چگونه دندان قروچه را ترک کنیم؟

چگونه دندان قروچه را ترک کنیم؟

بیشتر افرادی که دندان قروچه می‌کنند، احتمالاً از انجام آن بی اطلاع هستند. «ویکی کوهن»، رئیس مجمع دندانپزشکی آکادمی پزشکی خواب آمریکا می‌گوید: دندان قروچه یک رفتار ناخودآگاه است. دندان قروچه می‌تواند تا ۲۰۰ پوند (۹۰.۷۱ کیلوگرم) نیرو به دندان‌ها وارد کند.

کد خبر : ۱۰۵۹۰۵
بازدید : ۱۰۵۱

دندان قروچه عارضه‌ای است که می‌تواند منجر به درد فک شود و آسیب قابل توجهی به لبخند شما وارد کند.

طبق گزارش انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA)، دندانپزشکان در طول همه گیری کرونا یک جهش ۶۹ درصدی را در افزایش بیمارانی که دندان‌های خود را بر روی هم فشار می‌دهند یا به هم می‌سایند، گزارش کردند.

بیشتر افرادی که دندان قروچه می‌کنند، احتمالاً از انجام آن بی اطلاع هستند. «ویکی کوهن»، رئیس مجمع دندانپزشکی آکادمی پزشکی خواب آمریکا می‌گوید: دندان قروچه یک رفتار ناخودآگاه است. دندان قروچه می‌تواند تا ۲۰۰ پوند (۹۰.۷۱ کیلوگرم) نیرو به دندان‌ها وارد کند.

به عبارت دیگر دندان قروچه بیش از شش برابر جویدن معمولی نیرو به دندان‌ها وارد می‌کند؛ بنابراین جای تعجب نیست که دندان قروچه ریال دندان‌ها را فرسوده کند و یا حتی بشکند و برای افراد مسن - که دندان‌هایشان ممکن است شکننده‌تر باشد - دندان قروچه ممکن است مشکل‌ساز باشد.

علل دندان قروچه

دندان

دندان قروچه می‌تواند در طول روز یا در شب رخ دهد. به گفته کوهن، استرس می‌تواند عامل مهمی در دندان قروچه باشد، چه در لحظات تنش حاد یا در هنگام خواب، زمانی که سطوح بالای هورمون‌های استرس ممکن است پس از یک روز سخت همچنان در گردش باشد.

عاداتی مانند مصرف تنباکو نیز می‌تواند احتمال دندان قروچه را افزایش می‌دهد. کوپر می‌گوید: «سیگاری‌ها دو برابر بیشتر از افراد غیرسیگاری دندان قروچه دارند. برخی دارو‌ها - مانند برخی از دارو‌های ضد افسردگی و ضد روان پریشی - نیز می‌توانند این خطر را افزایش دهند.»

شرایطی که بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر می‌گذارد، مانند زوال عقل، بیماری پارکینسون یا سکته مغزی، می‌تواند باعث ایجاد یا تشدید دندان قروچه شود؛ و اغلب همراه با اختلالات مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) است که باعث درد در اطراف فک می‌شود.

در نهایت، آپنه انسدادی خواب (OSA) ایجاد می‌شود که در آن راه هوایی فوقانی به طور مکرر در طول خواب مسدود می‌شود و منجر به مکث‌های تنفسی متعدد در شب می‌شود.

«منار عبدالرحیم»، متخصص دندانپزشکی در کلینیک کلیولند، می‌گوید: افراد مبتلا به آپنه انسدادی خواب (OSA)، به طور ناخودآگاه درحالیکه فک خود را به سمت جلو می‌برند تا راه هوایی باز شوند، دندان قروچه کنند.

تشخیص علائم

ترک خوردگی دندان، تاج دندان و یا پرکردگی دندان از علائم واضح دندان قروچه هستند، با این حال علائم کمتری نیز وجود دارد که باید مراقب آن‌ها بود. برای مثال، افراد مبتلا به دندان قروچه در خواب، ممکن است با درد فک یا گردن، سردرد، سفت شدن فک، زنگ زدن گوش، یا لکه‌هایی در اطراف لبه زبان از خواب بیدار شوند.

ضبط ویدیویی در آزمایشگاه خواب یا الکترومیوگرافی می‌تواند به طور قطعی دندان قروچه خواب را تشخیص دهد. تشخیص دندان قروچه از طریق الکترومیوگرافی به این صورت است که الکترود‌های متصل به پوست حرکات مکرر عضلات فک را بررسی می‌کنند.

درمان‌هایی که باید مد نظر قرار داد

• محافظ دهان پلاستیکی: عبدالرحیم می‌گوید: «پوشیدن محافظ در شب معمولاً اولین خط دفاعی است. با استفاده از گارد، فضایی میان دندان‌های بالا و پایین ایجاد می‌شود و به عضلات فک اجازه داده می‌شود تا شل شوند. گاردی که توسط یک دندانپزشک برای شما سفارش داده می‌شود معمولاً مؤثرتر از گاردی است که بدون نسخه پزشک به فروش می‌رسد. باید در نظر داشت که استفاده از گارد موجب ترک عادت دندان قروچه نمی‌شود، اما از آسیب بیشتر دندان جلوگیری می‌کند.

محافظ

• بوتاکس: تزریق سم بوتولینوم به عضلات فک که جویدن را کنترل می‌کنند، فشاری را که به دندان وارد می‌کنید، کاهش می‌دهد.

• کاهش استرس: فعالیت‌های آرامش‌بخش (مانند یوگا و مدیتیشن) نیز ممکن است کمک کننده کند. کوپر می‌گوید: «اگر در یک لحظه استرس‌زا احساس می‌کنید که در حال فشردن دندان‌هایتان بر روی هم هستید، به آرامی اجازه دهید فک‌هایتان باز شود و دندان‌ها از هم دور شوند».

فیزیوتراپی: یک فیزیوتراپیست که برای درمان دندان قروچه آموزش دیده است، می‌تواند تمریناتی را برای کشش، تقویت و شل کردن عضلات گردن و فک به شما آموزش دهد که می‌تواند تنش عضلانی را که ممکن است منجر به فشردن و ساییدگی شود، کاهش دهد.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید