از بیماری «افانتازیا» چه می‌دانید؟

از بیماری «افانتازیا» چه می‌دانید؟

«افانتازیا» بیماری عجیبی است که برخی افراد قادر نیستند تا تصاویر را در ذهن خود تجسم کنند. برای مدت‌های مدید، این بیماری تنها به وسیله اعلام خود افراد، قابل شناسایی بود؛ اما حال دانشمندان راهی جدید را برای شناسایی آن پیدا کرده اند.

کد خبر : ۱۰۶۱۶۱
بازدید : ۱۴۳۷

دانشمندان استرالیایی در تحقیقات خود متوجه شده اند در صورتی که افراد به افانتازیا (اختلال تصویر سازی ذهن) مبتلا باشند، چشمان آن‌ها می‌تواند آن را نشان دهد.

به گزارش پایگاه ساینس آلرت؛ «افانتازیا» بیماری عجیبی است که برخی افراد قادر نیستند تا تصاویر را در ذهن خود تجسم کنند. برای مدت‌های مدید، این بیماری تنها به وسیله اعلام خود افراد، قابل شناسایی بود؛ اما حال دانشمندان راهی جدید را برای شناسایی آن پیدا کرده اند.

در همین ارتباط، در طی یک تحقیقات جدید مشخص شد اختلال افانتازیا را می‌توان بر اساس گشاد شدن مردمک چشم تشخیص داد. زمانی که چشم افراد در معرض نور قرار می‌گیرد، مردمک‌های چشم ما منقبض می‌شوند و زمانی که در معرض تاریکی قرار می‌گیرند، مردمک چشم گشاد شده تا نور بیشتری را به شبکیه برساند.

محققان در استرالیا دو گروه از شرکت کنندگان را مورد آزمایش قرار دادند. در یک گروه، ۴۲ شرکت کننده دارای مهارت تخیل بصری و در گروه دیگر ۱۸ نفر از افرادی بودند که خود اعلام کرده بودند دچار اختلال افانتازیا هستند. از این دو گروه خواسته شد تا به تصاویری با اشکال روشن و تیره با پس زمینه خاکستری نگاه کنند.

مردمک‌های چشم افراد هر دو گروه پس از این آزمایش، به شکل منظم در برابر تصاویر تارک و روشن از خود انقباض و اتساع نشان دادند؛ اما زمانی که محققان از هر دو گروه خواستند تا همان تصاویر را با چشمانی باز در ذهن خود تصویر کنند، به شکل عجیبی دریافتند مردمک‌های چشم افراد دارای تخیل در تجسم اشیاء همچنان منبسط و منقبض می‌شود. در حالی که مردمک چشمان افراد دارای اختلال افانتازیا تغییر قابل توجهی پیدا نمی‌کند.

محققان این پژوهش در این باره گفتند: نتایج ما شواهد جدیدی را در این خصوص ارائه می‌دهد که مردمک‌های چشم ما به «روشنی و قدرت یک تصویر بصری» که در ذهن نگه داشته می‌شود، واکنش نشان می‌دهند؛ هرچه آن تصویر ذهنی روشن‌تر و قوی‌تر باشد، واکنش مردمک چشم بیشتر است.

از آن جایی که واکنش مردمک چشم به نور امری غیر ارادی به شمار می‌رود، این پژوهش معیاری بی طرفانه را در خصوص بیماری افانتازیا ارائه می‌دهد؛ چرا که دراین تکنیک برای شناسایی بیماران به سخنان خود فرد تکیه نمی‌شود.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید