شاخص کل بورس نزولی شد!

شاخص کل بورس نزولی شد!

در هفته‌ای که سهامداران حقیقی در نقش فروشنده ظاهر شدند، از ۳۹ صنعت فعال بورسی، ۲۸ گروه با خالص خروج این دسته از معامله گران مواجه شدند که در صدر آن‌ها گروه‌های کامودیتی محور به‌چشم می‌خوردند.

کد خبر : ۱۰۵۵۹۵
بازدید : ۶۴۷۱

همزمان با نزولی‌شدن شاخص‌کل بورس تهران پس از ۴ هفته صعود متوالی، سهامداران خرد نیز مجددا فروشنده شدند. به این ترتیب درحالی‌که انتظار می‌رفت سهامداران حقیقی به خرید سهام در هفته چهارم فروردین ماه ادامه دهند، اما در اکثر روز‌های هفته فروشنده بودند و به سبب شوک تحمیل‌شده به بورس طی دادوستد‌های روز سه شنبه، بیشترین خالص فروش حقیقی‌ها در ۸هفته اخیر رقم خورد.

در مجموع دادوستد‌های هفته منتهی به ۲۴فروردین ماه، بورسی‌ها شاهد خروج ۹۲۶میلیارد‌تومانی معامله گران خرد از گردونه معاملات سهام بودند، با این‌حال با توجه به تغییر نظر حقیقی‌ها در روز پایانی هفته به‌نظر می‌رسد در صورت عدم‌وقوع رخدادی جدید، مجددا شاهد ورود سرمایه‌های خرد به گردونه معاملات سهامی باشیم که عموما در محدوده مناسبی از منظر ارزش گذاری قرار دارند.

یک هفته با صنایع بورسی

در هفته‌ای که سهامداران حقیقی در نقش فروشنده ظاهر شدند، از ۳۹ صنعت فعال بورسی، ۲۸ گروه با خالص خروج این دسته از معامله گران مواجه شدند که در صدر آن‌ها گروه‌های کامودیتی محور به‌چشم می‌خوردند.

در این راستا بیشترین خالص فروش سهامداران خرد به میزان ۳۲۸‌میلیارد و ۵۳۳‌میلیون تومان از آن زیرمجموعه‌های گروه فلزات اساسی شد، پس از آن نوبت به پالایشی‌ها رسید تا شاهد جابه جایی سهامی به ارزش ۱۶۸‌میلیارد و ۲۸۱‌میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی باشند.

پتروشیمی‌ها نیز شرایط مشابهی را تجربه کردند و در مجموع دادوستد‌های هفته‌ای که گذشت انتقال سهامی به ارزش ۱۴۳‌میلیارد و ۴۳۷‌میلیون تومان را به پرتفوی سهامداران عمده بورس تهران تجربه کردند. معدنی‌ها نیز با خالص خروج ۱۰۲ میلیارد تومانی حقوقی‌ها در رتبه چهارم این لیست قرارگرفتند.

دلیل این فشار فروش در گروه‌های کامودیتی محور شناسایی سود در ابتدای هفته و شوک ناشی از بخشنامه عوارض صادراتی در روز سه شنبه عنوان می‌شود.

ماجرا از این قرار بود که در میانه هفته گذشته طی یک بخشنامه از سوی ستاد تنظیم‌بازار به گمرک اعلام شد که به‌منظور اطمینان از تامین مواداولیه صنایع کشور با قیمت‌های رقابتی به‌صورت پلکانی و براساس تغییرات قیمت‌های صادراتی ایران نسبت به قیمت مبنا از ابتدای سال‌۱۴۰۱ بر صادرات برخی کالا‌ها (محصولات زنجیره ارزش فولاد از سنگ آهن تا شمش فولاد و محصولات پایین دست؛ محصولات زنجیره فلزات اساسی مس، آلومینیوم و روی از کنسانتره تا فلز و محصولات پایین دست؛ محصولات زنجیره پتروشیمی و شیمیایی، شیشه، کلینکر و سیمان و انواع فروآلیاژ) عوارض اعمال خواهد شد.

در این بخشنامه آمده است؛ قیمت مبنا تا ابتدای خرداد ۱۴۰۱ برابر با آخرین قیمت صادراتی فوب ایران منتهی به هفته اول دی ماه ۱۴۰۰ بوده، سپس از ابتدای خرداد مجددا تعیین تکلیف خواهد شد. همین خبر بهانه لازم را به‌دست بورسی‌ها داد تا با افزایش چشمگیر فروشندگان، شاخص‌کل بورس تهران بیش از ۲‌درصد که بیشترین مقدار از اواخر دی ۱۴۰۰ بود، ریزش کند.

در آنسوی بازار، اما ۱۱ صنعت با ورود سرمایه‌های خرد به گردونه معاملات خود همراه بودند. در صدر آن‌ها سرمایه گذاری‌ها قرار داشتند که با محوریت «وساپا» به‌عنوان زیرمجموعه یکی از دو خودروساز بزرگ، خالص خرید ۴۴‌میلیارد و ۹۸۱‌میلیون تومانی سهامداران خرد در مجموع دادوستد‌های هفته‌ای که گذشت را ثبت کردند.

خودرویی‌ها نیز در هفته موردبررسی شاهد انتقال سهامی به ارزش ۳۱ میلیارد‌تومان در مسیر حقوقی به حقیقی بودند. در ادامه این لیست نام صنایعی همچون انبوه سازی، تامین آب و برق و مواد دارویی به چشم می‌خورد.

مروری بر روز‌های هفته

شنبه: استارت معاملات سهام در هفته‌ای که گذشت با افت شاخص‌کل بورس تهران زده شد. در ادامه روند منفی بورس در معاملات پایانی چهارشنبه هفته قبل از آن، دادوستد‌های روز شنبه بازار سهام نیز با فشار فروش و افت نماگر‌های تالار شیشه‌ای آغاز شد.

هر چند در ادامه با تحرک نسبی خریداران و پا پس کشیدن فروشندگان شاهد تغییر مسیر شاخص‌ها بودیم. در این میان نماگر هم وزن با توجه به وضعیت مساعدتر گروه‌های با ارزش بازار پایین توانست خود را تا محدوده سبز تابلو بالا کشیده و در پایان دادوستد‌ها رشد ۱۹/ ۰ درصدی را نشان دهد.

شاخص کل، اما با وجود تغییر مسیر نسبت به کف روزانه خود، اما در نهایت با افت ۳۵/ ۰ درصدی مواجه شد. در این روز سهامداران خرد خالص فروش ۱۸۴‌میلیارد و ۱۸۶‌میلیون‌تومانی را رقم زدند. فلزی‌ها در صدر لیست خروج حقیقی‌ها طی معاملات روز شنبه قرار داشتند و خالص فروش این دسته از بازیگران بورسی در گروه مذکور ۳/ ۵۹ میلیارد تومان برآورد شد.

بانکی‌ها نیز در شرایطی مشابه شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۶/ ۵۷ میلیارد‌تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودند. در ادامه این لیست نام گروه‌های معدنی، پتروشیمی، حمل‌ونقل و خودروسازان به چشم می‌خورد. در آنسوی بازار، اما پالایشی‌ها به سبب چشم انداز مطلوب بازار‌های جهانی همچنان مورد‌توجه حقیقی‌ها قرار دارند.

این گروه در شنبه هفته گذشته خالص ورود ۶/ ۳۱ میلیارد‌تومانی سهامداران خرد را تجربه کرد. دیگر گروه‌های حاضر در لیست خرید حقیقی ها، اما در زمره صنایع کوچک‌تر و ریالی قرار می‌گرفتند که در این‌خصوص می‌توان به سه گروه مواد دارویی، محصولات غذایی و اطلاعات و ارتباطات اشاره کرد.

یکشنبه: در دومین روز کاری هفته‌ای که گذشت، ورق بازار سهام برگشت و شاخص‌کل رشد بیش از یک‌درصدی را نشان داد. سهامداران خرد نیز روز یکشنبه مجددا خریدار شدند و شاهد خالص ورود ۱۶۵‌میلیارد و ۸۲۳‌میلیون تومانی این دسته از بازیگران بورسی بودیم.

در این روز در مقابل خالص خرید مثبت حقیقی‌ها در ۲۱ صنعت بورسی، ۱۸ گروه نیز به لیست خروج سهامداران خرد رفتند. بانکی‌ها با ورود ۱۳۶ میلیارد‌تومانی حقیقی‌ها رتبه نخست را به خود اختصاص دادند و در قعر این لیست نیز نام زیرمجموعه‌های پالایشی با خالص خروج ۲/ ۳۸ میلیارد‌تومانی سهامداران خرد به چشم می‌خورد.

دوشنبه: در میانه معاملات هفته‌ای که گذشت هر چند شاخص‌کل به صعود ادامه داد، اما از سرعت رشد این نماگر کاسته شد و تنها ۳۷/ ۰‌درصد صعود کرد. حقیقی‌ها نیز مجددا فروشنده شدند و این‌بار ۶/ ۱۵۹ میلیارد‌تومان از سرمایه‌های خود را از گردونه معاملات سهام خارج کردند. گروه‌های کوچک ریالی، اما مورد‌توجه سهامداران خرد قرار داشتند.

در این‌خصوص می‌توان به خالص خرید ۴/ ۱۳ میلیارد‌تومانی حقیقی‌ها در سیمان، ۶/ ۱۲ میلیارد‌تومانی در صنعت مخابرات و ۲/ ۱۱ میلیارد‌تومان سهامداران خرد در نماد‌های خودروساز اشاره کرد، در مقابل، اما بیشترین خروج پول حقیقی به ترتیب از بانک‌ها، فرآورده‌های نفتی و فلزات اساسی رقم خورد.

سه شنبه: شوک ناشی از بخشنامه عوارض صادراتی در چهارمین روز هفته به افت بیش از ۲‌درصدی شاخص‌کل و ثبت بیشترین خالص فروش حقیقی‌ها در حدود سه‌ماه اخیر منجر شد.

در این روز سهامی به ارزش ۳/ ۷۵۸ میلیارد‌تومان از گردونه معاملات سهام بورسی خارج شد. بیشترین خالص فروش حقیقی‌ها نیز از گروه‌های صادرات محوری همچون فلزات اساسی، فرآورده‌های نفتی و محصولات شیمیایی رقم خورد.

چهارشنبه: در دادوستد‌های پایان هفته، با فروش جو هیجانی ناشی از شوک روز سه شنبه، حقیقی‌ها هرچند کم مقدار، اما مجددا خریدار شدند.

در این روز کمی بیشتر از ۱۰ میلیارد‌تومان پول حقیقی جذب معاملات سهام شد و بیشترین ورود سرمایه‌های خرد به گروه فرآورده‌های نفتی به میزان ۴۴ میلیارد‌تومان اختصاص یافت، با این‌حال حقیقی‌ها به فروش سهام خود در گروه‌های فلزات اساسی و کانه‌های فلزی ادامه دادند.

تغییر مالکیت صنایع بورسی

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید