۸ اشتباه رایج در ماه مبارک رمضان

۸ اشتباه رایج در ماه مبارک رمضان

برخی اشتباهات رایج در ماه مبارک رمضان رخ می‌دهند که باید از آن‌ها پرهیز کنیم.

کد خبر : ۱۰۵۱۲۱
بازدید : ۷۶۰۱

برخی عادت‌های غذایی اشتباه در بین روزه داران در ماه مبارک رمضان رواج دارند و باعث می‌شوند تا آن‌ها با مشکلات فراوانی که سبب خستگی آن‌ها شده و گاه روزه داری را برای آن‌ها در روز آتی دشوار می‌کند، روبه‌رو شوند.

برخی از این عادات رایج، بر سلامتی بدنمان اثری منفی دارند.

۱- نوشیدن فراوان آب

چه در زمان سحر و یا قبل از طلوع فجر، بسیاری از افراد بر این باورند که نوشیدن فراوان آب، بدن را در طول روز در ماه رمضان تشنه نگه می‌دارد.

نوشیدن آب زیاد در سحرگاه، کار کلیه‌ها را برای دفع آب زیاد کرده و میل به ادرار را زیاد می‌کند که ممکن است باعث تشنگی در طول روز شود؛ بنابراین توصیه می‌شود تا میوه‌های سرشار از آب مانند هندوانه، طالبی یا سیب در سحرگاه مصرف شوند. نوشیدن آب آشامیدنی باید در فاصله افطار تا سحر قسمت شود و نه آن که تنها در سحری آب زیادی بنوشیم.


۲- نوشیدن آب بلافاصله هنگام افطار

نوشیدن آب سرد بلافاصله به هنگام افطار سبب کاهش حرکت خون به سمت معده و روده می‌شود. همین امر سبب می‌شود بدن با مشکلات گوارشی مانند قولنج و یا بروز گرفتگی عضلات روبه‌رو شود؛ بنابراین کارشناسان تغذیه توصیه می‌کنند به هنگام افطار آب ولرم و یا شیر با خرما مصرف شود.

هر چند می‌توان بعد از افطار برای رفع تشنگی آب سرد نیز نوشید؛ اما به هنگام افطار انجام این کار خطری برای معده محسوب شده و به مشکل در گوارش غذا، چاقی و اسیدی شدن معده پس از افطار منجر می‌شود. از همین رو باید مراقب این عادت اشتباه در هنگام افطار باشید.

۳- خوردن شیرینی پس از افطار

خوردن شیرینی بلافاصله در هنگام افطار منجر به تراکم چربی در بدن شده و باعث افزایش چاقی و کلسترول در بدن می‌شود. از همین رو باید اندکی پیش از خوردن شیرینی‌ها صبر کنید و در ابتدا نیز با تکه‌ای کوچک از شیرینی شروع کنید. همچنین باید بدانید بهتر است حداکثر یک یا دوبار در هفته شیرینی مصرف کنید و نه آن که مصرف شیرینی روزانه باشد.

ترشی

۴- نخوردن میوه‌ها

میوه منبع مناسبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی است که بدن در ماه مبارک رمضان به آن نیاز دارد. میوه به مبارزه با چاقی و کاهش وزن انسان کمک می‌کند. از همین رو ضروری است در خلال این ماه به مصرف میوه اهتمام ورزید.


۵- مصرف زیاد ترشی، نمک و ادویه

نمک و ادویه دشمن بدن شما است. خوردن غذا‌های شور و یا ترشی‌ها به دفع آب در بدن منجر می‌شود. امر سبب احساس تشنگی دائم فرد روزه دار به خصوص در فردای آن روز می‌شود. مصرف زیاد این مواد سبب بروز ضربان نامنظم قلب خواهد شد.

۶- افطار با غذا‌های چرب

شروع افطار با غذا‌های سرشار از چربی نیز از مهمترین اشتباهات رایجی است که باید از آن در ماه مبارک رمضان اجتناب کنید. سعی کنید از غذا‌های سرخ شده و چرب دوری کنید. بهتر است افطارتان را با غذا‌های دارای قند ساده که گوارش آن آسان است، آغاز کنید.

شاید بهترین چیزی که یک روزه دار می‌تواند روزه خود را با آن افطار کند، خرما باشد؛ چرا که خرما سرشار از قند‌هایی است که سریع جذب بدن می‌شوند و نیازی به فرآیند‌های پیچیده در بدن ندارند. همین امر نیز سبب افزایش قند خون به شکلی متعادل و آسان می‌شود.

۷- نخوردن سحری

باید بدانید وعده افطار هرگز به تنهایی برای این که بدن بتواند تمامی مواد لازم را به دست آورد، کافی نیست. در واقع وعده سحری در دوران روزه داری بسیار مهم است و برای همین به روزه داران توصیه می‌شود از این که چه میزان وعده سحری حاوی عناصر ضروری برای بدن است، اطمینان حاصل کنند؛ بنابراین خوردن دو وعده غذایی در طول ماه رمضان (سحر و افطار) سبب می‌شود تا سیستم ایمنی بدن فعال‌تر شود و همین امر نیز روند گوارش را تقویت می‌کند.

طبق اعلام کارشناسان تغذیه، ضروری است وعده سحر شامل غذا‌های دارای کربوهیدرات‌های پیچیده و فیبر باشد تا زمان زیادی برای گوارش آن‌ها لازم باشد؛ چرا که این مسئله به داشتن احساس سیری در فرد در طول روز کمک می‌کند. برای همین منظور افراد روزه دار می‌توانند از برنج قهوه ای، سیب زمینی، نان‌های سبوس دار، غلات، لوبیا، جو و سیب زمینی شیرین استفاده کنند.

۸- ورزش نکردن

برخی از افراد از انجام ورزش در ماه رمضان غفلت می‌ورزند، اما ورزش فواید بسیاری برای تمامی بدن دارد و تاثیر آن به کاهش وزن محدود نمی‌شود. بهترین زمان ورزش هم در این ماه، یک ساعت پیش از افطار در صورت امکان و یا دست کم دو ساعت بعد از افطار است.

منبع: العربیه

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید