آرد سفید و این همه ضرر؟!

آرد سفید و این همه ضرر؟!

مصرف کردن زیاد آرد سفید و پخت نان با استفاده از این ماده خوراکی عوارض و مضراتی را برای سلامت افراد به همراه دارد.

کد خبر : ۱۰۶۳۰۵
بازدید : ۱۳۴۸

آرد سفید یک ماده تصفیه شده است که در غذا‌های فرآوری شده مورد استفاده قرار می‌گیرد و یک ماده ارزان و سبک محسوب می‌شود.

متاسفانه آرد سفید تصفیه شده ارزش غذایی خود را از دست می‌دهد و هیچ ویتامین، مواد معدنی و چربی مفیدی ندارد.

آرد سفید تصفیه شده چیست؟

سه بخش از غلات کامل وجود دارد. سبوس یا پوست گندم خارجی‌ترین بخش غلات و حاوی فیبر، آنتی اکسیدان و ویتامین‌های b است؛ درونی‌ترین بخش آن ریشه گندم محسوب می‌شوند و این بخش هم سرشار از ویتامین‌های b بوده و مواد معدنی، پروتئین و چربی سالم دارد. اندوسپرم هم در میانه قرار گرفته که حاوی کربوهیدرات است.

زمانی که آرد سفید تصفیه شده را درست می‌کنند، معمولاً سبوس و لایه داخلی را برمی دارند و فقط اندوسپرم باقی می‌ماند که سرشار از کربوهیدرات است. در نتیجه مواد مغذی اصلی آن از بین می‌رود و حتی ممکن است به بدن آسیب برساند.

اضافه وزن و چاقی

آرد سفید مواد مغذی مورد نیاز برای سیر شدن بدن را ندارد و از نشاسته تشکیل شده که یک کربوهیدرات ساده است و به راحتی در معده هضم شده و در مدت زمان کمی احساس گرسنگی می‌کنید؛ مصرف مواد غذایی تهیه شده با آرد سفید گرسنگی شما را برطرف نمی‌کند و شما مایلید غذایی بیشتری بخورید. همین باعث افزایش چربی در شکم می‌شود، همچنین سطح کلسترول را بالا خواهد برد.

دیابت و قند خون

شاخص گلایسمیک، سطح قند خون را در غذا بررسی می‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که مصرف آرد سفید سطح انسولین (هورمون آزاد شده توسط لوزالمعده) را بالا می‌برد. زمانی که انسولین آزاد می‌شود، حرکات تبدیل قند به سلول‌ها برای تولید انرژی نیز تند‌تر صورت می‌گیرد و همین می‌تواند عاملی برای ابتلا به قند خون و دیابت نوع دوم باشد.

بیماری قلبی عروقی

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف مقدار زیادی غلات تصفیه شده، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. مصرف زیاد آرد سفید تصفیه شده، جزو همین دسته بندی قرار می‌گیرد.

التهاب در بدن

التهاب در بدن عامل بسیاری از بیماری‌ها از جمله دیابت و بیماری قلبی است. مطالعات نشان می‌دهد که آرد سفید تصفیه شده سطح التهاب دهندگان داخل خون را بالا می‌برد.

درد مفاصل و حتی ناراحتی‌های گوارشی که با استرس اکسیداتیو دست در دست هم دارند، در نتیجه استفاده از آرد سفید بدتر شده و بعد از مدتی به بیماری‌های مزمن و دوره‌ای تبدیل می‌شوند. رژیم غذایی با شاخص گلایسمیک پایین می‌تواند این التهابات را بهبود ببخشد. آرد کامل یا آرد غلات که سبوس و جوانه گندم دارد، در بسیاری موارد سبب درمان هم می‌شود، زیرا با مصرف آرد کامل آنتی اکسیدان، مواد معدنی و ویتامین هم دریافت می‌کنید.

مشکلات گوارش

غلات کامل سرشار از فیبر هستند که به حذف سموم ناخواسته در حرکات روده می‌پردازند. زمانی که آرد سفید تصفیه شده مصرف می‌کنیم، مضرات گوارشی آن به بدنمان خواهد رسید. مطالعات نشان می‌دهد که غلات کامل روی میکروب‌های موجود داخل روده تاثیر می‌گذارند و اسید‌های چرب ضروری را تولید نمی‌کنند که بتوانند به بدن کمک کنند.

سرطان

سلول‌های سرطانی با افزایش مصرف شکر، تعداد بیشتری پیدا می‌کنند. در نتیجه احتمال سرطان بالا می‌رود. البته رژیم‌های ضد سرطان هم هستند که در آن‌ها هیچ آرد تسویه شده سفید رنگی وجود ندارد.

آنتی اکسیدان ماده اصلی ضد سرطان است. جوانه گندم و سبوس حاوی آنتی اکسیدان و فیبر، اسید فولیک، اسید کافئیک، اسید فیتیک، ویتامین E و سلنیوم است، اما آرد سفید هیچ کدام از این مواد ضروری را ندارد یا به میزان بسیار کمی دارد.

منبع: ایسکانیوز

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید