چرا خطر حمله قلبی در اولین روز کاری هفته بالا است؟

چرا خطر حمله قلبی در اولین روز کاری هفته بالا است؟

گروهی از محققان از مسئله‌ای به نام «ملالِ صبحِ شنبه» یاد می‌کنند که شکلی از غم، اندوه و افسردگی همراه با استرس است که در صبح روز شنبه به اوج خودش می‌رسد.

کد خبر : ۱۰۴۶۰۶
بازدید : ۹۹۳۹

رفتن به سرکار بعد از یکی دو روز تعطیلی و شروع یک هفته کاری طولانی به اندازه کافی شنبه را به روز ناخوشایندی تبدیل کرده است. اما این تمام ماجرا نیست و همه احساسات ناخوشایند ما به صبح روز شنبه به همین‌جا ختم نمی‌شود. این احساس بد و تمام تنش‌ها و نگرانی‌های اولین روز کاری هفته، احتمال وقوع حمله قلبی را در روز شنبه را بالا می‌برد.

صبح شنبه برای خیلی‌ها دلپذیر نیست. استرس شغلی یکی از مهم‌ترین مسائل دنیای امروز ما است. نارضایتی و خستگی از شغل مشکلی است که بسیاری از مردم دنیا با آن درگیر هستند. با این اوصاف عجیب نیست که صبح روز اول هفته برای بسیاری از افراد استرس‌زا و نامطلوب باشد. گروهی از محققان از مسئله‌ای به نام «ملالِ صبحِ شنبه» یاد می‌کنند که شکلی از غم، اندوه و افسردگی همراه با استرس است که در صبح روز شنبه به اوج خودش می‌رسد.

پر استرس‌ترین روز هفته

دانشمندان با بررسی اطلاعات افرادی که دچار حمله قلبی شده‌اند، به این نتیجه رسیده‌اند که میزان وقوع حمله‌های قلبی در طول هفته الگوی خاصی دارد. آن‌ها متوجه شده‌اند که تعداد حمله‌های قلبی که اتفاق می‌افتد در پایان هفته بسیار کم است، سپس تعداد این حمله‌ها در اولین روز کاری یعنی شنبه، به صورت معناداری زیاد می‌شود و دوباره در روز جمعه به پایین‌ترین میزان خود می‌رسد. تحقیقات بر روی گروه گسترده‌ای از مردم در طول سال‌های طولانی و در کشور‌های مختلف این ادعا را تأیید می‌کند. آخرین بررسی‌ها در سال ۲۰۱۸ نشان داد که احتمال حمله قلبی در روز اول هفته برای مردان ۲۰ درصد و برای زنان ۱۵ درصد بالاتر می‌رود. اما چرا مردم در اولین روز هفته دچار این مشکل مرگبار می‌شوند؟

علتی به نام آدرنالین

احتمال وقوع حمله قلبی در روز شنبه، ۲۰ درصد بیشتر از باقی روز‌های هفته است و اکثر این حمله‌ها بین ساعت ۴ تا ۱۰ صبح روز شنبه اتفاق می‌افتد. این یعنی دقیقاً زمانی که افراد به شروع اولین روز کاری هفته نزدیک می‌شوند یا حتی در محل کار خود حضور دارند. دانشمندان می‌گویند که در بدن افراد شاغل، ترشح هورمون‌های استرس‌آور مانند کورتیزول و آدرنالین، که باعث افزایش سرعت تنفس و ضربان قلب می‌شود، در روز شنبه افزایش پیدا می‌کند. با این حساب می‌توانیم شنبه را پر استرس‌ترین روز هفته محسوب کنیم. اما این همه ماجرا نیست. همین که پس از یک آخر هفته آرام، می‌خواهید به سراغ کار بروید، کاملاً استرس‌آور است.

البته بعضی از تحقیقات به‌جز استرس و تنش برای شروع هفته، دلیل دیگری را برای این مشکل نام می‌برند. آن‌ها می‌گویند سبک زندگی مردم در پایان هفته تغییر می‌کند. آن‌ها ممکن است در مصرف خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های الکلی زیاده‌روی کنند. این گونه ناپرهیزی‌های غذایی در پایان هفته، میزان چربی و فشار خون را بالا برده و همین مسئله در روز شنبه دردسرساز می‌شود و استرس را تشدید می‌کند. استرسی که ممکن است تا پایان عمر و حتی دوران بازنشستگی نیز ادامه پیدا کند.

مشکلی برای تمام عمر

دانشمندان با بررسی میزان حمله‌های قلبی در سنین مختلف متوجه شدند که بیشتر بازنشستگان هم در روز شنبه دچار این مشکل می‌شوند. در حالی که بازنشستگان لازم نیست استرس سر کار رفتن داشته باشند، چرا باز هم نحسی شنبه به سراغ آن‌ها می‌آید؟ واقعیت این است که بدن روز‌های کاری و استرس‌زا را پس از مدت‌ها کار، به یاد می‌آورد و پس از کنارگذاشتن کار یا بازنشستگی، بدن شما همچنان شنبه‌ها را روز پرمشغله‌ای حساب می‌کند و میزان ترشح آدرنالین در این روز از سایر روز‌های بیشتر است. در نتیجه حتی در آن دوران نیز از خطر حمله قلبی دور نخواهید شد.

فرار از شنبه‌های استرس‌آور

برای کاهش خطر حمله قلبی در اولین روز کاری هفته، بعد از ظهر جمعه استراحت کنید و تمرین آرامش داشته باشید. سعی کنید زودتر بخوابید تا صبح شنبه سرحال‌تر باشید و خواب آلوده نباشید. سرخودتان را در روز شنبه شلوغ نکنید و جلسات سنگین کاری را به روز دیگری موکول کنید. در روز شنبه ورزش‌های سنگین انجام ندهید. صبح شنبه از تخت‌خواب به آرامی و خونسردی بلند شوید و قبل از بیرون آمدن از تخت، پاهایتان و بدنتان را کش دهید. اگر دچار مشکل فشار خون هستید حتماً صبح شنبه فشار خون خود را بررسی کنید و در صورت بالا بردن فشار خون اقدامات درمانی لازم را انجام دهید.

منبع: نیویورک تایمز

ایرنا

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید