فیلم‌های سینمایی چه چیزهایی را مد کردند؟

فیلم‌های سینمایی چه چیزهایی را مد کردند؟

از شیرینی که ملکه فرانسه می پخت تا مد شدن رنگ موی قرمز توسط اسکارلت جوهانسون در فیلمها که محبوبیت فراوانی یافتند.

کد خبر : ۱۰۴۹۵۷
بازدید : ۱۰۰۵

فیلمسازان برای ساخت اثر خود از دنیای واقعی الهام می‌گیرند. اما گاهی هم آن چیز‌هایی که در فیلم‌ها به نمایش درمی‌آیند تماشاگران را تحت تأثیر قرار می‌دهد و آن‌ها را به تغییر سلیقه و عادات خود وامی‌دارد.

این اثر گاهی یک ترفند بازاریابی است که به فروش یک محصول خاص کمک می‌کند. اما در اغلب موارد، فیلمساز‌ها خود نیز انتظار چنین واکنشی را از مخاطبان ندارند.

در ادامه از چیز‌هایی خواهیم گفت که به واسطه فیلم‌ها و سریال‌ها محبوبیت فراوانی پیدا کردند.

۱- فیلم «ماری آنتوانت» شیرینی فرانسوی ماکارون را دوباره محبوب کرد

اعتقاد بر این است که دستور تهیه این دسر توسط کاترین مدیچی به فرانسه آمد، یک اشراف‌زاده ایتالیایی که ملکه فرانسه بود. شیرینی ماکارون از دیرباز در فرانسه محبوبیت داشته است، اما فیلم «ماری آنتوانت» (Marie Antoinette) سوفیا کاپولا محبوبیت آن را جهانی کرد.

بعد از نمایش کریستن دانست در حال خوردن این دسر رنگارنگ در فیلم «ماری آنتوانت»، علاقه به شیرینی ماکارون بسیار افزایش یافت. بسیاری از شیرینی‌فروشی‌های دنیا به پخت و فروش ماکارون روی آوردند.

دانست حتی یک بار به شوخی گفت او و کاپولا باید بعد از اکران این فیلم، در تجارت ماکارون سرمایه‌گذاری می‌کردند.

۲- اسکارلت جوهانسون رنگ موی قرمز را مد کرد

نظرات درباره فیلم «بیوه سیاه» (Black Widow) گرچه مختلف بود، اما این فیلم علاقه به رنگ موی قرمز را بسیار افزایش داد.

یک فروشگاه اینترنتی در حوزه محصولات آرایشی بهداشتی از افزایش فروش این رنگ مو خبر داد.

نکته جالب این است که جوهانسون در فیلم «بیوه سیاه» همان ظاهر همیشگی‌اش در این فرانشایز را داشت. شاید علت این اتفاق انتظار چندین ساله مخاطبان برای اکران این فیلم بوده باشد.

فیلم‌های سینمایی چه چیزهایی را مد کردند؟

۳- فیلم «تقدیم به همه پسرانی که عاشقشان بودم» فروش ماست کُره‌ای را به طور ناگهانی افزایش داد

پس از پخش فیلم «تقدیم به همه پسرانی که عاشقشان بودم» (To All the Boys I've Loved Before) از نتفلیکس، فروش ماست کُره‌ای افزایش یافت. حتی قیمت سهام شرکت تولیدکننده این محصول حدود ۲/۶ درصد بالا رفت.

در این فیلم شخصیت اصلی و خواهرش شیفته این نوشیدنی بودند. اما جالب‌ترین صحنه فیلم در رابطه با این ماست کُره‌ای، اولین باری است که شخصیت پیتر آن را امتحان می‌کند.

مخاطبان این فیلم خیلی زود شرکت تولیدکننده این ماست کُره‌ای را پیدا کردند و فروش آن را بالا بردند.

۴- فیلم «کسب و کار ایتالیایی» فروش ماشین مینی‌کوپر را افزایش داد

گرچه تهیه‌کنندگان فیلم «کسب و کار ایتالیایی» (The Italian Job) از نتیجه کار چندان رضایت نداشتند، اما شرکت بی‌اِم‌دبلیو واقعاً راضی بود. به دنبال انتشار این فیلم، فروش خودرو‌های آن تا ۲۰ درصد افزایش یافت؛ و باورتان می‌شود یا نه، این شرکت حتی یک سنت هم برای تبلیغ خودش هزینه نکرده بود.

۵- فیلم «تب شب یکشنبه» استایل خاص او را در سرتاسر دنیا محبوب کرد

هیچ یک از سازندگان فیلم «تب شب یکشنبه» (Saturday Night Fever) انتظار چنین موفقیتی را از این فیلم موزیکال نداشتند. بعد از انتشار این فیلم، بسیاری از بازیگران آن یک‌شبه به شهرت رسیدند.

در همین زمان بود که جان تراولتا به یک ستاره بزرگ سینما بدل شد و استایل او محبوبیت فراوانی یافت. پس از نمایش این فیلم، استایل تراولتا در آن همه جا به چشم می‌خورد.

۶- فیلم «خاطرات بریجت جونز» سنت بستنی خوردن جلوی تلویزیون را به وجود آورد

نسلی که با فیلم «خاطرات بریجت جونز» (Bridget Jones's Diary) بزرگ شده، واقعاً شیفته بستنی است. اگر هوا خوب نبود و نمی‌توانستید بیرون بروید و قدم بزنید، می‌توانید به جایش با یک ظرف پر از بستنی به تماشای تلویزیون بنشینید.

۷- فیلم‌های «گرگ و میش» راویولی قارچ را بسیار محبوب کرد

شخصیت بلا هم در کتاب و هم در فیلم، راویولی قارچ می‌خورد و این غذا به همین دلیل از محبوبیت زیادی برخوردار شد.

طرفداران مجموعه فیلم «گرگ و میش» (Twilight) ابتدا به شهر فورکس که قصه آن در آنجا رخ می‌داد، می‌رفتند تا این غذا را امتحان کنند. اما تقاضا به حدی زیادی بود که راویولی منجمد هم تولید شد تا همه بتوانند آن را خریداری کنند.

۸- فیلم «راکی» ورزش کشتی را تحت تأثیر قرار داد

سیلوستر استالونه نه‌تنها ژانر درام ورزشی بلکه رشته کشتی را هم دگرگون کرد. مبارز‌ها دیگر تصمیم می‌گرفتند که وقتی داخل رینگ می‌رفتند، چه آهنگی پخش شود؛ و بعد از هر اجرایی هم آهنگ مخصوصی پخش می‌شد که در فیلم هم همینگونه بود

منبع: هنر امروز

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید