روند کاهش نرخ دلار ادامه دارد؟!

روند کاهش نرخ دلار ادامه دارد؟!

با نزدیک شدن به روز‌های پایانی هفته روند نمودار قیمتی اسکناس آمریکایی، اما جهت عکس گرفت. در روز چهارشنبه ۲۴ فروردین نرخ شاخص ارزی با عقبگرد خود به کانال ۲۷ هزار تومانی روند نمایش کاهشی جدید از خود به جای گذاشت.

کد خبر : ۱۰۵۵۹۶
بازدید : ۶۱۶۴

بازار آزاد ارز تهران در روز‌های پایانی هفته گذشته شاهد عقبگرد نرخ دلار به پله‌های میانی کانال ۲۷ هزار تومانی بود. پس از شروع روند کاهشی برای نرخ دلار در روز چهارشنبه ۲۴ فروردین و بازگشت مجدد نرخ این ارز به کانال ۲۷ هزار تومانی، شاخص بازار ارز در روز‌های پنج‌شنبه و جمعه هفته گذشته در سطح قیمتی ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شد.

تحلیلگران ارزی بازار تهران زمزمه‌های احتمال آزاد سازی منابع دلاری بلوکه شده ایران در کشور‌های خارجی را از مهم‌ترین علل آغاز روند کاهشی بازار ارز در هفته‌ای که گذشت می‌دانند. البته عده دیگری از این کارشناسان نیز اصلاح نرخ بازار جهت تداوم روند افزایشی آغاز شده از ابتدای فروردین سال جاری را عامل کاهش قیمت دلار در سه روز گذشته می‌دانند.

معامله‌گران افزایشی بازار نیز در روز‌های گذشته با جلوگیری از خالی فروشی کردن همکارانشان و همچنین رد سیگنال‌های مثبت در بازار درصدد مقابله با روند کاهشی بازار ارز برآمدند.

در هفته‌ای که گذشت نرخ دلار شاهد حضوری نامطمئن در کانال ۲۸ هزار تومانی بود. در روز‌های ابتدایی هفته، شاخص بازار ارز که در راستای روند افزایشی سال جدید به پله‌های هفتم و هشتم کانال ۲۷ هزار تومانی رسیده بود تلاش‌هایی برای عبور از سقف مقاومت ۲۸ هزار تومانی از خود به نمایش گذاشت.

به صورتی که قیمت هر برگ اسکناس دلار آزاد در روز یکشنبه با ۱۵۰ تومان افزایش نرخ نسبت به قیمت روز شنبه در سطح قیمتی ۲۷ هزار و ۹۵۰ تومان معامله شد. این تلاش‌های افزایشی سرانجام در روز دوشنبه ۲۲ فروردین نتیجه داد و اسکناس آمریکایی پس از ۷۰ روز مجددا توانست در سطوح قیمتی کانال ۲۸ معامله شود.

شروع فعالیت دلار در بازار روز سه‌شنبه به گونه‌ای بود که زمزمه‌ها از احتمال تداوم روند افزایشی در کانال جدید افزایش یافت. در ابتدای معاملات این روز شاخص ارزی خیز‌هایی به سمت سقف مقاومتی جدید ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومانی برداشت، اما در معاملات عصر این روز با بی‌نتیجه ماندن این تحرکات دلار در حوالی قیمت روز دوشنبه یعنی رقم ۲۸ هزار و ۱۲۰ تومان معامله شد.

با نزدیک شدن به روز‌های پایانی هفته روند نمودار قیمتی اسکناس آمریکایی، اما جهت عکس گرفت. در روز چهارشنبه ۲۴ فروردین نرخ شاخص ارزی با عقبگرد خود به کانال ۲۷ هزار تومانی روند نمایش کاهشی جدید از خود به جای گذاشت.

در ابتدای معاملات این روز دلار با حدود ۱۰۰ تومان کاهش قیمت به مرز دو کانال ۲۷ و ۲۸ هزار تومانی بازگشت و در انتهای معاملات بازار در این روز، نرخ ارز مذکور مجددا با ثبت حرکتی کاهشی در پله هشتم کانال ۲۷ هزار تومانی معامله شد.

عده قابل توجهی از فعالان بازار ارز این تغییر جهت نمودار اسکناس آمریکایی را در راستای قوت گرفتن احتمال آزاد سازی ۷ میلیارد دلار دارایی بلوکه شده ایران در بانک‌های خارجی می‌دانند.

در روز‌های پایانی هفته نیز در راستای روند کاهشی روز چهارشنبه دلار با ۳۸۰ تومان کاهش قیمت در پله میانی کانال ۲۷ هزار تومانی معامله شد. هر قطعه سکه امامی نیز در پایان معاملات هفته گذشته به سطح قیمتی ۱۳ میلیون و ۱۱۵ هزار تومان رسید.

جدال خالی فروش‌ها و معامله گران افزایشی

طبق مشاهدات به عمل آمده از رفتار معامله‌گران ارزی در هسته مرکزی بازار تهران، در زمان وقوع روند‌های نزولی عده‌ای از این فعالان ارزی که پیش‌بینی‌های کاهشی از نرخ ارز در روز آینده دارند با فروش صوری دارایی‌های خود در ارقامی کمتر از نرخ روز بازار درصدد کسب سود از افت قیمت ارز برمی‌آیند.

فعالان ارزی بازار به این شیوه از معاملات اصطلاحا خالی فروشی می‌گویند. طبعا در صورت تغییر روند بازار و بالا رفتن قیمت، خالی فروشان دچار ضرر شده و باید اختلاف قیمت ریالی رقم فروش خود با نرخ روز بازار را به طرف مقابل بپردازند. اما در صورت تداوم روند کاهشی در بازار این افراد علاوه بر کسب سود به تشدید افت قیمت ارز نیز دامن می‌زنند.

همین امر سبب شده تا عموم معامله‌گرانی که رویکرد افزایشی دارند با این افراد مقابله کرده و در صورت مشاهده این گونه معاملات با خالی فروش برخورد کنند. بررسی گفتگو‌های معامله‌گران در بازار سبزه میدان تهران نشان می‌دهد که در روند کاهشی اخیر بازار ارز نیز جدال‌هایی بین این دو گروه از معامله گران رخ داده است.

نمودار قیمتی دلار

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید