خواب بعد از سحری چه عوارض و معایبی دارد؟

خواب بعد از سحری چه عوارض و معایبی دارد؟

از برخی از عوارض خوابیدن پس از سحر باید به سوء‌هاضمه، سوزش معده، رفلاکس اسید معده، اضافه‌وزن و در موارد وخیم‌تر سکته اشاره کرد.

کد خبر : ۱۰۵۷۱۵
بازدید : ۸۷۷

در ماه رمضان، وعده سحری بسیار مهم است و بی‌توجهی به آن سلامت بدن را به خطر می‌اندازد. اما بسیاری از افراد بعد از خوردن سحری، بلافاصله می‌خوابند و این کار هم مشکلاتی برای بدن به‌وجود می‌آورد.

بسیاری از افراد خواب سحر را نمی‌توانند نادیده بگیرند و در ماه رمضان مجبور هستند هنگام سحر یک وعده غذایی کامل مصرف کنند. معمولا بیشتر این افراد پس از مصرف وعده غذایی سحری فورا به رختخواب برمی‌گردند که این کار می‌تواند سلامت‌شان را به خطر اندازد.

از برخی از عوارض خوابیدن پس از سحر باید به سوء‌هاضمه، سوزش معده، رفلاکس اسید معده، اضافه‌وزن و در موارد وخیم‌تر سکته اشاره کرد.

مشکلات گوارشی: دراز کشیدن پس از خوردن غذا در ابتدا می‌تواند لذت‌بخش باشد، اما فرد را به مشکلات گوارشی مبتلا می‌کند.

دستگاه گوارش برای اینکه بهتر کار کند، فرد باید در حالت نشسته باشد. وقتی معده‌تان پر از غذاست و دراز کشیده‌اید، جاذبه در این حالت چندان به‌کارتان نمی‌آید و غذا نمی‌تواند به‌راحتی از درون روده عبور کند. همچنین اسید معده (که معمولا بعد از مصرف غذا بسیار زیاد می‌شود) وارد مری‌تان شده و موجب رفلاکس معده می‌شود.

رایج‌ترین عارضه رفلاکس معده، سوزش معده است. این سوزش با درد معده و همزمان سوزش در ناحیه سینه و پشت قفسه سینه رخ می‌دهد.

کیفیت بد خواب: خوابیدن با معده پر هنگام سحری، از کیفیت خواب‌تان می‌کاهد. وقتی موقع خواب معده‌تان پر است، سوخت‌وساز بدن برای هضم غذا افزایش می‌یابد و این موضوع باعث می‌شود مغزتان هم فعال شود و به همین دلیل احتمال کابوس دیدن در شما بالا می‌رود.

کیفیت خواب‌تان وقتی غذا‌های شیرین یا نوشیدنی‌های کافئین‌دار می‌خورید بدتر هم می‌شود. این مواد خوراکی انرژی بیشتری به شما می‌دهند و وقتی به رختخواب برمی‌گردید، نمی‌توانید خواب خوبی داشته باشید.

احتمال سکته مغزی و بیماری‌های قلبی: بررسی‌ها نشان داده که رفلاکس اسید معده می‌تواند فرد را به آپنه خواب مبتلا کند.آپنه خواب یک وقفه تنفسی در خواب است که تنفس برای مدتی کوتاه متوقف شده یا کاهش می‌یابد و این وضعیت احتمال دارد به دفعات تکرار شود.

این مشکلات تنفسی که جلوی رسیدن اکسیژن کافی به مغز را می‌گیرد، می‌توانند فرد را دچار سکته مغزی کنند. همچنین سوء‌هاضمه روی چربی و فشار خون اثر منفی می‌گذارد که این دو مشکل، سلامت قلب را به خطر می‌اندازند.

افزایش وزن: معمولا افراد هنگام سحری برای پیشگیری از گرسنگی در طول روز، غذا‌های پرکالری مصرف می‌کنند و وقتی فورا بعد از غذا می‌خوابند، بدن آن‌ها فرصت نمی‌کند کالری‌های اضافه را بسوزاند و این کالری‌ها تبدیل به چربی شده و دارای اضافه‌وزن می‌شوند.

البته چاقی و اضافه‌وزن به عوامل متعددی از جمله، ژنتیک، سوخت‌وساز، رزژیم غذایی، فعالیت‌های فیزیکی و مصرف دارو‌های مختلف وابسته است. اما بررسی‌ها نشان داده است که خوابیدن پس از مصرف حجم بالایی از غذا موجب اضافه‌وزن در افراد می‌شود.

زمان خواب بعد از سحری: محققان می‌گویند تا یک ساعت پس از صرف غذای ساده، نخوابید و اگر غذایتان پرچرب و سنگین است این زمان را به سه ساعت افزایش دهید. بدین ترتیب نه‌تن‌ها کابوس به سراغ‌تان نمی‌آید، بلکه گوارش‌تان به‌درستی کار کرده و به رفلاکس معده که منجر به سوزش معده و مشکلات دیگر می‌شود مبتلا نمی‌شوید.

منبع: ایسکانیوز

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید