به دنبال این نیستیم که قدرت منطقه شویم

کد خبر : ۱۰۵۹۴
بازدید : ۹۶۴

فرادید| حسن روحانی رییس جمهور در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم به مسائل مختلفی از جمله به وجود آمدن فرصت‌های جدید در مبادلات تجاری، آزاد شدن پول‌های ایران و قراردادهای بسته شده در سفرهای خارجی خود پرداخت.

روحانی در گفت‌وگوی خود که امروز (سه‌شنبه ۱۳ بهمن) به شکل زنده از شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی پخش شد به پول‌های آزاد شده ایران پس از برداشتن تحریم‌ها اشاره کرد. پول‌هایی که ‌شکل مصرف وهزینه‌ کردن آن‌ها منجر به بحث‌ و انتقادهای فراوانی شده است. مهم‌ترین سوال هم این است که آیا این پول‌ها صرف واردات کالا می‌شوند یا آن‌که به مصرف سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال می‌رسند؟

رییس جمهور در این باره و گفت: «اصلا از آن پول‌ها استفاده نمی‌کنیم، سرمایه‌گذار خارجی با سرمایه‌گذار داخلی ما مشارکت می‌کند. دولت نیز تسهیلات لازم را فراهم می‌کند و از محل صادرات کالاها به خارج از کشور و فروش کالاها در داخل کشور هزینه‌های سرمایه‌گذاری پرداخت می‌شود و ما مالک صنعت می‌شویم.»

مهمترین بخش های سخنان رییس جمهور

پسابرجام
در صنعت خودرو باید به کلاس جهانی و مقام صادرکننده خودرو برسیم، در قراردادهای اخیر مبنا این است که طرف مقابل سرمایه را به کشور می آورد و پس از تولید خودرو حداقل 30 درصد آن به کشورهای خارجی صادر می شود.

در صنعت خودرو باید به کلاس جهانی و مقام صادرکننده خودرو برسیم، در قراردادهای اخیر مبنا این است که طرف مقابل سرمایه را به کشور می آورد و پس از تولید خودرو حداقل 30 درصد آن به کشورهای خارجی صادر می شود.

در سال گذشته میلادی مردم ما حدود پنج میلیارد دلار پول بلیت هواپیمای خارجی دادند. زمانی ما در این منطقه از نظر حمل و نقل هوایی اول بودیم چرا نباید الان اول باشیم و چرا مردم باید با پروازهای دیگر بلیت بخرند؟ ورود هواپیماها کار بزرگی است که هم اشتغال ایجاد می کند و هم مسافر و توریسم به کشور می آورد. یکی از راه های ایجاد اشتغال، فعال کردن بخش خدمات و یکی از راه های فعال کردن بخش خدمات، فعال کردن توریسم است.

ما رابطه بسیار خوبی با چین داریم و از این به بعد نیز با ژاپن رابطه خوبی خواهیم داشت و ارتباط خوبمان با کشورهایی نظیر هند و کره جنوبی نیز ادامه خواهد داشت. ما خواهان روابط خوبی با کشورهای جهان هستیم و می خواهیم با تمام همسایگان مان و کل کشورهای آسیایی و آفریقایی روابط خوبی داشته باشیم چرا که هر کشوری زمینه های خاص خود را برای همکاری و تعامل داراست.

بحران های منطقه

ایران نمی خواهد با کشورهای اسلامی دچار تنش شود، بعضی ها به دنبال تنش و پیگیری اعمالی هستند که با حسن همجواری مطابقت ندارد و ما برخی از این شیطنت ها را دیده ایم اما اگر روزی دست بردارند و از تنش و بحران سازی جلوگیری کنند ملت ایران این گذشت را دارد که اجازه دهد شرایط قبل جبران شود.

ما به دنبال این نیستیم که قدرت منطقه شویم هر چند که قدرت منطقه هستیم اما به دنبال ایجاد یک منطقه قدرتمند هستیم و هدفمان این است که منطقه در صلح و تعامل باشد و مسلمانان خاورمیانه رفاه داشته باشند.

در مورد کشورهای منطقه هدف ما کمک به مردم منطقه در برابر مشکلات ناشی از تروریسم و مبارزه با آن است.

هیچ علاقه ای به تنش میان کشورهای منطقه به ویژه همسایگان خود نداریم، ایران هم با روسیه و هم با ترکیه روابط خوب و نزدیکی دارد و معتقد است که تنش میان این دو کشور بسیار خطرناک است. در همین راستا از هر ابزاری برای کاهش این تنش ها استفاده می کنیم و می دانیم که ادامه این تنش ها به نفع هیچ کدام از این دو کشور نیست.

انتخابات
من به عنوان کسی که مسئولیت اجرای قانون اساسی را بر عهده دارم و قسم خورده ام که پاسدار آن باشم امیدوارم که همه نهادها توجه ویژه ای به قانون داشته باشند و کاری کنیم که انتخابات بسیار شکوهمند با حداکثر مشارکت و رقابت و بهترین وجه که شائبه ای در آن وجود نداشته باشد برگزار شود.

گاهی خوب کار می کنیم اما به گونه ای عمل می کنیم که در مردم بی خود شائبه ای ایجاد می شود، نباید شائبه مهندسی شدن انتخابات در ذهن هیچ کسی پیش بیاید و در همین راستا همه باید تلاش و فعالیت کنیم.از مردم خواهش می کنم که توجه داشته باشند که حضورشان پای صندوق بسیار مهم است. ما باید بهترین ها را هم در مجلس خبرگان و هم در مجلس شورای اسلامی برگزینیم. حضور مردم برای حل انواع مشکلاتی که به آن اشاره شده در انتخابات مهم است. ضمن اینکه مجلس و قوه قضاییه هم باید در کنار دولت باشند.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید