۳ حوزه کاربردی هوش مصنوعی در آینده

۳ حوزه کاربردی هوش مصنوعی در آینده

هوش مصنوعی تکنولوژی است که قابلیت تفکر دارد و شاید به اندازه‌ای که فکر می‌کنیم وجود نداشته باشد؛ اما امروزه استفاده از اینترنت یا گذشت و گذار در صفحات وب متاثر از کاربرد این فناوری تازه تاسیس هستند.

کد خبر : ۱۰۵۴۹۵
بازدید : ۸۲۹۱

هوش مصنوعی تاثیر زیادی در فناوری‌های نوین و زندگی بشری دارد و در آینده می‌تواند سهم زیادی در جامعه بشری داشته باشد.

امروزه وقتی صحبت از هوش مصنوعی می‌شود خیلی‌ها فکر می‌کنند که منظور ربات‌های بی احساسی هستند که قرار است در آینده‌ای نزدیک جای انسان‌ها را بگیرند؛ اما این روش فکر شاید ناشی از تماشای بیش از حد فیلم‌های تخیلی باشد.

هوش مصنوعی تکنولوژی است که قابلیت تفکر دارد و شاید به اندازه‌ای که فکر می‌کنیم وجود نداشته باشد؛ اما امروزه استفاده از اینترنت یا گذشت و گذار در صفحات وب متاثر از کاربرد این فناوری تازه تاسیس هستند.

هوش مصنوعی شاخه‌ای از علوم رایانه به عنوان یک رشته علمی فنی جدید بر فناوری‌ها و زندگی روزمره انسان‌ها تاثیر غیر قابل انکاری دارد.

امروزه هوش مصنوعی در حوزه‌های متفاوتی مانند پزشکی، علوم هوافضا، اکتشافات، تسلیحات نظامی، پیش بینی وضع هوا، نقشه برداری و شناسایی عوارض، تشخیص صدا، تشخیص گفتار، تشخیص دست خط، بازی‌ها و نرم افزار‌های رایانه‌ای کاربرد دارد.

همچنین شاخه‌های متنوعی از جمله شبکه‌های عصبی مصنوعی، پردازش تصویر و بینایی ماشین، الگوریتم‌های تکاملی، سیستم‌های خبره، یادگیری ماشین، داده کاوی، پردازش زبان طبیعی، بازشناسی گفتار و … را در بر می‌گیرد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار خود با نخبگان جوان و استعداد‌های برتر علمی کشور از «هوش مصنوعی» به‌عنوان یک مسئله مهم و آینده‌ساز نام بردند و تاکید کردند که این مسئله در اداره آینده دنیا نقش دارد و باید به‌گونه‌ای عمل کنیم که ایران جزء ۱۰ کشور برتر هوش مصنوعی در دنیا قرار بگیرد.

در حال حاضر، ایران در حوزه هوش مصنوعی فعالیت‌های بی شماری انجام داده و همین عامل باعث شده است تا کشور ما جایگاه بالایی در رتبه بندی‌های دنیا و منطقه داشته باشد.

جایگاه ایران در میان رقبای مطرح در سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ در حوزه هوش مصنوعی نشان می‌دهد که کشور ما با ۴۸۴۰۷ مدرک در منطقه در رتبه نخست قرار دارد. ترکیه و عربستان سعودی پس از ایران در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

امنیت هوشمندانه خانه‌ها برای مراقبت از خود

به نوشته ecommercetime، موسسه Park Associates پیش بینی می‌کند فروش سالانه دستگاه‌های خانگی متصل به اینترنت تا ۲۰۲۲ میلادی از ۵۲۰ میلیون دستگاه فراتر رود. موارد استفاده خاص از هوش مصنوعی در خانه‌ها سبب می‌شوند دستگاه‌ها و خدمات جدیدتری عرضه شوند و در نتیجه ارزش محصولات افزایش یابد.

علاوه بر استفاده از هوش مصنوعی در موارد امنیتی، بخش وسیعی از خانه‌های هوشمند شامل دستگاه‌های خودکار و سیستم‌های هوشمندی است که کنترل نورپردازی خانه، قفل ها، ترموستات ها، دستگاه‌های سرگرمی و دیگر سیستم‌های زیر مجموعه را شامل می‌شود. هوش مصنوعی با استفاده از اطلاعات به دست آمده از دستگاه‌های خودکار خانگی یا سیستم‌ها می‌تواند الگو‌ها را پیش بینی کند یا به حفظ امنیت کمک کند.

هوش مصنوعی در حوزه رباتیک

یکی از هیجان انگیزترین حوزه‌های علم رباتیک همان هوش مصنوعی است و با پدید آمدن این علم جدید ربات‌ها دیگر ماشین‌های ساده نخواهند بود که تنها برای انجام یک کار خاص و محدود برنامه ریزی شده باشند. در حال حاضر هوش مصنوعی به رایانه‌ها و ربات‌ها کمک می‌کند تا مشکلات در حوزه‌های محدود را شناسایی و سپس آن‌ها را رفع کنند.

تاثیر هوش مصنوعی بر هدایت هواپیما‌ها

متخصصان معتقد هستند که هوانوردی یکی از کاربرد‌های اصلی و گسترده در هوش مصنوعی است و کاربرد آن به صورت خاص این گونه است که برای شبیه ساز‌های جنگی و آموزشی، مدیریت کمک رسانی به ماموریت، سیستم‌های پشتیبانی برای تصمیم گیری و همچنین پردازش اطلاعات شبیه ساز‌ها استفاده می‌شود.

استفاده از هوش مصنوعی در شبیه ساز‌ها بسیار کارآمده بوده است. علاوه بر آن از هوش مصنوعی برای شبیه سازی هواپیما‌های جنگی نیز استفاده می‌شود.

همچنین هوش مصنوعی تمام برنامه‌ها را به دقت دسته بندی کرده و آن‌ها را در اختیار خلبان قرار می‌دهد.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید