طرز تهیه سمبوسه جنوبی

طرز تهیه سمبوسه جنوبی

سمبوسه یکی از انواع غذا‌های خوشمزه و پرطرفدار ایرانی است که اصالت آن متعلق به شهر‌های جنوب کشور می‌باشد. این غذای خوشمزه دارای محبوبیت زیادی می‌باشد و به همین دلیل به همراه فلافل، در دکه‌های خیابانی به فروش می‌رسد.

کد خبر : ۱۰۶۱۸۴
بازدید : ۲۴۶۱

حتما با انواع و اقسام سمبوسه آشنا هستید یا حداقل آن‌ها را دیده‌اید؛ اصلی‌ترین سمبوسه، اما برای جنوب است که با نان لواش درست می‌شود. غذایی که از هند به مناطق جنوبی ایران آمد و تغییراتی در آن ایجاد شد.

به هرحال هر منطقه‌ای در جنوب سمبوسه خودش را دارد که مواد داخل آن متفاوت است. یکی از معروف‌ترین سمبوسه‌ها هم سمبوسه گوشت است طرز تهیه در ادامه می آید.

مواد لازم:

نان لواش برش خورده: ۱۲ تکه

گوشت چرخ شده: ۳۰۰ گرم

پیاز درشت: ۲ عدد

جعفری خرد شده: ۱/۲ پیمانه

رب گوجه: ۲ قاشق سوپخوری

سیر له شده: ۲ حبه

تخم گشنیز نیم کوب: ۱/۲ قاشق چایخوری

پودر زیره سبز: ۱/۴ قاشق چایخوری

دارچین: ۱/۴ قاشق چایخوری

زردچوبه، نمک و فلفل: به مقدار لازم

طرز تهیه و دستور پخت:

سمبوسه

۱. پیش از هر چیز، پیاز‌های نگینی خرد شده را سرخ کنید در حدی که طلایی شود.

۲. گوشت چرخ شده را همراه دارچین به پیاز اضافه کنید و به خوبی تفت دهید تا تغییر رنگ دهد، رب گوجه، سایر ادویه‌ها، سیر، جعفری خرد شده را در این مرحله به گوشت اضافه کنید و اجازه دهید گوشت با این مواد کمی سرخ شود. بعد از آماده شدن مواد داخلی، اجازه دهید تا کاملا خنک شود. (خنک‌شدن مواد اهمیت دارد، چون زمان پیچیدن نان از خمیر شدن و وا رفتن نان و نیز روغن پس دادن جلوگیری می‌کند)

۳. طریقه پیچیدن سمبوسه گوشت با لواش چندان سخت نیست، اما باید با احتیاط این کار را انجام دهید تا سمبوسه‌ای ظریف داشته باشید، با کمی تمرین و حوصله به خرج دادن مطمین باشید از پس این کار هم به خوبی بر می‌آیید.

۴. مهمترین نکته در این مرحله این است که نان لواش باید نرم باشد تا هنگاه پیچیدن خرد نشود، پس، نان‌های لواش را از درازا به شکل مستطیل برش دهید اگر احساس کردید نان‌ها خشک هستند مقداری آب روی نان‌ها اسپری کنید (مقدار خیلی خیلی کم) و بعد در نابلون قرار دهید تا رطوبت حاصل از آن، نان را نرم کند.

۵. یک نان برش خورده را روی سطح یا میز کارتان قرار دهید و مقداری از مواد گوشتی خنک شده را در گوشه بالایی نان بریزید و با زاویه ۹۰ درجه نان را تا بزنید تا به شکل مثلث درآید. برای اطمینان و محکم شدن کار، قبل از پیچیدن آخرین لایه نان مقداری تخم مرغ زده شده را با برس روی نان بمالید تا باعث چسبندگی شود.

۶. در روش دیگر می‌توانید نان‌ها را به شکل قیف درآورید و بعد داخل آن را با مواد پر کنید. اگر مایل هستید سمبوسه رولی داشته باشید، اول لقمه‌های کوچک و محکم درست کنید. بعد سمبوسه گوشت را در روغن سرخ کنید.

۷. روغن مایع را در قابلمه‌ای متوسط بریزید تا کاملا داغ شود، مطمین شوید سمبوسه‌ها در ظرفی که انتخاب کرده‌اید به خوبی در روغن غوطه‌ور خواهند شد. برای امتحان کردن داغی روغن هم کافی است یک عدد خلال دندان را در روغن فرو ببرید اگر دور خلال دندان حباب ایجاد شد یعنی روغن به خوبی داغ شده است. همچنین برای خوشرنگ شدن پوسته نان می‌توانید مقداری زردچوبه به روغن داغ شده اضافه کنید

۸. سمبوسه‌ها را با توجه به گنجایش ظرف در روغن به خوبی سرخ کنید یعنی در حدی که طلایی شود. (اگر دوست دارید می‌توانید آن‌ها را در روغن کم هم سرخ کنید.) سمبوسه‌های سرخ شده را روی دستمال کاغذی آشپزخانه بگذارید تا روغن اضافی را جذب کند.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید