اولین پدیده نجومی ۱۴۰۱؛ همنشینی «ناهید» و «بهرام» و «کیوان»

اولین پدیده نجومی ۱۴۰۱؛ همنشینی «ناهید» و «بهرام» و «کیوان»

این اجرام در بامداد ۹ فروردین، به شکل یک مثلت «راست گوشه» (قائم الزاویه) نسبت به یکدیگر قرار داشته که سیاره «ناهید» در راس این مثلث و ۲.۱ درجه بالاتر از کیوان خواهد بود.

کد خبر : ۱۰۴۶۴۸
بازدید : ۷۲۴۲

در روز ۹ فروردین ماه جاری، سیاره همسایه زمین و یکی از غول‌های گازی با یکدیگر ملاقات می‌کنند و به گفته مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران این همنشینی زیبا و جذاب اولین رخداد رصدی سال نو و قرن ۱۵ خورشیدی است.

مهندس مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: با توجه به اینکه پیش از آغاز سال ۱۴۰۱ سیارات "ناهید" و "بهرام" (زهره و مریخ) به مرور به یکدیگر نزدیک شده اند؛ بامداد روز سه‌شنبه ۹ فروردین ماه سال ۱۴۰۱، همنشینی آسمانی زیبایی شکل می‌گیرد که سیارات خاکی و همسایه زمین یعنی "ناهید" و "بهرام" از دید ناظران زمینی با یکی از غول‌های گازی سامانه خورشیدی یعنی سیاره زیبا و حلقه بر گردن "کیوان" همنشین می‌گردند.

وی اظهار کرد: این اجرام در بامداد ۹ فروردین، به شکل یک مثلت "راست گوشه" (قائم الزاویه) نسبت به یکدیگر قرار داشته که سیاره "ناهید" در راس این مثلث و ۲.۱ درجه بالاتر از کیوان خواهد بود.

عتیقی گفت، این در شرایطی است که این اجرام در فضا در فواصل بسیار دوری نسبت به یکدیگر قرار دارند و جالب اینجاست که در بامداد این روز (سه شنبه ۹ فروردین) و دوشنبه ۸ فروردین، هلال زیبای صبحگاهی این همنشینی را همراهی کرده و پایین‌تر از این سیارات، جلوه بسیار جذابی برای عکاسان نجومی در افق صبحگاهی فراهم خواهد شد.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران با بیان اینکه اجرام مورد اشاره پس از ساعت ۵ بامداد سه شنبه از افق جنوب شرق طلوع خواهند کرد و بعد از ساعت ۶ کمان ابروی آسمانی به جمعشان اضافه خواهد شد، خاطر نشان کرد: این اجرام با چشم غیرمسلح در سراسر کشور عزیزمان ایران قابل مشاهده خواهند بود و در شهر‌های مختلف، با اختلاف زمانی کمی نسبت به یکدیگر طلوع می‌کنند.

به گفته وی بدیهی است از درون تلسکوپ، جزئیات بیشتری از جمله حلقه‌های سیاره کیوان و در صورت استفاده از تلسکوپ‌های بسیار قدرتمند نجومی، برخی از علائم سطحی سیاره "بهرام"چه بسا قابل رصد باشد.

عتیقی در پایان تاکید کرد: این همنشینی با رنگ سرخ سیاره بهرام، رنگ زرد سیاره کیوان و درخشش استثنایی سیاره "ناهید" به عنوان ملکه آسمان صبحگاهی، برای همگان قابل تشخیص خواهد بود.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید