افزایش حق بیمه شخص‌ثالث در سال ۱۴۰۱

افزایش حق بیمه شخص‌ثالث در سال ۱۴۰۱

پس از اعلام مبلغ ریالی دیه توسط قوه قضائیه، جدول تعرفه حق‌بیمه پایه توسط بیمه مرکزی محاسبه و به شرکت‌های بیمه ابلاغ شد.

کد خبر : ۱۰۴۷۲۰
بازدید : ۷۵۳۵

به دنبال اعلام نرخ دیه ۶۰۰ میلیونی در سال جاری، بیمه مرکزی تعرفه حق بیمه شخص ثالث را اعلام و ابلاغ کرد.

طبق اعلام بیمه مرکزی در اجرای ماده (۳) «آیین‌نامه تعیین سقف حق‌بیمه شخص ثالث و نحوه تخفیف، افزایش یا تقسیط آن - مصوب هیات محترم وزیران در سال ۱۳۹۶» موضوع ماده (۱۸) «قانون بیمه اجباری خسارات واردشده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه - مصوب سال ۱۳۹۵»، شورای‌عالی بیمه در جلسه ۱۴۰۰/۱۲/۲۵ با توجه به گزارش بیمه مرکزی ج. ا. ایران درباره عملکرد رشته بیمه شخص ثالث طی سال ۱۳۹۹ و با لحاظ ملاحظات اجتماعی و سیاست‌های دولت محترم در کنترل تورم، مقرر کرد بیمه مرکزی ج. ا. ایران تعرفه حق‌بیمه رشته مذکور را به نحوی تنظیم و ابلاغ کند که افزایش مبلغ ریالی حق‌بیمه سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ معادل ۴ واحد درصد کمتر از درصد افزایش مبلغ ریالی دیه باشد.

پس از اعلام مبلغ ریالی دیه توسط قوه قضائیه، جدول تعرفه حق‌بیمه پایه توسط بیمه مرکزی محاسبه و به شرکت‌های بیمه ابلاغ شد.

در این ابلاغیه و در راستای اجرای این مصوبه شرکت‌های بیمه مکلف شدند موارد زیر را رعایت کنند:
۱- نظر به اعلام مبلغ ریالی دیه برای سال ۱۴۰۱ از سوی قوه قضائیه که متضمن ۲۵ درصد افزایش در مبلغ ریالی دیه است، کلیه شرکت‌های بیمه موظفند بیمه‌نامه‌های شخص ثالثی را که تاریخ شروع پوشش آن‌ها از تاریخ ابلاغ این بخشنامه و پس از آن می‌باشد را با تعهدات بدنی ۸۰۰۰ میلیون ریال (معادل دیه ماه‌های حرام) و تعهدات مالی حداقل ۲۰۰ میلیون ریال و با حق‌بیمه‌های مندرج در جدول پیوست صادر کنند. شرکت‌های بیمه و نمایندگان آن‌ها مکلفند جدول مذکور را در معرض دید متقاضیان قرار دهند.

۲- نحوه اعمال انواع تخفیف‌ها و اضافه نرخ‌های حق‌بیمه مربوط به بیمه شخص ثالث بر اساس ضوابط مندرج در آیین‌نامه اجرایی ماده (۱۸) قانون فوق‌الذکر وفق تصویب‌نامه شماره ۶۵۴۸۵/ت ۵۵۲۹۹ هـ مورخ ۱۳۹۸.۰۵.۲۷ هیئت محترم وزیران و اصلاحیه آن و با رعایت بخشنامه شماره ۱۲۰۰۵۸/۴۰۰/۹۶ مورخ ۱۳۹۶/۰۹/۱۲ بیمه مرکزی است.

۳- در اجرای ماده (۳) قانون «بیمه اجباری خسارات واردشده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه - مصوب سال ۱۳۹۵» و آیین‌نامه اجرایی آن - مصوب هیئت محترم وزیران، شرکت‌های بیمه مکلفند بیمه‌نامه‌های حوادث راننده‌ای را که تاریخ شروع پوشش آن‌ها از تاریخ ابلاغ این بخشنامه و پس از آن می‌باشد، با تعهدات حداقل ۶ میلیارد ریال و با نرخ‌ها و ضوابط مقرر در آیین‌نامه مذکور صادر نمایند و در صورت تقاضای بیمه‌گذاران، مبلغ تعهدات بیمه‌نامه‌های حوادث راننده صادره قبلی را با اخذ حق‌بیمه مربوط افزایش دهند.

۴- طبق قانون بیمه شخص ثالث، اخذ الحاقیه افزایش تعهدات بدنی بیمه شخص ثالث برای بیمه‌نامه‌هایی که تاریخ شروع پوشش آن‌ها قبل از ۱۴۰۱.۰۱.۰۱ بوده است، منتفی بوده و در خصوص آن دسته از بیمه‌نامه‌های شخص ثالثی که شروع پوشش آن‌ها از تاریخ ۱۴۰۱.۰۱.۰۱ لغایت ۱۴۰۱.۰۱.۰۸ بوده و با تعهدات سال قبل صادر شده‌اند، از آنجا که مطابق قانون بیمه شخص ثالث مصوب ۱۳۹۵، تعهدات بدنی بیمه‌نامه شخص ثالث در زمان صدور باید به میزان دیه ماه‌های حرام باشد، شرکت‌های بیمه مکلفند به نحو مقتضی به این قبیل بیمه‌گذاران اطلاع‌رسانی کنند تا نسبت به افزایش تعهدات بدنی بیمه‌نامه‌های خود به میزان مقرر در قانون مذکور اقدام کنند.

همچنین در صورتی که بیمه‌گذاران برای جبران خسارت‌های مالی تقاضای افزایش تعهدات مالی را داشته باشند، شرکت‌های بیمه مکلفند با اخذ حق‌بیمه مربوط، نسبت به صدور الحاقیه افزایش تعهدات مالی بیمه شخص ثالث اقدام کنند.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید