۱۰ عضو بدن که اصلاً نمی‌شناسید

۱۰ عضو بدن که اصلاً نمی‌شناسید

عضو‌هایی از بدن انسان، علی رغم تاثیرات مهم در بدن شناخته شده نیستند مثلا جالب است بدانید که قبل از این که به دنیا بیایید، دم داشتید، البته فقط برای چند هفته.

کد خبر : ۱۰۴۸۸۰
بازدید : ۶۲۱۷۰

برخی از اندام‌های پیشین و اولیه در دوران جنینی آثاری را در انسان مدرن به جا گذاشته اند و عملکرد‌های منحصری در بدن دارند که بی آن که بدانیم حذفشان از بدن ممکن نیست. هرچند به فواید برخی اعضا مانند دندان عقل آگاهی نداریم، اما دانشمندان به دنبال چرایی وجود این اعضا در بدن هستند. در این گزارش به برخی از این اعضا و عملکردشان اشاره شده است.

۱) دم

قبل از این که به دنیا بیایید، دم داشتید، البته فقط برای چند هفته.

همه پستانداران در رحم دم ایجاد می‌کنند، اما انسان (به استثنای چند مورد بسیار نادر) آن را قبل از تولد از دست می‌دهد. دنبالچه در پایین ستون فقرات آخرین باقیمانده دم است.

۱۰ عضو بدن که با تکامل انسان کاربردی ندارند

۲) پلک سوم

در گوشه چشم، در کنار مجرای اشک، چیزی است که از پلک سوم باقی مانده است.

در بسیاری از خزندگان و پرندگان و برخی از پستانداران، این غشای چشمک زن می‌تواند به صورت افقی در سراسر چشم کشیده شود تا رطوبت، محافظت بیشتر یا حذف زباله‌ها ایجاد شود. این عضو در انسان به تخلیه اشک کمک می‌کند.


۳) دندان عقل

بیشتر مردم فقط در اواخر نوجوانی و اوایل دهه بیست به دلیل درد دندان خود از دندان عقل خود آگاه می‌شوند.

دندان عقل انسان اغلب برداشته می‌شود.

این دندان‌های آسیاب اضافی احتمالاً توسط اجداد فک بزرگ ما برای آسیاب کردن مواد خام گیاهی استفاده شده است. کشیدن دندان عقل یکی از رایج‌ترین جراحی‌ها در انگلستان است.

۴) نقطه داروین

تقریباً یک چهارم جمعیت برجستگی کوچکی در لبه بالایی گوش دارند که پس از توصیف آن در کتاب تکامل انسان طبیعت‌شناس چارلز داروین به نام نقطه داروین شناخته می‌شود.

۵) گوش تکان دهنده

اگر تا به حال دیده اید که فردی گوش‌های خود را تکان می‌دهد، پس دیده اید که او از مجموعه‌ای از عضلات وستیژال به نام عضلات گوش استفاده می‌کند. گربه ها، سگ‌ها و بسیاری از پستانداران دیگر از آن‌ها برای حرکت دادن گوش و تمرکز شنوایی استفاده می‌کنند.

۶) بینی دیگر

اندام جاکوبسون یک حسگر بوی مهم در بسیاری از حیوانات، از فیل‌ها گرفته تا سمندر‌ها است.

برخی از مطالعات نشان می‌دهند که انسان‌ها بقایایی از این عضو در پشت بینی دارند، اما از آن جایی که هیچ اعصابی آن را به مغز متصل نمی‌کند، بعید است که نقشی در حس بویایی ما داشته باشد.

۱۰ عضو بدن که با تکامل انسان کاربردی ندارند

۷) جمع کننده پنجه

حدود ۸۵ درصد از افراد دارای اندامی هستند که پالماریس لانگوس نامیده می‌شود، ماهیچه‌ای که از آرنج تا پاشنه دست کشیده می‌شود.

در برخی از پستانداران، این ماهیچه به بالا رفتن کمک می‌کند، در حالی که در گربه‌ها و سایر شکارچیان، چنگال‌ها را جمع می‌کند. می‌توانید با خم کردن مچ دست و لمس انگشت پنجم خود به انگشت شست خود بررسی کنید که آیا آن را دارید. اگر آن جا باشد، ظاهر می‌شود.

۸) گرفتن حیوانات بچه

یک شیء را در دست یک نوزاد زیر پنج ماه قرار دهید، او انگشتان خود را به طور خودکار دور آن با یک گرفتن شگفت آور قوی می‌بندد. این واکنش که به عنوان رفلکس گرفتن کف دست شناخته می‌شود، بازگشتی به زمان‌های پرموتری است که نوزادان پیشینیان ما با چنگ زدن به خز بدن خود به مادران خود می‌چسبند.

۹) ماهیچه ترس

۱۰ عضو بدن که با تکامل انسان کاربردی ندارند

زمانی که ترسیده یا کمی سرد هستید ظاهر می‌شوند و این به لطف ماهیچه‌های کوچکی به نام آرکتور پیلی است که فولیکول‌های مو را در پوست شما احاطه کرده است. وقتی این ماهیچه‌ها منقبض می‌شوند، مو‌های شما بلند می‌شوند.

۱۰) پلانتاریس

پلانتاریس ماهیچه کوچکی است که نقش کوچکی در انسان ایفا می‌کند به طوری که از هر ۱۰ نفر یک نفر اصلاً آن را ندارد. پلانتاریس برای خویشاوندان نخستی ما کاربرد بیشتری داشت.

این عضله که در پشت زانو قرار دارد، از طریق یک تاندون بلند به مچ پا متصل می‌شود که می‌توان از آن برای برداشتن اشیاء استفاده کرد.

۱۰ عضو بدن که با تکامل انسان کاربردی ندارند

منبع: سایت میرر

۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

  • Shadmehr ارسالی در

    عالی بود

  • مهاجر تنها ارسالی در

    مطلب مفیدی بود

  • صنم ارسالی در

    عالی

  • ناشناس ارسالی در

    عالی

  • ناشناس ارسالی در

    مقدونستم ولی عالی

    • بنده خدا ارسالی در

      بیخود

  • نا دلال ارسالی در

    ماهیچه ترس برام اتفاق افتاده

  • ناشناس ارسالی در

    جالب بود

  • علی اکرادلو ارسالی در

    سبحان ربی الاعلی وبحمده.

  • ناشناس ارسالی در

    مطالب خوبی بود

  • سمانه ارسالی در

    واقعا عالی بود .

  • ناشناس ارسالی در

    چرت محض . شاید شماها از نسل بوزینه ها و حیوانات دیگه باشید ولی ما از نسل حضرت آدم و حوا هستیم. تا جایی که از آثار بشر به جا مونده همه مثل الان ما بودن. اگر قرار بود تکاملی بوده باشه باید اثری استخوانی فسیلی تا الان پیدا کرده باشن که نشون بده آدم ها چطور تغییر کردن یه شبه که اتفاق نیفتاده و همه آثارش از بین رفته باشه. دلتون رو خوش بکنید به یه دنیای پوچ و بدون هدف.

تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید