نان سبوس‌دار و کاهش خطر بیماری قلبی

نان سبوس‌دار و کاهش خطر بیماری قلبی

بر اساس نتایج این مطالعه که ۳۱ مارس در نشریه JAMA Network Open منتشر شد، فیبر غلات کامل مانند نان تیره، سبوس و غلات بیشتر از فیبر میوه‌ها و سبزیجات، التهاب و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

کد خبر : ۱۰۵۶۷۰
بازدید : ۴۸۷۲

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مصرف فیبر کافی برای سلامتی مهم است، اما ممکن است برخی از منابع فیبر نسبت به سایر این منابع برای سلامت قلب بهتر باشد.

فیبر موجود در خوراکی‌هایی مانند سبزیجات و غلات برای هضم، متابولیسم و طول عمر بسیار مهم هستند، اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که فیبر غلات کامل ممکن است مزایای منحصر به فردی نسبت به سایر خوراکی‌های فیبردار برای سلامت قلب داشته باشد.

بر اساس نتایج این مطالعه که ۳۱ مارس در نشریه JAMA Network Open منتشر شد، فیبر غلات کامل مانند نان تیره، سبوس و غلات بیشتر از فیبر میوه‌ها و سبزیجات، التهاب و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

محققان چند دانشگاه، از جمله «دانشکده بهداشت عمومی هاروارد چان» و دانشگاه «کلمبیا»، در این مطالعه داده‌های چهار هزار و ۱۲۵ بزرگسال ۶۵ ساله و مسن‌تر را طی حدود ۲۵ سال پیگیری بررسی کردند.

آن‌ها مصرف فیبر (محاسبه شده از بررسی‌های غذایی) را با نشانگر‌های التهاب در خون و میزان موارد ابتلا به بیماری قلبی در شرکت کنندگان در طول زمان مقایسه کردند.

آن‌ها متوجه شدند که کلا فیبر با نشانگر‌های کمتر التهاب و خطر کمتر ابتلا به بیماری قلبی مرتبط است، که این موضوع جای تعجب نداشت.

تحقیقات قبلی نیز نشان داده بودند که مصرف فیبر کافی سلامت روده را بهبود می‌بخشد، قند خون را تنظیم می‌کند و خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را کاهش می‌دهد.

اما محققان هنگام جداسازی داده‌ها بر اساس منابع فیبر، متوجه شدند که یک نوع خاص فیبر با کاهش هرچه بیشتر خطر ابتلا به بیماری قلبی و التهاب مرتبط است که این فیبر خاص، فیبر موجود در غلات کامل مانند نان تیره، غلات پرفیبر (مانند بلغور جو دوسر) و سبوس است.

در مقابل، این مطالعه نشان داد که فیبر میوه و سبزیجات - مانند سیب، پرتقال، موز، لوبیا، کلم بروکلی و نخود فرنگی - به طور مداوم با کاهش التهاب مرتبط نبود. «روپاک شیواکوتی»، نویسنده اصلی این مطالعه و استادیار اپیدمیولوژی در «دانشکده بهداشت عمومی کلمبیا میلمن»، گفت که این تفاوت تعجب آور بود.

شیواکوتی به خبرنگار پایگاه اینترنتی «بیزینس اینسایدر» گفت: به طور کلی تصور می‌شود که فیبر در کاهش التهاب نقش دارد، اما داده‌های مطالعه ما نشان می‌دهد که فیبر میوه‌ها و سبزیجات در مقایسه با فیبر غلات نقش کمتری در کاهش سطح التهاب دارند.

نتایج این مطالعه حاکی از آن است که غلات کامل در کاهش سطح التهاب و خطر ابتلا به بیماری قلبی به ویژه مفید هستند، اما با این حال به تحقیقات بیشتری برای تعیین بهترین روش ممکن برای بهره‌گیری از منابع مختلف فیبر برای سلامتی مورد نیاز است.

غلات کامل فواید منحصر به فردی برای سلامت قلب دارند

محققان در ابتدا این نظریه را مطرح کردند که فیبر غلات کامل به دلیل کاهش بیشتر التهاب نسبت به سایر انواع غلات، خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می‌دهد. در حالیکه درست است که غلات کامل با التهاب کمتر مرتبط هستند، اما این تفاوت را به طور کامل توضیح نمی‌دهد. همچنین علاوه بر فیبر سایر مواد مغذی موجود در غلات سبوس‌دار، ممکن است به این مزایا کمک کند که از جمله آن‌ها پروتئین، ویتامین‌های B، چربی سالم و مواد معدنی هستند.

به گفته شیواکوتی، در حال حاضر، بهترین توصیه این است که همچنان از توصیه‌های فعلی برای مصرف تمام انواع فیبر‌ها پیروی کنید، و از مصرف میوه‌ها و سبزیجات کم نگذارید، زیرا آن‌ها همچنان منبع خوبی از مواد مغذی هستند.

وی افزود: اگر به طور خاص نگران سلامت قلب یا التهاب هستید، چند وعده غلات کامل را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید