۸ خوراکی که عمرتان را افزایش می‌دهد

۸ خوراکی که عمرتان را افزایش می‌دهد

فلاونوئید‌های موجود در لیمو شامل انواع روتین، کرستین، و هسپریدین است. این ترکیبات در تمامی قسمت‌های این میوه وجود دارد، اما پوسته سفیدرنگ میان پالپ‌های لیمو بیشترین مقدار این آنتی‌اکسیدان‌ها را دارد.

کد خبر : ۱۰۵۳۶۳
بازدید : ۱۰۰۶۶

فلاونوئیدها، همچنین به پیشگیری از بیماری‌های قلبی‌عروقی کمک می‌کنند، در بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن موثر هستند و خواص ضدویروسی، ضدالتهابی و ضدسرطانی دارند.

در ادامه این مطلب، به مواد غذایی اشاره خواهیم کرد که عادت به خوردن آنها، تامین کننده این مواد مغذی است. این خوراکی‌ها عبارتند از:

بلوبری: بلوبری یکی از غنی‌ترین منابع فلاونوئید‌ها به‌خصوص آنتوسیانین‌هاست. آنتوسیانین‌ها نوعی از فلاونوئید‌ها هستند که عملکرد آنتی‌اکسیدانی قوی دارند و از جداره عروق خونی محافظت کرده و نقش پیشگیرانه از بروز ادم دارند. البته مقدار آنتوسیانین بلوبری ۵ برابر بیشتر از توت‌فرنگی است.

لیمو: فلاونوئید‌های موجود در لیمو شامل انواع روتین، کرستین، و هسپریدین است. این ترکیبات در تمامی قسمت‌های این میوه وجود دارد، اما پوسته سفیدرنگ میان پالپ‌های لیمو بیشترین مقدار این آنتی‌اکسیدان‌ها را دارد.

کاکائو: از آنجا که ۱۰ درصد مقدار ترکیبات کلی کاکائو را فلاونوئید‌ها تشکیل می‌دهند، این دانه‌ها قدرت آنتی‌اکسیدانی ۴ تا ۵ برابر چای سیاه و ۲ تا ۳ برابر چای سبز دارند. برای بهره‌مندی از خواص عالی کاکائو توصیه می‌شود از شکلات تلخ به‌جای شکلات شیری و پودر کاکائو شیرین استفاده شود.

پیاز: پیاز نیز یکی از منابع غنی فلاونوئیدهاست چنانچه هر ۱۰۰ گرم آن حدود ۵۰ میلی‌گرم کرستین دارد که از سیستم قلبی‌عروقی محافظت می‌کند. پیاز قرمز و زرد مقدار بیشتری از این ترکیبات نسبت به پیاز سفید دارد که بیشتر در لایه خارجی آن بر می‌گردد و باید مراقب بود هنگام پوست‌گرفتن پیاز، اولین لایه آن جدا نشود.

چای: یک‌سوم برگ‌های خشک چای حاوی فلاونوئیدهاست و یک فنجان چای تقریبا ۲۰۰ میلی‌گرم فلاونوئید دارد. مهم‌ترین نوع فلاونوئید‌های موجود در چای، کاتچین است. مصرف منظم چای خطر بیماری‌های التهابی و مزمن به‌خصوص ناراحتی‌های قلبی‌عروقی و تحلیل شناختی را کاهش می‌دهد.

گوجه‌فرنگی: پوسته گوجه‌فرنگی ۹۸ درصد فلاونوئید دارد که بهتر است برای بهره‌مندی از این خواص، گوجه‌فرنگی ارگانیک مصرف شود. بیشترین مقدار فلاونوئید‌های گوجه‌فرنگی از نوع کرستین است.

سویا: سویا و مشتقات آن حاوی نوعی از فلاونوئید‌ها به‌نام ایزوفلاون‌ها هستند. این ترکیبات سطح چربی‌های خون و بروز بیماری‌های قلبی‌عروقی مرتبط با آن را کاهش می‌دهند. مصرف سویا تاثیر خوبی در دوران یائسگی دارد، زیرا ایزوفلاون‌ها ساختاری بسیار مشابه هورمون استروژن دارد که به کاهش دفعات و شدت گرگرفتگی در این دوران کمک می‌کند.

سیب: سیب نیز حاوی فلاونوئیدهاست که مطالعات نشان می‌دهد مصرف سیب یا آب‌سیب در روز تاثیر محافظ در برابر سرطان‌های سینه، کولون و ریه دارد. البته این تاثیر آنتی‌اکسیدانی در پوسته سیب ۲ تا ۶ برابر بیشتر از سایر قسمت‌های آن است که توصیه می‌شود پس از شستشوی کامل با پوست میل شود.

منبع: بهداشت نیوز

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید