‌می‌توان «عشق» را مانند روز اول حفظ کرد؟‌

‌می‌توان «عشق» را مانند روز اول حفظ کرد؟‌

در فرآیند رشد، یک سالگی کودک با دو سالگی و سه سالگی او متفاوت است، به طوری که گرچه در ابتدای تولد نیاز به مراقبت‌های ویژه والدین داشت، اما هرچه بزرگتر می‌شود مسئولیت رفع برخی نیازهایش را خود بر عهده می‌گیرد و رابطه زن و شوهر در زندگی مشترک نیز به همین ترتیب است.

کد خبر : ۱۰۵۵۲۳
بازدید : ۴۸۲۲

یک روانشناس با بیان اینکه بعضا زوجین تصور می‌کنند همواره باید همانند شش ماه ابتدایی دوران آشنایی و به همان میزان برای هم وقت بگذارند و ابراز علاقه زیادی داشته باشند، گفت: این تصور که زن و شوهر همانند شش ماه ابتدایی آشنایی و به همان میزان به هم ابراز علاقه و محبت کنند درست نیست، اما در عین حال اگر این کاهش ابراز علاقه و گذراندن وقت با یکدیگر همراه با نشانه‌هایی نظیر بحث و مشاجره و درگیری‌های لفظی و کلامی متعدد رخ دهد نیز یعنی روند رابطه از حالت طبیعی خارج شده است.

دکتر محمد ابراهیم تکلو، با بیان اینکه می‌توان عشق را پس از سال‌ها زندگی مشترک همانند دوران آشنایی حفظ کرد، اما شکل آن متفاوت است، اظهار کرد: این امر مشابه فرآیند رشد انسانی است.

در فرآیند رشد، یک سالگی کودک با دو سالگی و سه سالگی او متفاوت است، به طوری که گرچه در ابتدای تولد نیاز به مراقبت‌های ویژه والدین داشت، اما هرچه بزرگتر می‌شود مسئولیت رفع برخی نیازهایش را خود بر عهده می‌گیرد و رابطه زن و شوهر در زندگی مشترک نیز به همین ترتیب است.

به گفته این روانشناس، کلیات رابطه عاشقانه اعم از احساس تعلق، مسئولیت پذیری، دوست داشتن و تعهد در زندگی مشترک و با گذشت عمر آن همواره باید وجود داشته باشد، نباید از بین رود و درصورت کمرنگ شدن نیز باید ریشه یابی شده و علت اصلی رفع شود.

وی با بیان اینکه معمولا پس از گذشت یک تا دو سال از زندگی مشترک تب عشق فروکش می‌کند و ممکن است از شدت آن قدری کاسته شود، در عین حال تاکید کرد که این کاهش ابراز علاقه به همسر باید به میزان طبیعی باشد و اگر بیش از حد رخ دهد نشان از این دارد که رابطه از روند طبیعی خود خارج شده است چراکه قرار نیست این کاهش میل و علاقه به صفر مطلق برسد و همیشه باید ابراز علاقه کلامی واقعی میان زوجین وجود داشته باشد.

تکلو همچنین این را هم گفت که بعضا زوجین به اشتباه تصور می‌کنند میزان علاقه همسر کم شده است و این تصور اشتباه می‌تواند در رابطه اثرات منفی بگذارد، از این رو در مواقعی که زن و شوهر از مساله‌ای ناراحت هستند باید آن را با همسر خود مطرح کرده و در میان بگذارند و اگر طرح مساله برایشان سخت است می‌توانند از مشاوره متخصصین کمک بگیرند تا دچار سوء تفاهم نشوند.

این روانشناس تصریح کرد: در واقع باید بپذیریم که در ابتدای آشنایی زن و مرد برای شناخت یکدیگر وقت بیشتری صرف می‌کنند و زمانی که این فرآیند سپری شده و ازدواج می‌کنند و به یکدیگر می‌رسند ذهن آن‌ها به آرامش می‌رسد و از این پس موضوعات دیگری نظیر ارتقاء جایگاه اجتماعی و شغلی و تحصیلی و حتی تلاش برای ارتقاء کیفیت زندگی مشترک اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

وی افزود: از جمله مسائلی که پس از ازدواج ذهن زوجین را درگیر می‌کند، اما به زبان نمی‌آورند این است که "همسر من دیگر مثل قبل‌تر‌ها نیست" و "همانند گذشته به من توجه نمی‌کند"، اما این تصورات را بیان نمی‌کنند و از دید خود به مساله نگاه می‌کنند که "همسرم دیگر من را دوست ندارد"، در حالیکه بخشی از این امر طبیعی است و در تمام روابط اتفاق می‌افتد و در عین حال زن و شوهر باید با بیان این تصورات از سوء تفاهم‌ها جلوگیری کنند.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید