سنگ شکنی کلیه با فناوری جدید

سنگ شکنی کلیه با فناوری جدید

سنگ‌های کلیه کریستال‌هایی هستند که هنگام جمع شدن مواد زائد در خون در کلیه‌ها تشکیل می‌شوند.

کد خبر : ۱۰۵۰۷۶
بازدید : ۶۸۳۷

پژوهشگران آمریکایی توانستند با استفاده از یک فناوری جدید، سنگ کلیه را با درد کمتری نسبت به درمان‌های فعلی، درمان کنند.

به گزارش نیو ترک پست، طبق مطالعه جاناتان هارپر از دانشگاه واشنگتن در سیاتل و همکارانش، سونوگرافی می‌تواند سنگ کلیه را در عرض ۱۰ دقیقه تجزیه کند، که می‌تواند راه سریعتر و کمتر دردناکی را برای دفع سنگ در ادرار بدون جراحی فراهم کند.

سنگ‌های کلیه کریستال‌هایی هستند که هنگام جمع شدن مواد زائد در خون در کلیه‌ها تشکیل می‌شوند. بعضی از افراد این علائم را بدون هیچ ناراحتی تجربه می‌کنند، اما اگر سنگ‌ها در کلیه یا حالب گیر کنند، لوله کوچکی که به هم متصل می‌شود، می‌تواند باعث درد شدید شکم، کلیه یا مثانه شود.

در این مطالعه، ۱۹ نفر تحت تکنیک جدید BWL قرار گرفتند، که در آن ۲۵ سنگ در حداکثر ۱۰ دقیقه شکسته شد و حدود ۹۰ درصد از اندازه سنگ تکه تکه شد، تا ۱۲ میلی متر تا کمتر از ۲ میلی متر. تکنیک SWL، معمولاً حدود ۶۰ درصد سنگ‌ها را به اندازه کمتر از ۴ میلی‌متر تکه تکه می‌کند و معمولاً می‌توان قطعه‌ای به قطر ۴ میلی‌متر را جدا کرد، اما دردناک‌تر از سنگ‌های کوچک.

هارپر توسعه‌دهنده این مطالعه می‌گوید: سنگ‌شکنی موج انفجاری را می‌توان بدون نیاز به بیهوشی بیماران انجام داد.

سنگ‌های کلیه اغلب با سنگ شکنی موج شوک (SWL) درمان می‌شوند که شامل ارسال امواج فراصوت با دامنه بالا و فرکانس پایین به مدت یک ساعت به داخل سنگ است، معمولاً در زمانی که فرد تحت بیهوشی است و گاهی اوقات سنگ‌های بزرگ نیاز به جراحی دارند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید