چرا نوشیدنی‌های خنک خوشمزه‌تر هستند؟

چرا نوشیدنی‌های خنک خوشمزه‌تر هستند؟

اگر دمای نوشیدنی گرمتر یا سردتر از دهان و گلوی شما باشد، این حس افزایش پیدا می‌کند، زیرا اعصاب حساس به دما و همچنین اعصاب حساس به لمس طی فرایند افزایش یا کاهش دمای محیط دهان، تحریک می‌شوند.

کد خبر : ۱۰۵۹۸۷
بازدید : ۸۵۸

حتما تاکنون تجربه کرده اید که مصرف برخی نوشیدنی‌ها زمانی که خنک هستند بسیار دلپذیر‌تر بوده و همان نوشیدنی اگر در دمای ولرم مصرف شود، چندان خوشمزه نخواهد بود. دلیل علمی این موضوع چیست؟

آب یکی از اصلی‌ترین عناصر حیاتی مورد نیاز موجودات زنده از جمله انسان است و این ماده از طریق نوشیدن آب و سایر مایعات به بدن می‌رسد.

نتایج یک مطالعه در دانشکده پزشکی ییل نشان داد به طور کلی عمل نوشیدن بیشتر از آبرسانی مصنوعی به بدن از طریق تزریق سرم و مایعات، به رفع تشنگی کمک می‌کند. دلیل این موضوع به نقش مغز در احساس سیرابی بازمی گردد، زیرا حس فیزیکی نوشیدن به مغز می‌گوید که شما در حال آبرسانی مجدد به بدن خود هستید.

در این میان محققان دریافتند: اگر دمای نوشیدنی گرمتر یا سردتر از دهان و گلوی شما باشد، این حس افزایش پیدا می‌کند، زیرا اعصاب حساس به دما و همچنین اعصاب حساس به لمس طی فرایند افزایش یا کاهش دمای محیط دهان، تحریک می‌شوند.

نوشیدن مایعات خنک برای انسان لذت بخش‌تر است، زیرا بدن در حالت عادی و در شرایط غیر سرما، همواره دارای میزان مناسبی از گرما بوده و تلاش می‌کند با روش‌های مختلفی مانند انتقال خون به سطح پوست و تنفس و ... خود را خنک کند و نوشیدن مایعات خنک به این روند کمک می‌کند.

از سوی دیگر هنگام مصرف مایعات خنک، گیرنده‌های چشایی دریافت کننده برخی طعم ها، ضعیف می‌شوند. برای مثال سرما حس شیرینی را در زبان انسان سرکوب می‌کند وقتی یک نوشیدنی خنک مصرف می‌کنید، کمتر میزان شیرینی آن را حس می‌کنید

متاسفانه سازندگان نوشیدنی‌های تجاری از این ضعف بدن انسان استفاده کرده و مصرف کنندگان را تشویق می‌کنند که محصولاتشان را خنک بنوشید. در حالت طبیعی و در دمای ولرم بیشتر افراد طعم بیش از حد شیرین نوشابه‌ها و آبمیوه‌های غیر طبیعی را دوست ندارند.

منبع: سیناپرس

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید