مسیر صعودی دلار در ۱۴۰۱

مسیر صعودی دلار در ۱۴۰۱

همچنین این افراد سطوح قیمتی دو کانال ۲۷ و ۲۸‌هزار تومانی را در صورت عدم‌انتشار اخبار جریان‌ساز جدید، بازه نوسان متعادل دلار در بهار ۱۴۰۱ خواندند. در نهایت قیمت روز گذشته، به سطح ۲۷‌هزار و ۷۸۰ تومان رسید که نسبت به‌روز قبل از آن ۱۶۰ تومان افزایش را تجربه کرد.

کد خبر : ۱۰۵۹۷۹
بازدید : ۴۶۳

شاخص بازار ارز در نخستین ماه سال جدید شاهد افزایش قیمت بود. معامله گرانی که در انتهای سال گذشته اقدام به سرمایه‌گذاری در بازار سکه و ارز داخلی کردند تا انتهای فروردین ماه در ازای خرید دلار و سکه به ترتیب به میزان ۰۳/ ۶ و ۷۶/ ۶‌درصد سود کسب کردند.

تحلیلگران بازار از علل متفاوتی در توجیه افزایش قیمت‌های مشاهده شده در نرخ دلار و سکه صحبت می‌کنند، که از مهم‌ترین این دلایل می‌توان به «تداوم یافتن مذاکرات وین و انتشار اخبار‌های گوناگون از مذاکرات» و «تغییر فاز انتظارات جامعه از بازار به دلیل تداوم شرایط تورمی» اشاره کرد.

بازار ارز تهران در فروردین ماه سال جدید شاهد حضور نرخ دلار در ۳ کانال متفاوت بود. در ابتدای معاملات نوروزی، دلار با نوسان در محدوده قیمتی ۲۶‌هزار و ۲۰۰ تا ۲۶‌هزار و ۶۰۰ تومان فعالیت خود را آغاز کرد. نخستین حضور نرخ این ارز در کانال ۲۷‌هزار تومانی به تاریخ ۹ فروردین سال‌جاری رخ داد.

پس از این تاریخ اسکناس آمریکایی ۴ روز حوالی مرز کانال‌های ۲۶ و ۲۷‌هزار تومانی به نوسان پرداخت و پس از آن با آغاز معاملات رسمی و از نیمه فروردین ماه دلار به سطح قیمتی ۲۷‌هزار و ۶۰۰ تومان رسید. در ادامه ماه نخست سال نیز نرخ ارز مذکور مجددا شاهد افزایش قیمت بود.

در روز ۲۲ ماه گذشته دلار برای نخستین بار پس از ۷۰ روز در سطوح قیمتی کانال ۲۸‌هزار تومانی معامله شد. اما پس از دو تلاش ناموفق در جهت عبور از سقف مقاومت ۲۸‌هزار و ۱۲۰ تومانی در روز‌های ۲۳ و ۲۸ فروردین ماه نرخ این ارز تعدیل شده و در کانال پایین‌تر مستقر شد.

عده‌ای از تحلیلگران، عدم‌حصول نتیجه نشست‌های ایران و گروه ۱+۴ را از مهم‌ترین عوامل آغاز روند افزایش نرخ دلار در سال جدید می‌دانند. از اواخر اسفند ماه سال گذشته و با انتشار خبر توقف مذاکرات هسته‌ای وین برای مدتی نامعلوم، زمزمه‌هایی از عدم‌نتیجه دهی این نشست‌ها توسط معامله‌گران افزایشی بازار ارز مطرح شد.

اکثریت این افراد در راستای کانال شکنی‌های کاهشی دلار در سه ماه پایانی سال گذشته دچار ضرر و زیان‌های قابل‌توجهی شده بودند در همین راستا با بزرگنمایی اخبار و سیگنال‌های منفی و از طرف دیگر ارائه نرخ‌های بالاتر از نرخ روز در معاملات فردایی دلار را در مسیر افزایشی جدید قرار دادند.

البته عده دیگری از کارشناسان اقتصادی بازار تهران این صعود یک کانال دلار را در راستای نرخ تورم دانسته و بر این باورند که حضور نرخ این ارز در کانال ۲۷‌هزار تومانی با توجه به تورم حدودا ۶‌درصدی زمستان ۱۴۰۰ تعجب برانگیز نیست.

همچنین این افراد سطوح قیمتی دو کانال ۲۷ و ۲۸‌هزار تومانی را در صورت عدم‌انتشار اخبار جریان‌ساز جدید، بازه نوسان متعادل دلار در بهار ۱۴۰۱ خواندند. در نهایت قیمت روز گذشته، به سطح ۲۷‌هزار و ۷۸۰ تومان رسید که نسبت به‌روز قبل از آن ۱۶۰ تومان افزایش را تجربه کرد.

رشد ۷‌درصدی قیمت سکه در سال جدید

هر قطعه سکه امامی در معاملات سال جدید با حدود ۷‌درصد بازدهی مثبت از رقم ۱۲‌میلیون و ۲۶۰‌هزار تومان در ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ به رقم ۱۳‌میلیون و ۹۰‌هزار تومان در ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ رسید. قیمت دلار در بازار آزاد که از مهم‌ترین پارامتر‌های محاسبه نرخ سکه به شمار می‌رود تاثیر بسزایی در روند افزایشی قیمت سکه امامی داشته است.

از دیگر عوامل مهم و تاثیر‌گذار بر رشد قیمت سکه می‌توان به نوسانات نرخ اونس طلای جهانی اشاره کرد. هر قطعه ربع‌سکه نیز در فروردین ماه با میانگین حدود یک میلیون تومان نرخ حباب بالاتر از سکه یک گرمی و سکه امامی در صدر میزان تقاضای بازار طلا قرار دارد.

نمودار افزایش قیمت

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید