۱۰ حقیقت مهم درمورد ویتامین D

۱۰ حقیقت مهم درمورد ویتامین D

کمبود ویتامین D با کاهش جذب کلسیم و افزایش میزان پوکی استخوان‌ها به خصوص در سنین بالا، ریسک شکستگی استخوان‌ها (به خصوص استخوان لگن) را افزایش می‌دهد. شکستگی استخوان لگن یکی از علل شایع اقامت طولانی در بستر، زخم بستر و مرگ سالمندان می‌باشد.

کد خبر : ۱۰۵۵۷۸
بازدید : ۵۳۱۴

کمبود ویتامین D می‌تواند عوارض زیادی بر بدن داشته باشد و بسیاری از عوارض کمبود ویتامین D تا سال‌ها بر بدن شما باقی می‌ماند.

حدود یک میلیارد نفر از مردم دنیا دچار کمبود ویتامین D هستند. کمبود ویتامین D بر اثر قرار نگرفتن در معرض آفتاب و رژیم غذایی نامناسب میان مردم شایع شده است.

علل کمبود ویتامین D

شیوع کمبود ویتامین D از سال‌های ۱۹۷۰ به بعد به دو علت افزایش یافته است: اول تغییر شیوه زندگی که افراد کمتر در برابر نور آفتاب قرار می‌گیرند و دوم افزایش استفاده از ضد آفتاب‌ها در زمان‌هایی که افراد در برابر نور آفتاب قرار می‌گیرند، ولی نور آفتاب جذب پوست نمیشود.

این دو دلیل همچنان وجود دارند و حتی رو به افزایش نیز هستند؛ برای همین است که پیدا کردن راه حل برای کمبود ویتامین D اهمیت زیادی دارد.

عوارض کمبود ویتامین D

تحقیقات نشان می‌دهد که کمبود ویتامین D می‌تواند عوارض زیادی بر بدن داشته باشد. بسیاری از عوارض کمبود ویتامین D تا سال‌ها بر بدن شما باقی می‌ماند. برخی از این عوارض شامل موارد زیر هستند:

مشکلات قلبی عروقی، فشار خون
مشکلات سیستم عصبی
افزایش شانس ابتلا به سرطان، دیابت و بیماری‌های نقص ایمنی

کمبود ویتامین D با کاهش جذب کلسیم و افزایش میزان پوکی استخوان‌ها به خصوص در سنین بالا، ریسک شکستگی استخوان‌ها (به خصوص استخوان لگن) را افزایش می‌دهد. شکستگی استخوان لگن یکی از علل شایع اقامت طولانی در بستر، زخم بستر و مرگ سالمندان می‌باشد.

منابع ویتامین D

در راستای پیدا کردن راه حل برای کمبود ویتامین D، اول لازم است انواع مختلف منابع ویتامین D را بشناسیم.

ویتامین D حیوانی (D۳): ویتامین D موجود در گوشت یا روغن حیوانی است. منابع ویتامین D حیوانی شامل ماهی (بیشتر انواع غیر پرورشی)، روغن کبد ماهی، جگر و تخم مرغ
ویتامین D گیاهی (D۲): منابع گیاهی ویتامین D شامل قارچ و آووکادو می‌باشند

یکی دیگر از منابع مهم تامین ویتامین D آفتاب است. این منابع می‌توانند تمام ویتامین D مورد نیاز بدن ما را رفع کنند. به همین دلیل است که با داشتن تغذیه مناسب و سبک زندگی سالم، می‌توان بدون نیاز به مکمل‌های غذایی نیاز خود را به ویتامین D رفع کرد.

مکمل‌های دارای ویتامین D

مکمل‌های غذایی بسیاری نیز وجود دارند که با ویتامین D غنی شده اند. قرص و کپسول‌های زیادی وجود دارند که مقادیر زیادی ویتامین D دارند. البته ویتامین D موجود در مکمل‌ها و یا محصولات غنی شده مانند شیر و غلات هم، نیاز به فعال سازی در بدن دارند.

بسیاری از افراد بالغ در صورت قرار نگرفتن کافی در معرض نور خورشید، نیاز به مصرف مکمل ویتامین D دارند. پس از مصرف مکمل ویتامین D هم شما نیاز دارید که در معرض آفتاب قرار بگیرید.

 ویتامین D

کارکرد ویتامین D

نکته حائز اهمیت درمورد ویتامین D این است که ویتامین D به صورت طبیعی در بدن فعال نمی‌شود؛ این یعنی برای فعال شدن ویتامین D در کبد نیاز است که شما در معرض اشعه فرابنفش قرار بگیرید. زمانی‌که شما در معرض نور آفتاب قرار می‌گیرید، مواد غذایی در کبد شما به کلسترول تبدیل می‌شوند.

بعد از تبدیل مواد غذایی به کلسترول، نور آفتاب این کلسترول را به ویتامین D تبدیل می‌کند. این بدین معناست که حتی اگر شما مواد غذایی دارای ویتامین D را مصرف کنید، اگر در معرض آفتاب قرار نگیرید، ویتامین D در بدن شما فعال نمی‌شود.

نور آفتاب و ویتامین D

اکثر شیشه‌ها جلوی عبور اشعه ماوراء بنفش را می‌گیرند و لذا قرار گرفتن در معرض نور آفتاب در پشت شیشه، کمکی به ساخت ویتامین D در زیر پوست بدن نمی‌کند. مصرف ضد آفتاب با SPF = ۱۵ یا بیشتر، تا ۹۹ درصد ساخت ویتامین D را در پوست متوقف می‌کند.

قرار گرفتن روزانه حدود نیم ساعت در معرض نور آفتاب، در بیشتر فصول نیاز روزانه به ویتامین D را تامین می‌کند. میزان مصرف ویتامین دی در سنین مختلف، فصول مختلف، شرایط جغرافیایی مختلف و رنگ پوست‌های مختلف متفاوت است.

ویتامین دی و پوکی استخوان

ویتامین دی در کنار کلسیم می‌تواند باعث افزایش استحکام استخوان‌ها می‌شود. کمبود ویتامین d در بدن موجب کاهش استحکام استخوان می‌شود. در صورتی که کودکان در سنین پایین با کمبود ویتامین دی مواجه شوند، ممکن است به نرمی استخوان دچار شوند.

نرمی استخوان بیماری است که به علت عدم استحکام استخوان به وجود می‌آید. استخوان کودکان مبتلا به نرمی استخوان، ممکن است با کوچکترین ضربه دچار شکستگی شود. پس بهتر است از سنین پایین اقدام به بررسی مقدار ویتامین بدن کنید تا به بیماری‌های مربوط به ویتامین دی نشوند.

تاثیر ویتامین دی بر مو

ویتامین دی تاثیر زیادی بر غده‌های موی سر دارد. مصرف ویتامین دی می‌تواند تاثیرات بسیاری بر مو‌های شما داشته باشد. بعضی این تاثیرات شامل موارد زیر اند:

ویتامین دی می‌تواند مانع ریزش مو شود.
ویتامین دی با تحریک فلوکول‌های مو کمک می‌کند مو‌ها سریعتر رشد کنند.

تحقیقات نشان داده اند که ریزش مو در افراد زیادی پس از افزودن ویتامین دی قطع شده است.

تاثیر ویتامین دی بر پوست

پوست ما با قرار گرفتن در مقابل آفتاب می‌تواند ویتامین D۳ تولید کند. این ویتامین محلول در چربی است و می‌تواند از خشکی و اگزمای پوست جلوگیری کند. البته لازم به ذکر است که برای استفاده از خواص ویتامین دی برای پوست، باید آن را در قالب مکمل غذایی یا کرم موضعی استفاده کرد. ویتامین D دارای خواص ضد التهاب است و می‌تواند به سرعت التهاب ناشی از آفتاب‌سوختگی را از بین ببرد.

خواص ویتامین دی برای پوست ورای موارد بالاست؛ ویتامین دی خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و می‌تواند به جوان سازی پوست کمک کند. مورد دیگر تاثیر ویتامین دی بر پوست، افزایش کلاژن سازی و رفع چین و چروک‌های پوست اشاره کرد. تاثیر قرص ویتامین دی بر پوست می‌تواند پس از دوره کوتاهی از مصرف شما را شگفت زده کند.

قرص ویتامین دی برای صورت

پوست صورت ما بسیار حساس است و مواظبت از آن برای ما اهمیت زیادی دارد. قرص ویتامین d۳ برای پوست صورت خواص زیادی دارد.

قرص ویتامین دی برای پوست صورت نقش چرب کننده و ضد التهاب دارد. این ویتامین برای پیشگیری و درمان پسوریازیس داروی بسیار مناسبی است. ویتامین دی به رشد سلول‌های پوستی کمک می‌کند و باعث جوانسازی پوست می‌شود.

شما همچنین می‌توانید با ماساژ دادن مایع موجود در قرص ویتامین دی از تاثیر قرص ویتامین دی برپوست صورت بهره‌مند شوید. قرص ویتامین دی حتی می‌تواند به عنوان ضد آفتاب نیز روی پوست شما باشد و از پوست شما محافظت کند.

منبع: بهداشت نیوز

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید