سردرد تنشی با میگرن چه تفاوتی دارد؟

سردرد تنشی با میگرن چه تفاوتی دارد؟

فعالیت فیزیکی معمولاً سردرد میگرنی را بدتر می‌کند، اما این موضوع در مورد سردرد تنشی صدق نمی‌کند. افزایش حساسیت به نور یا صدا ممکن است در سردرد تنشی هم اتفاق بیفتد، اما علامت رایجی نیست.

کد خبر : ۱۰۵۵۴۴
بازدید : ۴۶۴۷

معمولا سردرد تنشی را با میگرن اشتباه می‌گیرند. اگر سردرد تنشی اپیزودیک دارید، احتمالا میگرن نداشته باشید. این سردرد بر عکس انواع مختلف میگرن، معمولاً باعث مشکلات بینایی، حالت تهوع و استفراغ نمی‌شود.

فعالیت فیزیکی معمولاً سردرد میگرنی را بدتر می‌کند، اما این موضوع در مورد سردرد تنشی صدق نمی‌کند. افزایش حساسیت به نور یا صدا ممکن است در سردرد تنشی هم اتفاق بیفتد، اما علامت رایجی نیست.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر سردرد تنشی زندگی شما را مختل کرد و بیش از ۲ بار در هفته به درد دچار شدید، به پزشک مراجعه کنید. اگر سابقه ابتلا به سردرد دارید و الگو‌های سردرد در شما به طور ناگهانی تغییر کرد، به پزشک مراجعه کنید. این سردرد می‌تواند نشان دهنده مشکل جدی مثل تومور مغزی یا ضعیف شدن رگ‌های خونی باشد.

چه زمانی به اورژانس مراجعه کنیم؟

اگر هر کدام از علائم زیر را داشتید سریعا به اورژانس مراجعه کنید:

سردرد شدید و ناگهانی
سردرد همراه با تب
مشکلات ذهنی
تشنج
دوبینی
ضعف
بی حسی یا مشکلات تکلم
سردرد بعد از آسیب و حادثه، مخصوصاً اگر سردرد بدتر شود
سردرد

علت سردرد‌های تنشی

علت سردرد تنشی هنوز ناشناخته است. متخصصان عقیده دارند که این سردرد ممکن است به دلیل انقباضات عضلانی در صورت، گردن و پوست سر اتفاق بیفتد، شاید هم به خاطر عواطف شدید، تنش یا استرس باشد. البته بعضی از تحقیقات نشان می‌دهد که انقباض عضلانی دلیل این سردرد نیست.

محرک‌ها: بزرگترین محرک سردرد تنشی، استرس است.

استرس: سردرد تنشی بسیار رایج است و روی سطح بهره وری و کیفیت کلی زندگی اثر گذار است؛ مخصوصاً اگر مزمن باشد. این درد باعث می‌شود که فرد نتواند فعالیت‌های روزانه را به انجام برساند و مجبور می‌شود که در خانه بماند.

جلوگیری و پیشگیری: علاوه بر ورزش منظم، تکنیک‌هایی مثل بیوفیدبک و یا ریلکسیشن می‌تواند استرس را کاهش دهد.

بیوفیدبک: تکنیک‌هایی به فرد آموزش داده می‌شود که پاسخ‌های بدنش را کنترل می‌کند و باعث کاهش درد می‌شود. در طول جلسات تمرینی به دستگاه‌هایی وصل می‌شوید و بیوفیدبک عملکرد بدن شما مانند تنش عضلانی، ضربان قلب و فشار خون را اندازه گیری می‌کند و شما یاد می‌گیرید که چگونه تنش عضلانی را کاهش دهید و ضربان قلب و تنفس را آرام کنید.

درمان شناختی رفتاری: در این نوع درمان که گفتار درمانی هم محسوب می‌شود، به شما یاد می‌دهند که چگونه استرس را کنترل کنید و شدت و تعداد دفعات سردرد را کاهش دهید.

تمرین‌های ریلکسیشن: هم به شما برای ریلکس شدن کمک کرده و تنفس عمیق، یوگا و مدیتیشن هم وضعیت را بهبود می‌بخشد و شما می‌توانید از طریق ویدئو، کلاس یا اپلیکیشن این تکنیک‌ها را یاد بگیرید.

استفاده از دارو و تکنیک‌های مدیریت استرس می‌تواند در کاهش سردرد کمک کننده باشد.

سبک زندگی سالم می‌تواند به جلوگیری از این سردرد کمک کند:

به اندازه کافی بخوابید.
سیگار نکشید.
به طور منظم ورزش کنید.
وعده غذایی متعادل و منظم بخورید.
به اندازه کافی آب بنوشید.
نوشیدن آب

تشخیص

اگر سردرد مکرر یا مزمن دارید، پزشک می‌تواند آزمایش‌های نورولوژیکی و جسمی از شما به عمل بیاورد و نوع و علت سردرد را با استفاده از راهکار‌های زیر مشخص کند:

- توضیح درد:پزشک می‌تواند از توضیحات شما و نوع شرح حال شما چیز‌های زیادی بفهمد. جزئیات زیر را به او بگویید:

- ویژگی‌های درد. به عنوان مثال آیا درد سریع و ضربه‌ای است؟ آیا مداوم است؟ آیا تیز است؟

- شدت درد. شدت درد می‌تواند یک عامل مهم برای تعیین نوع درد باشد. آیا همزمان با درد می‌توانید کار کنید؟ آیا سردرد شما را بیدار می‌کند یا مانع از خوابیدنتان می‌شود؟ آیا احساس درد در کل سر وجود دارد؟

عکسبرداری: اگر سردرد خیلی پیچیده یا غیر معمول باشد، پزشک آزمایش‌های عکسبرداری را برای تعیین علت، مانند تومور برای شما تجویز می‌کند که دو آزمایش رایج وجود دارد و شامل موارد زیر است:

ام ار‌ای: در ام آر آی امواج رادیویی و تکنولوژی کامپیوتر، تصاویر واضحی را ایجاد می‌کند.

سی تی اسکن: سی تی اسکن هم یک روش رایج برای نشان دادن علت مشکلات مختلف مثل سردرد است که مجموعه‌ای از اشعه ایکس در کامپیوتر وضعیت درد را نشان می‌دهند.

درمان‌های خانگی و سبک زندگی

برای این نوع سردرد، درمانی مختلفی در مطالب دیگر بهداشت و سلامت نمناک معرفی شد که علاوه بر آن‌ها میتوان به چند روش کلی دیگر نیز اشاره کرد. استراحت، استفاده از یخ یا دوش آب داغ و طولانی، تمام آن چیزی است که به سردرد تنشی کمک می‌کند.

استراتژی‌های مختلف می‌تواند شدت و تعداد دفعات سردرد را بدون دارو کم کنند و باید راهکار‌های زیر را به کار ببندید:

سطح استرس را کنترل کنید: برای کاهش استرس حتما از قبل برنامه بریزید. زمان بیشتری را به ریلکس کردن اختصاص دهید. اگر در شرایط استرس زا گیر کردید، حتماً یک قدم به عقب برگشته و خودتان را آرام کنید.

از پک سرد یا گرم استفاده کنید: استفاده از پک گرم یا سرد هنگام سوزش عضلانی سردرد تنشی را بهبود می‌بخشد. کمپرس یا حوله گرم هم بسیار کمک کننده است می‌توانید از حمام گرم استفاده کنید.

مراقب فرم بدن خود باشید: شکل بدنی صحیح و مناسب باعث می‌شود عضلات شما دچار تنش نشوند. هنگام ایستادن حتما شانه‌های خود را به عقب نگه دارید، سر، شکم و باسن را صاف نگه دارید. هنگام نشستن ران‌های خود را موازی با زمین قرار دهید و سرتان را بیش از حد خم نکنید.

منبع: ایسکانیوز

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید