باید انجام دهید؟
چه نقاط قوتی از آنِ شما خواهد شد؟

کسب و کار

دقت کنید که آیا قرار است ۱۰ سال آینده روی پروژه‌های یکسانی کار کنید؟ اگر نه، پس چه نوع پروژه‌های جدیدی را باید شروع کنید؟ برای نمونه، می‌خواهید دست به قلم شوید و در آینده رمان خودتان را منتشر کنید، یک آلبوم موسیقی منتشر کنید، یک باشگاه ورزشی باز کنید یا کار دیگری که به آن علاقه دارید آغاز کنید؟ اگر کسب و کار دارید، برای گسترش حوزه‌ی کاری و دانش‌تان چه برنامه‌ای دارید؟

چگونه برای ۱۰ سال برنامه ریزی شخصی کنیم؟

آیا نسبت به ۱۰ سالِ آینده‌ی زندگیتان تصور روشنی دارید؟ آیا تصور می‌کنید در سال‌های آینده چه فردی خواهید شد؟

زندگی می‌تواند مانند گردباد به هم بپیچد. داشتن برنامه‌ریزی شخصی به شما کمک می‌کند از مسیر اصلی منحرف نشوید و در تعیین اهداف و گام برداشتن به سوی آن اهداف به شما کمک می‌کند. در ادامه عناوینی را می‌خوانید که با کمک آن‌ها می‌توانید برای زندگی شخصی خودتان برنامه‌ریزی ۱۰ ساله کنید:

تعیین هدف

چگونه برای ۱۰ سال از زندگی‌مان برنامه‌ریزی کنیم

داشتن هدف بلندمدت بسیار مهم است چرا که شما را باانگیزه و متمرکز نگه می‌دارد. اگر هیچ هدفی نداشته باشید، برنامه‌ای هم ندارید. بهترین کار اینست که در گام نخست تمامی اهدافی را که دوست دارید در ۱۰ سال آینده به آن‌ها برسید یادداشت کنید.

برنامه‌ها و اهداف هر کسی متفاوت و منحصربفرد است. برخی از این اهداف می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

خرید خانه‌ی جدید
راه‌اندازی یک کسب و کار جدید
گرفتن یک مدرک جدید
بازنشستگی
تور جهانی یا هر چیز دیگری ...

سعی کنید اهداف ساده و دقیقی را تعیین کنید. همیشه به یاد داشته باشید که داشتن هدف به شما کمک می‌کند انگیزه و تمرکزتان را در طول زندگی از دست ندهید. در صورت نیاز می‌توانید اهدافتان را تغییر دهید.

آینده‌نگری

حالا که اهدافتان را تعیین کردید، زمان آن است که قدر و اهمیت آن‌ها را بشناسید. به این فکر کنید که با داشتنِ این اهداف به چه چیز‌هایی در زندگی دست خواهید یافت. اگر پاسخ این پرسش را می‌دانید، پس آن را بنویسید، چون نوشتن به شما کمک می‌کند در سال‌های آتی متمرکز باقی بمانید.

سعی کنید پاسخ را با جزئیات بنویسید تا اگر روزی در بازبینی اهدافتان دچار مشکل شدید به این نوشته‌ها رجوع کنید و ببینید برنامه‌ی شما از آغاز چه بوده و چرا سخت پیگیر تحقق آن بوده‌اید.

این اهداف احتمالاً گوناگون هستند مثلاً اگر هدف شما راه‌اندازی یک کسب و کار جدید است، شما در آینده از نظر کاری و مالی مستقل خواهید شد. اگر هدف شما بازگشتن به دانشگاه یا هر موسسه‌ی دیگری است، در آینده به مهارت‌ها و دانش بیشتری دست خواهید یافت.

تجزیه‌ی هدف

اگر تصور می‌کنید که می‌توانید در ۱۰ سال آینده به اهدافتان برسید، پس باید از همین حالا دست به کار شوید و روی آن‌ها کار کنید. هدفتان را به نقاط عطف و گام‌های کوچک‌تر تقسیم کنید تا جلوی آشفتگی و اضطراب‌تان را بگیرید. بهتر است برای رسیدن به هر گام تاریخ تعیین کنید تا هوشیار، متمرکز و مصمم باقی بمانید.

برای مثال، اگر قصد دارید کسب و کار جدیدی راه‌اندازی کنید، گام‌هایتان را برای رسیدن به این هدف به گام‌های کوچکتر تقسیم کنید. می‌خواهید چه نوع کسب و کاری را راه‌اندازی کنید؟ بهترین مکان راه‌اندازی آن کجاست؟ برای راه‌اندازی آن چه شگرد‌ها و ترفند‌هایی را باید بدانید؟

وقتی اهدافتان را مشخص کنید، می‌توانید آن‌ها را به ترتیب شماره‌گذاری کنید و یک به یک به اتمام برسانید. تقسیم کسب و کار به اجزای کوچک بهترین راهِ رسیدن به هدف است.

تعیین محدودیت زمانی

چگونه برای ۱۰ سال از زندگی‌مان برنامه‌ریزی کنیم

همانطور که پیش از این اشاره کردیم تعیین تاریخ برای دستیابی به یک گام کوتاه مدت مهم است، اما در مورد اهداف بلند مدت چطور؟ تعیین مهلت یا ضرب‌الاعجلِ ذهنی برای یک هدف ۱۰ ساله ضروری است.

اگر هدفتان را به اهداف کوتاه مدت تقسیم کرده‌اید، پس باید حساب کنید برای کامل کردن تمام مراحل به چقدر زمان نیاز خواهید داشت. وقتی به جواب این پرسش رسیدید در ذهنتان برای رسیدن به آن هدف مهلت تعیین کنید.

از آنجا که مشکلات همیشه پیش می‌آیند، مهمترین چیزی که باید برای آن برنامه‌ریزی کنید چگونگیِ مدیریت زمان است. وقتی تمام این مراحل را انجام دادید بر اساس برنامه‌ریزی‌تان عمل کنید و شروع به کار کنید تا ۱۰ سال بعدی زندگیتان را از همین حالا بهتر کنید.

منبع: Lifehack

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید