ایرج طهماسب؛ مرد همه فن حریف سینما

ایرج طهماسب؛ مرد همه فن حریف سینما

سال ۱۳۶۰ هم‌زمان با شروع پروژه «مدرسه موش‌ها» به کارگردانی مرضیه برومند، ایرج طهماسب هم به عنوان عروسک‌گردان و صداپیشه با این گروه همکاری داشت. نام شخصیت عروسکی «دم‌باریک» در «مدرسه موش‌ها» با نام طهماسب گره خورده است.

کد خبر : ۱۰۵۶۸۴
بازدید : ۶۱۷۳

ایرج طهماسب یک کاربلد تمام عیار است. او از ابتدای دهه شصت به عنوان بازیگر، عروسک‌گردان، صداپیشه، کارگردان و مجری فعالیتش را شروع کرد و به همراه حمید جبلی، فیلمنامه آثارش را نوشت. او در کنار این فعالیت‌ها، خوانندگی را هم تجربه کرد و مجموعه داستانی هم به نام «سه قصه» به قلم او منتشر شد.

در میان تمام این فعالیت‌ها آنچه بیشتر از همه باعث شد طهماسب به شهرت برسد و در قلب مخاطبانش جا باز کند، سبک و سیاق او در برنامه‌سازی و اجرا برای کودکان و همراهی با عروسک‌ها بود؛ موفقیتی که هنوز ادامه دارد و در «مهمونی» کماکان تکرار شده است.

برنامه‌سازی و اجرا

از ابتدای دهه شصت به عنوان برنامه‌ساز و مجری فعالیتش را شروع کرد. «سقائک و شانه‌بسر دانا» به کارگردانی طهماسب در سال ۱۳۶۰ ساخته شد. سال ۱۳۶۶ «سلامتی چه خوبه» و «دکتر عروسکی» را با اجرای خودش روی آنتن برد.

سال ۱۳۷۰ برنامه‌ای به اسم «النگ و دولنگ» ساخت. این برنامه دو بازیگر داشت و خودش فقط نریشین می‌گفت. «جغجغه و فرفره» و «صندوق پست» جزو آثاری بودند که ابتدای دهه هفتاد به کارگردانی و اجرای او ساخته شدند. جذابیت «کلاه‌قرمزی» باعث شد که از آن به بعد، فعالیت تلویزیونی‌اش را معطوف به این شخصیت کند. «مهمونی» جدیدترین برنامه او بدون حضور کلاه‌قرمزی است.

عروسک‌گردانی و صداپیشه‌گی

سال ۱۳۶۰ هم‌زمان با شروع پروژه «مدرسه موش‌ها» به کارگردانی مرضیه برومند، ایرج طهماسب هم به عنوان عروسک‌گردان و صداپیشه با این گروه همکاری داشت. نام شخصیت عروسکی «دم‌باریک» در «مدرسه موش‌ها» با نام طهماسب گره خورده است.

او در مجموعه «خونه مادربزرگه» هم همراه این گروه بود. بعد از اینکه به عنوان برنامه‌ساز و مجری فعالیتش را شروع کرد دیگر خودش عروسک‌گردانی و صداپیشگی را کنار گذاشت.

ایرج طهماسب

بازیگری

«خط پایان» نخستین تجربه بازیگری ایرج طهماسب است که در آن نقش یک قهرمان دوچرخه سواری را برعهده دارد
طهماسب اولین بار سال ۱۳۶۴ با بازی در فیلم «خط پایان» به کارگردانی محمدعلی طالبی به عرصه بازیگری وارد شد. در همان سال به عنوان بازیگر در سریال «آینه» غلام‌حسین لطفی هم حضور داشت.

طهماسب اصولا در تمام فیلم‌هایی که خودش می‌ساخت، بازی می‌کرد. علاوه بر آن‌ها در فیلم‌هایی مثل «روز باشکوه» به کارگردانی کیانوش عیاری، «جهیزیه‌ای برای رباب» به کارگردانی سیامک شایقی، «زیر بام‌های شهر» به کارگردانی اصغر هاشمی، «عینک دودی»، به کارگردانی محمدحسین لطیفی و … هم بازی داشت.

کارگردانی

«دختر شیرینی فروش» از کمدی‌های پرفروش و موفق سینمای ایران است که ایرج طهماسب آن را کارگردانی کرد
اولین فیلمی که ایرج طهماسب در سینما کارگردانی کرد «کلاه‌قرمزی و پسرخاله» بود. این فیلم را سال ۱۳۷۳ به دنبال موفقیت کلاه‌قرمزی در تلویزیون ساخت و با فروش بسیار بالایی روبه‌رو شد.

«یکی بود، یکی نبود» فیلم دوم طهماسب بود که سال ۱۳۷۹ با استفاده از عروسک‌های دیگری ساخت. سال ۱۳۸۰ با ساخت «دختر شیرینی‌فروش»، وارد عرصه ساخت فیلم کمدی برای بزرگسالان شد و چهار سال بعد در «زیر درخت هلو» این تجربه را تکرار کرد. «کلاه‌قرمزی و سروناز» و «کلاه‌قرمزی و بچه‌ننه» دو فیلم دیگر سه‌گانه کلاه‌قرمزی بودند که در سال‌های ۱۳۸۱ و ۱۳۹۰ به کارگردانی ایرج طهماسب ساخته شدند.

نویسندگی

اکثر آثار ایرج طهماسب براساس فیلمنامه مشترکی از خودش و حمید جبلی ساخته شده‌اند. او علاوه بر اینکه دستی در نگارش فیلمنامه دارد، سال ۱۳۹۵ کتابی به نام «سه قصه» را در نشر چشمه منتشر کرد. کتاب «سه قصه» از داستان‌هایی به نام‌های «بالشی پُر از پَر سفید»، «خروس سفید»، «ماه بر پیشانی» و «سرگذشت فنچ‌ها» تشکیل شده و مخاطبان اصلی آن بزرگسالان هستند.

«سه قصه» بعد از سه بار تجدید چاپ توقیف شد و به چاپ چهارم نرسید. او در عرصه سینما هم علاوه بر فیلمنامه‌هایی که خودش ساخته، فیلمنامه‌هایی هم برای دیگر کارگردان‌ها نوشته که از آن جمله می‌توان به فیلمنامه‌های «دختر ایرونی»، «خوابگاه دختران»، «عینک دودی»، «رفیق بد» اشاره کرد که همگی جز آثار پروفروش و پرمخاطب سینمای ایران بودند.

خوانندگی

اولین بار در «مدرسه موش‌ها» ایرج طهماسب با خواندن یکی از اشعار این مجموعه با نام «کی موشی رو می‌خونه»، خوانندگی را تجربه کرده. از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۷ که مجموعه کلاه‌قرمزی در ایام نوروز پخش می‌شد تیتراژ ابتدایی «عید اومده دوباره شادی و خنده» توسط خود طهماسب اجرا می‌شد.

او حالا در «مهمونی» هم خواننده تیتراژ ابتدا و انتهای برنامه است. شاید به عنوان یک خواننده کارش بی‌ایراد نباشد، اما اهمیت موسیقی تیتراژ‌ها به خاطر صدای خاطره‌انگیز اوست.

منبع: فیلم‌نیوز

۰
نظرات بینندگان
  • نازنین ارسالی در

    هر دفعه که تیتراژ برنامه فوق العاده مهمونی رو میشنوم ناخودآگاه درونم شاد میشه و احساس کودکی سبکبار را میکنم که میخوام برقصم و با آقای طهماسب بخوانم.
    ممنون آقای ایرج طهماسب شما یک نعمتید در این روزای سخت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید