برنامه مراقبتیِ روزانه برای سلامت و زیبایی پوست

برنامه مراقبتیِ روزانه برای سلامت و زیبایی پوست

با تغییر بالش و انتخاب یک بالش نرم و ابریشمی می‌توانید اصطکاک پوست خود را کاهش دهید، در نتیجه خطوط نیز از بین می‌رود.

کد خبر : ۱۰۶۱۷۶
بازدید : ۱۲۱۴

برای داشتن پوست زیبا و سالم باید یک برنامه کامل مراقبت از پوست داشته باشید و از روش‌های خانگی و طبیعی برای زیبایی پوستتان استفاده کنید.

این برنامه بسیار آسان است که می‌توانید فقط با چندین عنصر ساده در خانه انجامش دهید. می‌توانید این را جایگزین روش‌های گران قیمت و بعضا سمی که به شما در صرفه جویی وقت، پول و رسیدن به سلامت کمک می‌کند. بهترین بخش این است که با استفاده از این عناصر، می‌توانید از خواص طبیعی آن‌ها برای زیبایی ظاهری بهره‌مند شوید.

برنامه مراقبت از پوست و قدم به قدم تا داشتن پوست صورت تمیز و زیبا

۱. از بین بردن پف و خستگی چشم‌ها با استفاده از چای‌های کیسه‌ای سرد: دو عدد چای کیسه‌ای سبز، سیاه یا بابونه را به مدت یک دقیقه در آب داغ بگذارید و سپس آنرا خارج کنید و درون یک کاسه کوچک بریزید و درون یخچال بگذارید. پس از سرد شدن آن‌ها روی چشم هایتان اعمال کنید و بعد از ۱۵ دقیقه بردارید و با یک تکه پنبه خشک نمایید.

۲. استفاده از تمشک و روغن نارگیل برای نرم و درخشان شدن لب ها: یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل را در درجه حرارت کم، داغ کنید. سپس آن را از روی حرارت بردارید و ۴ عدد تمشک تازه یا فریز شده را به آن اضافه کنید، آن را درون یک ظرف شیشه‌ای کوچک بریزید و مابقی را نگه دارید. مقداری از آن را با انگشتانتان به آرامی روی لب‌ها ماساژ دهید، این کار را هر چند روز یکبار تکرار کنید.

۳. یک پوست سفت و لیفت شده را با انجام حرکات ساده یوگا به دست آورید: این حرکات ماساژ، می‌تواند گردش خون در پوست شما را افزایش دهد و لیفت کردن پوست کمک می‌کند، به سادگی می‌توانید انگشتانتان را به طرف بالا بکشید و این کار را حدود ۱۵ دقیقه ادامه دهید. اگر جراحت یا مشکل جسمانی دارید، در مورد نحوه این کار با پزشک خود مشورت کنید.

۴. داشتنی پوستی نرم با ترکیب انار، تمشک، روغن بادام شیرین: به طور طبیعی پوست خشک خود را هیدراته نگه دارید، این ترکیبات سرشار از آنتی اکسیدان هستند، بعد از پاک کردن صورت آن را روی پوستتان اعمال کنید، یا می‌توانید ۳ تا ۶ قطره از این روغن‌ها کمی گرم کنید و بعد با انگشت به آرامی روی پوست خود ماساژ دهید، این کار به رفع چین و چروک‌ها و خطوط ریز صورت کمک میکند.

۵. کاهش چروک‌های پوستی با تغییر بالش خود : با تغییر بالش و انتخاب یک بالش نرم و ابریشمی می‌توانید اصطکاک پوست خود را کاهش دهید، در نتیجه خطوط نیز از بین می‌رود. سعی کنید به طرفین بخوابی و یا به روی کمرتان باشید، اینگونه صورت شما در طول شب تا صبح با بالش تماس ندارد. اما در مورد این موضوع نگران نباشید در نهایت می‌توانید به راحتی یک بالش با کیفیت عالی را انتخاب کنید.

۶. هیدراته کردن پوست خشک: صبحتان را با نوشیدن یک لیوان آب نارگیل تازه شروع کنید، و در طول روز نیز آب تصفیه شده بنوشید و برای وعده‌های غذایی خود، از غذا‌هایی مانند:ماهی قزل آلا، سالمون، آووکادو، زیتون و نارگیل استفاده کنید.

۷. جلوگیری از آسیب دیدگی پوست در برابر خورشید با خوردن ماهی سالمون: آستاکسانتین یک آنتی اکسیدان قوی است که از پوست در برابر اثرات مضر آسیب‌های ناشی از اشعه UVA خورشید جلوگیری میکند، و تقریبا مثل یک کرم ضد آفتاب عمل میکند.

آستاکسانتین را میتوان در غذا‌هایی مانند:ماهی قزل آلا، میگو، سالمون و خرچنگ یافت. همچنین می‌توانید این آنتی اکسیدان را از طریق مکمل‌ها دریافت کنید.

۸. حذف پوست مرده و احیای پوست صورت با ماسک ارگانیک پاپایا: بسیاری از مواد لایه بردار حاوی مواد ساینده هستند، که پوست شما را خراشیده می‌کند و ممکن است باعث ایجاد برخی از نشانه‌های پیری پوست شود و به آن آسیب برساند.

بهتر است که از پاپایا سبز که حاوی آنزیم طبیعی است استفاده کنید، که به طور طبیعی پوست را نرم و لطیف می‌کند. پاپایا خام دارای مقادیر بالایی از پاپئین است، بنابراین برای گرفتن بهترین نتیجه آن را انتخاب کنید.

یک قاشق غذاخوری پاپایا له شده را با یک قاشق عسل غذاخوری آناناس مخلوط کنید، تا یک ماسک غلیظ به دست آورید و سپس آن را روی پوست خشک خود بمالید و بعد از ۵ تا ۱۵ دقیقه با آب سرد شستشو دهید.

۹. از لوازم آرایشی پودری حاوی مواد معدنی استفاده کنید: استفاده از کرم‌های ضدآفتاب که حاوی مواد معدنی می‌باشد، بسیار تاثیرگذار است و پوست شما را از اثرات مضر خورشید محافظت می‌کند. کرم ضد آفتاب حاوی مواد معدنی مانند اکسید روی است و به پوست آسیب نمی‌زند.

هیدراته کردن لب
۱۰. لب‌های تان را با شی باتر (کره شیا) هیدراته و تغذیه کنید: چپ استیک‌های سنتی حاوی روغن معدنی و اکسی بنزون هستند، این را می‌توانید با مواد مغذی طبیعی مانند کره کاکائو و روغن نارگیل جایگزین کنید. مقادیر مساوی از این مواد را روی گوشت لب خود بمالید و این کار را حداقل روزی یکبار تکرار کنید.

۱۱. اگر می‌خواهید پوستی درخشان و شفاف داشته باشید، مصرف شکر را قطع کنید: شکر بزرگ‌ترین عامل التهاب است که خود را به صورت آکنه، خشکی و چین و چروک نشان می‌دهد. به مدت ۱۰ روز شکر را از رژیم غذایی خود حذف کنید و شاهد بهتر شدن و درخشندگی پوستتان باشید.

۱۲. برای کاهش خطوط و چین و چروک از استخوان سازی و کلاژن استفاده کنید: کلاژن سازی کمک می‌کند تا رنگ طبیعی پوست را حفظ کند و برای کاهش خطوط و چین و چروک بسیار مهم است. از آنجایی که تولید کلاژن به مرور زمان کاهش پیدا می‌کند، مصرف یک مکمل کلاژن با کیفیت بالا و از یک منبع مناسب بسیار قابل قبول خواهد بود و به استخوان سازی و جوان‌تر نشان دادن پوست شما نیز کمک خواهد کرد.

۱۳. پوستتان را با روغن بادام یا روغن آرگان تمیز کنید: به جای استفاده از صابون و ساییدن آن روی پوست، می‌توانید از روغن بادام یا خواص روغن آرگان استفاده کنید که هم به صورت مایع است و هم باعث تغذیه و تمیز کنندگی عمیق پوستتان می‌شود.

۱۴. برای از بین بردن و کاهش سیاهی دور چشم از گیاه همیشه بهار کوهی استفاده کنید: اگر شما سیاهی زیر چشم دارید، ممکن است به دلیل حساسیت غذایی و یا آلودگی محیطی باشد، سعی کنید در ابتدا هرگونه آلرژن ممکن را شناسایی کنید و به مدت ۱۰ روز از آن دوری کنید، و متوجه تفاوت شوید.

اگر مدام با این تیرگی‌های دور چشم بیدار می‌شوید و مواجه هستید سعی کنید از ژل حاوی گیاه بهار کوهی خوبی استفاده بکنید، یا محصولات مراقبت از پوست را تهیه کنید که حاوی آرنیکا است؛ که دارای خواص ضد التهابی قوی می‌باشد و باعث کاهش ورم و کاهش ویژگی دور چشم میشود.

۱۵. برای رفع قرمزی و التهاب پوست از آلوورا استفاده کنید: اگر پوست شما قرمز شده است و یا التهاب دارد، نشان دهنده این است که کلاژن سازی پوست کاهش پیدا کرده است و اگر می‌خواهید جوش‌ها و قرمز‌ها را از بین ببرید، استفاده از ژل آلوورا بسیار مناسب خواهد بود، زیرا دارای خواص ضد میکروبی، ضد التهابی است و به راحتی جذب پوستتان خواهد شد.

برای پوست تغذیه دهنده مناسبی است و از آسیب‌های آفتاب جلوگیری می‌کند و همچنین برای درمان و کاهش آسیب‌های جزئی و خراشیدگی، اگزما و آکنه عالی خواهد بود. ژل آلوورا به راحتی در انواع فروشگاه‌ها قابل دسترس است و اکثراً دارای مواد نگهدارنده مواد مصنوعی نخواهد بود، با این حال برای اطمینان بیشتر می‌توانید برگ آلوورا را تهیه کنید و به راحتی ژل آن را استخراج نمایید.

۱۶. داشتن پوستی طبیعی و درخشان با میکرو ارگانیسم: پوست شما نیاز به برخی از ریز مغذی ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی دارد، تا گردش خون را تسریع بخشد. روی، ویتامین A ویتامین C و برخی از مواد مغذی مهم برای جذب غذا، باعث سالم ماندن پوست شما می‌شود به خصوص اگر مشکلات پوستی مزمن، مانند اگزما و یا پیری زودرس دارید.

۱۷. با استفاده از جلبک سبز از اثرات مضر خورشید و آفتاب سوختگی محافظت کنید: محافظت از پوست در برابر خورشید، برای داشتن پوستی سالم و طبیعی ضروری است. در حالی که ممکن است بعضی به شما جذب نورخورشید را توصیه کنند، اما می‌دانید که اگر بیش از حد در معرض آن قرار گیرید باعث آسیب می‌شود و پیری زودرس اتفاق می‌افتد.

مواد و ضدعفونی کننده‌هایی که حاوی روی هستند، را جایگزین کرم‌های ضدآفتاب شیمیایی مضر کنید، که بهترین آن‌ها جلبک سبز است، که سطح بالایی از کلروفیل را دارد و از بدن در برابر اشعه ماورا بنفش محافظت می‌کند.

همچنین رزوراترول اثرات آنتی اکسیدانی قوی بر روی پوست دارد و از آنجا که آسیب سلولی باعث اختلالات پیری میشود، در برابر فعالیت‌های رادیکال آزاد مبارزه با می‌کند و آسیب آنرا از بین می‌برد.

۱۸. یک مرطوب کننده فوق العاده و طبیعی برای پوست با اسید هیالورونیک: زمانی که ما سفر می‌کنیم، استرس داریم و یا شرایط آب و هوایی شدید و جدیدی را تجربه می‌کنیم، پوستمان خسته و کسل به نظر می‌رسد، همانطور که سن افزایش می‌یابد مقاومت پوست کمتر می‌شود.

اسید هیالورونیک، یک عنصر عالی است که جذب آب توسط پوست را افزایش میدهد، باعث هیدراته نگه داشتن پوست می‌شود و یک مرطوب کننده عالی خواهد بود. می‌توانید این ماده را به سراسر بدن خود اعمال کنید.

کلاژن سازی و الاستین پوست را نیز بیشتر می‌کند، باعث تغذیه پوست می‌شود و ظاهر چین و چروک را کاهش می‌دهد و پوست را نرم و صاف میکند. اسید هیالورونیک در برخی از محصولات مراقبت پوستی یافت می‌شود و یا شما می‌توانید آن را به طور جداگانه تهیه کنید.

۱۹. جوان سازی پوست با استفاده از مواد غنی از آنتی اکسیدان: از بوتاکس و دیگر روش‌های تهاجمی دوری کنید و به سمت مواد طبیعی غنی از آنتی اکسیدان و آبرسان روی بیاورید. مواد طبیعی غنی از آنتی اکسیدان می‌تواند به طور طبیعی مشکلات پوستی شما را از بین ببرد و باعث جوان‌تر نشان دادن آن شود یکی از مواد تشکیل دهنده با کیفیت در محصولات مراقبت پوستی که اثر فوق العاده‌ای دارد، پولولان است.

این پلی ساکارید از کشت مخمر تهیه می‌شود و یک اثر ضدعفونی کننده و پاک کنندگی فوری و قوی دارد و باعث بهبود کلی بافت و ظاهر پوست می‌شود. استفاده طولانی مدت از این ماده به تقویت و یکپارچگی پوست کمک می‌کند.

ماسک چای سبز
۲۰. روشن کنندگی پوست با استفاده از چای سبز به عنوان یک تونر: چای سبز به طور موضعی بر روی پوست اثر ضد التهابی، روشن کنندگی و آبرسانی دارد و برای روشن شدن پوست به عنوان یک تونر عالی خواهد بود و شما می‌توانید با استفاده از یک یا دو پیمانه چای سبز یک تونر تهیه کنید، به مدت ۵ دقیقه اجازه دهید تا بجوشد و سپس صبر کنید تا به دمای اتاق برسد و کمی خنک شود، آن را روی پوستتان اعمال کنید، می‌توانید از یک تکه پنبه یا بطری اسپری استفاده کنید که برای تمیز کردن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۲۱. از بین بردن و پاک کردن جوش‌های صورت با روغن درخت چای : روغن درخت چای، دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی است و تحقیقات نشان می‌دهد که به کاهش اکنه خفیف تا متوسط کمک می‌کند، فقط مطمئن شوید که از روغن درخت چای مناسب و ارگانیک استفاده می‌کنید، زیرا تنوع زیادی دارد و هنگام استفاده مستقیم ممکن است به پوست آسیب برساند.

۲۲. استفاده از تکه‌های یخ چای بابونه برای تازه و شاداب شدن پوست: یک قاشق چای خوری بابونه را به حدود یک و نیم فنجان آب اضافه کنید و اجازه دهید تا خنک شود و سپس آن را در جا یخی بریزید و به فریزر منتقل کنید، سپس این تکه‌های یخ چای بابونه را درون یک حوله یا پارچه نرم بپیچید و روی پف چشم یا جوش‌ها اعمال کنید، که باعث کاهش فوری التهاب و خستگی چهره میشود و بعد از چند دقیقه آن را بردارید.

۲۳. تمیز کردن منافذ صورت با عسل و زردچوبه و ماست: ترکیب فوق، اثرات روشن کنندگی، ضد التهابی و ضد میکروبی فوق العاده‌ای دارد. یک قاشق غذاخوری ماست، یک قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق غذاخوری پودر زردچوبه را با یکدیگر ترکیب کنید، به طوری که یکی ماسک غلیظ به دست آورید، حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی صورتتان اعمال کنید و بعد با آب سرد بشویید و در نهایت می‌توانید از یک مرطوب کننده ملایم و مورد علاقه خود استفاده کنید.

۲۴. یک ماسک طبیعی برای زیبایی نگهداشتن و ترمیم پوست: آووکادو دارای خواص هیدراته و تغذیه کننده است، و در ترکیب با ویتامین A و E و ماست، که حاوی مواد مغذی آنزیم‌ها هستند به کاهش التهاب پوست کمک می‌کند.

در یک کاسه، یک چهارم فنجان جو دو سر پخته نشده، دو قاشق غذاخوری ماست، یک چهارم فنجان آووکادو، مقداری از ویتامین A و E را بخوبی ترکیب کنید و آن را روی پوست خشک خود اعمال کنید و بعد از ۱۰ تا ۲۰ دقیقه با آب گرم شستشو دهید و با یک حوله نرم خشک کنید و در نهایت از یک مرطوب کننده قوی استفاده کنید و این ماسک را یک بار در روز تکرار نمایید.

۲۵. روزانه کرم ضد آفتاب را اعمال کنید: خورشید کلاژن سازی و الاستین پوست را تخریب می‌کند و توانایی بدن برای ایجاد سلول‌های جدید و سالم را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بنابراین همیشه هنگام خروج از منزل از کرم ضدآفتاب حداقل SPF ۳۰ حتی در روز‌های زمستان و روز‌های ابری استفاده کنید.

۲۶. مطمئن شوید که از محصولات درستی برای پوست خود استفاده می‌کنید: همیشه از نوع پوست خود مطمئن شوید و متناسب با آن، محصولات ارگانیک و مناسب را تهیه کنید، یکی از اشتباهات رایج، استفاده از یک محصول برای انواع مختلف پوست می‌باشد، به طور مثال اگر پوست شما واقعاچرب باشد، فقط یک محصول بدون روغن با اسید هیالورونیک را پیدا کنید که بسیار موثر خواهد بود.

۲۷. لایه برداری را در برنامه مراقبت از پوست خود بگنجانید: به شما توصیه می‌شود که حداقل هر هفته دو بار لایه برداری انجام دهید و اگر سن شما بیشتر از ۳۰ سال است، آن را به سه بار در هفته و اگر بالای ۴۰ سال است، به ۴ بار در هفته افزایش دهید. لایه برداری واقعا مهم است، زیرا پوست خشک و سلول‌های مرده را از بین می‌برد و باعث جذب مواد مغذی بیشتر خواهد شد.

همیشه قبل از لایه برداری از بخور استفاده کنید و یا می‌توانید به حمام بروید و بلافاصله لایه برداری را انجام دهید، این کار باعث جذب بیشتر مواد مغذی و همچنین هیدراتاسیون می‌شود و پوست را نرم نگه می‌دارد.

۲۸. در استفاده از کرم‌های مراقبتی، گردن را نادیده نگیرید: گردن ما می‌تواند تاثیرات افزایش سن بر روی پوست را نشان دهد، بنابراین مراقبت از پوست گردن بسیار مهم و تاثیرگذار است. هرگونه کرم مراقبتی را که بر روی صورتتان استفاده می‌کنید، آن را به گردن بیاورید و به سمت بالا و آرام ماساژ دهید، تا اثر بیشتری داشته باشند، بهترین زمان برای انجام این کار صبح می‌باشد.

۲۹. آب بیشتری بنوشید: ساده‌ترین کاری که می‌توانید برای مرطوب نگه داشتن و هیدراته شدن پوست تان انجام دهید، این است که آب و مایعات بیشتری مصرف کنید. ممکن است که برخی از مواد شیمیایی و ناخالصی‌ها در آب وجود داشته باشد، می‌توانید از یک تصفیه آب خانگی استفاده کنید، یا آن را بجوشانید تا کاملا فیلتر شود و خیالتان از آن راحت‌تر شود.

۳۰. مصرف لبنیات و قهوه روزانه خود را تا حد ممکن کاهش دهید: مصرف بیش از حد لبنیات (به خصوص شیر) باعث التهاب، مسدود شدن منافذ پوست و ایجاد آکنه می‌شود، مصرف قهوه نیز پوست را خشک میکند و باعث دهیدراته شدن پوست می‌شود؛ بنابراین باید سعی کنید میزان مصرف خود را به کمتر از دو فنجان در روز محدود کنید، همچنین سعی کنید در طول روز یک لیوان آب لیمو برای خنثی کردن اسید قهوه بنوشید.

۳۱. مصرف مکمل‌هایی برای مراقبت از پوست: مکمل‌های بسیار زیادی وجود دارد، که به سلامت پوست کمک می‌کنند، مانند:ویتامین A که به ترمیم و تقویت غشا‌های مخاطی و بافت پوست کمک می‌کند و از آن در برابر ویروس ها، باکتری‌های مضر محافظت می‌کند و از خشک شدن، پوست پوست شدن و چین و چروک نیز جلوگیری می‌کنند.

کلسیم نیز باعث سلامت پوست می‌شود، سطح پایین کلسیم باعث افزایش احتمال بروز پیری زودرس و خطر ابتلا به سرطان پوست می‌شود. ویتامین C نیز برای بدن و پوست مان حیاتی است و در تشکیل کلاژن سازی و درمان زخم‌های زایمان و مبارزه با رادیکال‌های آزاد کمک میکند.

روغن‌های ماهی و روغن دانه کتان با اسید‌های چرب امگا ۳ که دارد، به هیدراته کردن و رطوبت رسانی به سلول‌های پوستی کمک می‌کند.

مکمل‌های اسید هیالورونیک نیز به طور باورنکردنی باعث جذب آب بیشتر به سلول‌های پوستی می‌شود،

* اما در نهایت بهتر است که قبل از اضافه کردن هر مکمل غذایی، مطمئن شوید و با پزشک مشورت کنید.

منبع: ایسکانیوز

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید