رضا بنفشه‌خواه: هنر؛ هوا و هوس است!

رضا بنفشه‌خواه: هنر؛ هوا و هوس است!

بنفشه‌خواه اظهار کرد: من با کار طنزی که دلقک‌بازی باشد موافق نیستم، زیرا حس می‌کنم طنز باید به‌موقع و زمان خودش باشد تا کار جلف و زننده نشود.

کد خبر : ۱۰۴۳۴۰
بازدید : ۵۳۶۸

رضا بنفشه‌خواه درباره بازیگری و شرایط لازم برای ورود به عرصه هنر توضیحاتی را ارائه داد.

رضا بنفشه‌خواه _ بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون _ درباره شروع فعالیت هنری‌اش گفت: من سال ۱۳۴۲ در هنرکده آناهیتا، هنرآموخته شدم و کار تئاتر را شروع کردم و بعد از مدتی به گروه هنری ملی رفتم و در آنجا کار انجام دادم.

او افزود: من بعد از اینکه ازدواج کردم کار بازیگری را کنار گذاشتم و کار اداری انجام دادم، همچنین بازیگری و گویندگی تدریس می‌کردم. از سال ۱۳۶۲ دوباره بازیگری را با تئاتر شروع کردم.

بنفشه‌خواه اظهار کرد: من فکر می‌کنم هنر هوا و هوسی است یعنی مثلا وقتی در یک جمعی حضور پیدا می‌کنی و می‌بینی شخصی دارد ویولن می‌زند، تو هم دلت می‌خواهد این کار را انجام دهی، اما وقتی می‌بینی همچنان بعد از یک سال تمرین نتوانسته‌ای به نتیجه دلخواه برسی آن کار را کنار می‌گذاری و به سراغ کار دیگری می‌روی.

این هنرمند که مهمان برنامه تلویزیونی «شب‌نشینی» بود، درباره کار هنری ادامه داد: کار هنر اینگونه نیست که امروز کار را شروع کنی و انتظار داشته باشی به سرعت پیشرفت کنی، بلکه باید بسیار تلاش و تمرین کنی تا به نتیجه مطلوب و دلخواهت دست پیدا کنی.

بنفشه‌خواه توضیح داد: یکی از چیز‌هایی که در عرصه بازیگری اهمیت دارد، شانس است. مثلا یک کارگردان در یک مجلس فردی را می‌بیند و او را برای بازی در یک نقش دعوت می‌کند؛ پس گاهی شانس هم اهمیت دارد. او همچنین تصریح کرد: برای ورود به عرصه بازیگری فقط علاقه ملاک نیست بلکه فرد باید یک آن وجودی و جنم بازیگر شدن را داشته باشد.

بنفشه‌خواه اظهار کرد: من با کار طنزی که دلقک‌بازی باشد موافق نیستم، زیرا حس می‌کنم طنز باید به‌موقع و زمان خودش باشد تا کار جلف و زننده نشود.

او با بیان اینکه در چند سال گذشته شغل بازیگری جذابیت کاذبی پیدا کرده و عملا همه می‌خواهند بازیگر شوند، افزود: صرفا علاقه در این حرفه مطرح نیست؛ به عنوان مثال من هم علاقه دارم رئیس جمهور آمریکا شوم و این دلیل بر این نمی‌شود که صرفا کافی باشد.

او ادامه داد: در حال حاضر به اندازه کافی بازیگر در کشور وجود دارد، ولی ضعف بازیگران موجود ادبیات نمایشی است؛ به طور مثال سریالی را مشاهده می‌کنید و می‌بینید که در پایان آن سریال کفگیر به ته دیگ خورده است.

بنفشه‌خواه بیان کرد: وقتی از من درباره قبولی در رشته بازیگری سوال می‌کنند به آن‌ها می‌گویم که دو سال اول که معمولا دروس عمومی دارید، اما از سال سوم سعی کنید گرایش خود را به سمت ادبیات نمایشی سوق دهید که به نوعی دست به قلم شوید و نویسنده شوید.

او افزود: بازیگری در زندگی به نوعی مرا حساس‌تر کرده است و به مطالعه نیز تشویق شده‌ام.

بنفشه‌خواه درباره مهمترین ویژگی‌های یک بازیگر خوب، گفت: اخلاق و ادب و افتادگی و الگو بودن در اجتماع شاید از مهمترین ویژگی‌های یک بازیگر خوب است و به نوعی همه از یک بازیگر انتظار دارند.

او همچنین درباره بازی‌های اخیرش گفت: دو تا سریال داشتم؛ یکی از آن‌ها جناب‌عالی است که از ۲۹ اسفند از شبکه نسیم پخش می‌شود. سریال دیگری که کار کردم «از سرنوشت ۴» است که قرار است بعد از تعطیلات نوروز پخش شود و به نوعی ۱۴ قسمت است و کارگردان این مجموعه نیز آقای خردمندان است.

او افزود: در مجموعه دیگری کار کردم به نام «تازه وارد» که ۱۱ اپیزود دارد و در اپیزود نهم من نقش اصلی را دارم که نام آن نورگیر است.

بنفشه‌خواه توضیح داد: من نقش‌های متفاوتی بازی کرده‌ام؛ هم طنز بوده و هم جدی و یکی از سریال‌هایی که بازی کردم سریالی به نام «آینه عبرت» بود.

او ادامه داد: علاقه داشتم که یک نمایشنامه را در رابطه با شاهنامه بنویسند مثل بیژن و منیژه یا رستم و سهراب و من یکی از نقش‌ها را در آن بازی می‌کردم.

بنفشه‌خواه درباره برخوردش با همکارانش اظهار کرد: ممکن است که من با شما در محیط واقعی زاویه‌هایی داشته باشم، اما زمانی که وارد نقش می‌شوید برای من دیگر آن شخص نیستید و آن کاراکتر هستید و به همین دلیل من با این مورد کنار می‌آیم و چند بار این کار را انجام داده‌ام.

او درباره بازیگران مورد علاقه‌اش گفت: یکی از افرادی که واقعا از بازی ایشان تحت تاثیر قرار گرفتم آقای پرویز پرستویی بود در «فیلم» شکار، اثر آقای جوانمرد. آنجا از نحوه بازی آقای پرستویی به شدت خوشم آمد. من خسرو شکیبایی را هم که در این فیلم بازی داشت، از قبل از انقلاب می‌شناختم.

بنفشه‌خواه در پایان گفت: پیام من به همه مردم ایران در آستانه نوروز این است که مردم همدیگر را دوست داشته باشند و قدر یکدیگر را بدانند.

بر اساس این گزارش، برنامه «شب‌نشینی» از شنبه تا جمعه هر هفته ساعت ۲۳:۳۰ به وقت تهران و ۲۱ به وقت وین بر روی آنتن شبکه جهانی جام جم می‌رود.

تهیه کننده این برنامه عباس درویش است. اطلاعات بیشتر درباره «شب‌نشینی» و مهمان‌های برنامه هر روز در صفحه اینستاگرامی @shabneshini. irani بارگذاری می‌شود.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید