کشف عجیب در سیاره مریخ

دانشمندان ناسا دریافتند که در سیاره سرخ صدا‌هایی با ارتفاع صوت کم با سرعت حدود ۵۳۷ مایل در ساعت یا ۲۴۰ متر در ثانیه به حرکت در می‌آیند

دانشمندان ناسا به تازگی و به کمک مریخ نورد استقامت دریافته‌اند که سرعت صوت در مریخ کمتر از زمین است. نتایج این بررسی را در ادامه بخوانید.

دانشمندان در جدیدترین تحقیقات خود موفق شدند تا سرعت صوت در مریخ را اندازه گیری کنند. این نتایج در ویدئوی کوتاهی که توسط آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا به دست آمده منتشر شده است.

سرعت صوت در مریخ چقدر است؟

کاوشگر استقامت مدت‌هاست که در مریخ مشغول جستجوی آثاری از حیات است. این مریخ نورد جایگزین کنجکاوی اخیرا توانسته صدا‌های ضبط شده در مریخ را تجزیه و تحلیل کند و نتایج بررسی‌های آن نشان می‌دهد که سرعت صوت در مریخ کمتر از سیاره ماست.

از طرف دیگر صدا‌های مریخ در ارتفاعات با صوت پایین و بالا در نتیجه اتمسفر نازک مریخ و دی اکسید کربن تفاوت خواهد داشت. گفتنی است که سرعت صوت همان فاصله‌ای است که یک موج صوتی در یک ثانیه طی می‌کند. در واقع سرعت صوت نشان می‌دهد که یک موج صوتی در یک ثانیه چه مسافتی را می‌پیماید.

پژوهشگران پس از این که این صدا‌ها را شنیدند شروع به تجزیه و تحلیل آن‌ها کردند. پس از جستجو‌های فراوان آن‌ها فهمیدند که صدا ممکن است با چه سرعتی در اتمسفر نازک مریخ به حرکت دربیاید. از طرفی آن‌ها متوجه شده‌اند که صدا‌های مریخی ممکن است چگونه به گوش انسان برسد.

دانشمندان می‌توانند از روی این صدا‌های ضبط شده موارد جالب دیگری را نیز متوجه شوند. برای مثال آن‌ها قادر خواهند بود از این صدا‌ها برای بررسی تغییرات ظریف فشار هوا در دنیای دیگر استفاده کنند. صدا‌های ارسالی وضعیت مریخ نورد استقامت را نیز مشخص می‌کنند.

سرعت صوت در سیاره ما معمولا ۷۶۷ مایل در ساعت یا همان ۳۴۰ متر در ثانیه است. یعنی در هر یک ثانیه، صوت حدود ۳۴۰ متر را می‌پیماید، اما اوضاع مریخ متفاوت است.

در سیاره سرخ صدا‌هایی با ارتفاع صوت کم با سرعت حدود ۵۳۷ مایل در ساعت یا ۲۴۰ متر در ثانیه به حرکت در می‌آیند. از آن طرف صدا‌های با ارتفاع صوت بلند می‌توانند با سرعت ۵۵۹ مایل بر ساعت یا ۲۵۰ متر در ثانیه حرکت کنند.

پیش‌تر انتظار داشتیم که اتمسفر سر دی اکسید کربن روی سرعت صوت اثر بگذارد، اما این پدیده تا زمانی که ضبط انجام نشده بود، هرگز مشاهده نشد. همان‌طور که گفتیم، استقامت مدت‌هاست که روی سیاره سرخ به دنبال نشانه‌هایی از حیات باستانی است.

لازم به ذکر است که تمامی مریخ نورد‌های دیگر به دنبال کشف آب در این سیاره سخت هستند، اما استقامت علاوه بر همه این‌ها مأموریت بازگرداندن سنگ‌های جمع‌آوری شده از سطح مریخ را نیز بر عهده دارد.

ناسا و آژانس فضایی اروپا قصد دارند به زودی در مأموریتی مهم، نمونه‌های جمع‌آوری شده استقامت را به زمین انتقال دهند.

کاوشگر استقامت در سال ۲۰۲۱ و در ۴۵ کیلومتری دهانه جیزرو فرود آمد. محققان معتقدند که میلیارد‌ها سال پیش در این دهانه آب وجود داشته و دلتای یک رودخانه در آنجا واقع شده است. به اعتقاد آن‌ها این ناحیه برای نمونه‌برداری غنی است.

تا به امروز این مریخ نورد پرتلاش و مقاوم، سعی کرده اولین سال زمینی حضورش را در سیاره سرخ، صرف کاوش در مناطق جنوب و غرب محل فرود خود کند. حال استقامت می‌خواهد به همان نقطه فرود خود برگردد و تحقیقات خود را پیرامون دلتای باستانی جیزرو ادامه دهد.