درمان علائم اگزما با چند راهکار ساده

درمان علائم اگزما با چند راهکار ساده

اگزما شامل گروهی از عوارض پوستی می‌شود که در آن‌ها پوست خشک، قرمز، حساس و خارش‌دار می‌شود و ممکن است با ظهور دانه‌های پوستی، تغییر رنگ پوست، ناهموار، پوسته‌ریز و چرمی‌شکل شدن ظاهر آن همراه شود.

کد خبر : ۱۰۵۸۵۹
بازدید : ۱۸۲۱

تسکین دادن خارش و خشگی پوست دربیماری اگزما ممکن است کار مشکلی باشد.

پوست یک سد پیچیده است که از ما محیط بیرون محفاظت می‌کند، دمای بدن ما را تنظیم می‌کند، به رویه بیرونی بدن ما قوام می‌بخشد و امکان حس لمس و گرما و سرما را به می‌دهد. پوست در عین استحکامش، بسیار حساس است و به راحتی با یک خراش تحریک یا گسسته می‌شود.

اگزما شامل گروهی از عوارض پوستی می‌شود که در آن‌ها پوست خشک، قرمز، حساس و خارش‌دار می‌شود و ممکن است با ظهور دانه‌های پوستی، تغییر رنگ پوست، ناهموار، پوسته‌ریز و چرمی‌شکل شدن ظاهر آن همراه شود.

انواع گوناگونی از اگزما وجود دارد که هر کدام علائم و عوامل برانگیزاننده خاص خود را دارند. افراد مبتلا اگزما ممکن است همه یا برخی از این علائم را داشته باشند و به طور نادر یا مکرر دچار شعله‌ور شدن بیماری شوند.

«درماتیت آتوپیک» شایع‌ترین شکل اگزما است و معمولا زمینه خانوادگی دارد و در افرادی مبتلا به سایر انواع آلرژی بیشتر دیده می‌شود. این بیماری اغلب در دوران کودکی آغاز می‌شود و در شیار‌های زانو و آرنج بروز می‌کند.

یکی دیگر از اشکال اگزما «درماتیت تماسی» نام دارد که به علت آلرژی یا تماس با چیزی که پوست شما را تحریک می‌کند، مانند ماده سفیدکننده، لاتکس یا نیکل ایجاد می‌شود و «اگزمای دیس‌هیدروتیک» که باعث ایجاد تاول‌های کوچکی روی دست‌ها و پا‌ها می‌شود.

علت ایجاد اگزما نامعلوم است، اما تصور می‌شود که ترکیبی از ژن‌ها و عوامل محیطی باعث فعال شدن دستگاه ایمنی می‌شوند که به التهاب پوستی می‌انجامد. اگزما را می‌توان با دراو‌های بدون نسخه یا نسخه‌ای، دارو‌های مهارکننده ایمنی، نوردرمانی یا دارو‌های زیستی کنترل کرد، اما علاجی برای آن وجود ندارد.

شعله‌ورشدن‌های اگزما ممکن است مربوط به قرارگیری در معرض مواد تحریک‌کننده مانند صابون یا مواد پاک‌کننده، عوامل محیطی از جمله آب‌وهوای سرد و عوامل آلرژی‌زا مانند «هیره‌ها» (بندپایان ذره‌بینی) موجود در گردوغبار، دانه‌های گرده یا پوسته‌های بدن حیوانات باشد. استرس، هوای بسیار گرم یا بسیار سرد، عرق یا قرارگیری در معرض آب و حتی پوشیدن لباسی با پارچه نامناسب ممکن است عامل آغازگر شعله‌ور شدن اگزما باشد.

افراد مبتلا به اگزما باید از عوامل محرک دوری کنند، یک مرطوب‌کننده خوب به کار ببرند و همچنین به محض بروز نخستین نشانه مشکل از درمان‌های موضعی استفاده کنند. حمام کردن روزانه و استفاده مرتب از مرطوب‌کننده‌ها می‌تواند کمک‌کننده باشد، اما از از افراط در حمام کردن هم باید خودداری کرد چرا که آب می‌تواند یکی از عوامل محرک اگزما باشد.

فراورده‌های مرطوب‌کننده اجزای گوناگون دارند، از جمله هومکتان‌هایی مانند گلیسرین و اسید هیالورونیک، امولینت‌ها (یا نرم‌کننده‌هایی) مانند اسکالن، سرامید‌ها و اسید‌های چرب و الکل‌ها و «نگهدارنده‌های رطوبت» مانند وازلین، موم زنبور عسل و روغن معدنی می‌توانند علائم اگزما را تسکین دهند و از شعله‌ور شدن آن جلوگیری کنند.

همچنین مهم است که هر داروی بدون نسخه یا نسخه‌ای برای اگزما را به طور مداوم و بر اساس توصیه‌ای متخصص پوست مصرف کنید تا بیشترین سود را ببرید.

منبع: همشهری آنلاین

۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    با سلام دسته‍ای من به اگزما مبتلاست دچار خارش قرمزی و خشکی شدید میشه و ترک میخوره از کرم ترک پا مارک دیپ سنس استفاده كردم مثل آب که روی آتش بریزی اگزمای دستم خوب شد . خواستم این تجربه رو با دیگران به اشتراک بزارم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید