یک تزریق شش‌ماهه، جایگزین قرص فشار خون!

یک تزریق شش‌ماهه، جایگزین قرص فشار خون!

داروی جدید، پروتئینی به نام آنژیوتانسینوژن را هدف قرار می‌دهد که توسط کبد تولید می‌شود و در تنظیم فشار خون نقش دارد. آزمایشات فاز نخست بر روی ۸۴ بیمار نشان داد که یک دُز از این داروی جدید، پس از سه هفته، غلظت هورمون را در خون افراد حداقل ۹۰ درصد کاهش می‌دهد.

کد خبر : ۱۰۶۳۴۸
بازدید : ۷۷۳

نگرانی از مصرف به موقع قرص‌های روزانه فشار خون همیشه یکی از نگرانی‌های سالمندان بوده است، اما اکنون محققان از ابداع تزریق شش ماهه‌ای برای فشار خون خبر می‌دهند که خیال خیلی‌ها را از این بابت آسوده خواهد کرد.

بدن انسان پس از قدم گذاشتن در مرحله پیری دچار بیماری‌های متعددی می‌شود که فشار خون در سالمندان از مهم‌ترین آن‌ها است به دلیل اینکه بالا رفتن فشار خون خطر سکته قلب را به همراه دارد. هر چه بالا رفتن فشار خون خطرناک باشد به همان اندازه پایین بودن فشار خون نیز خطرناک است.

اطرافیان افراد سالمند یا شرکت خدمات پرستاری سالمند باید میزان فشار خود فرد را به طور مرتب چک کنند و مصرف قرص روزانه فشار خون را به سالمند متذکر شوند تا از هرگونه خطر احتمالی ناشی از فشار خون بالا و پایین پیشگیری شود.

افرادی که فشار خون بالا دارند، معمولا یک بار در روز برای کنترل این بیماری قرص مصرف می‌کنند. فشار خون با دو عدد ثبت می‌شود: فشار سیستولیک (عدد بالاتر) نیرویی است که در آن قلب خون را به اطراف بدن پمپاژ می‌کند و فشار دیاستولیک (عدد پایین‌تر) که مقاومت در برابر جریان خون در رگ‌های خونی است. محققان اکنون سرگرم آزمایش این رویکرد هستند که به گفته آن‌ها برای اولین بار در جهان است که می‌توان فشار خون بالا را درمان کرد.

طبق اعلام سرویس همگانی سلامت انگلیس، حدود یک سوم بزرگسالان در این کشور فشار خون بالا دارند، اما ممکن است بسیاری آن را ندانند. در حالی که اغلب این افراد علائم قابل توجهی ندارد، اما اگر فشار خون بالا درمان نشود، می‌تواند خطر ابتلا به حملات قلبی و سکته مغزی را افزایش دهد.

در این کارآزمایی جدید که توسط محققان دانشگاه «کوئین مری لندن» (QMUL) انجام شد، ۶۳۰ بیمار از سراسر جهان شرکت دارند که ۱۰۰ نفر از آن‌ها از انگلیس خواهند بود. به گفته محققان، افرادی که فشار خون بالا در آن‌ها تشخیص داده می‌شود، معمولا یک بار در روز برای کنترل این بیماری قرص مصرف می‌کنند.

«بنیاد قلب انگلیس» (BHF) اعلام کرد: اگرچه همیشه توضیحی برای علت فشار خون بالا وجود ندارد، اما بیشتر افراد به دلیل رژیم غذایی، سبک زندگی یا شرایط پزشکی به آن مبتلا می‌شوند. این مطالعه که توسط Alnylam Pharmaceuticals تأمین مالی شده و توسط مؤسسه ملی تحقیقات بهداشت و مراقبت (NIHR) حمایت می‌شود، قرار است به مدت سه سال اجرا شود.

داروی جدید، پروتئینی به نام آنژیوتانسینوژن را هدف قرار می‌دهد که توسط کبد تولید می‌شود و در تنظیم فشار خون نقش دارد. آزمایشات فاز نخست بر روی ۸۴ بیمار نشان داد که یک دُز از این داروی جدید، پس از سه هفته، غلظت هورمون را در خون افراد حداقل ۹۰ درصد کاهش می‌دهد.

این اثر پس از ۱۲ هفته نیز پابرجا خواهد بود و محققان امیدوارند بتواند سطح فشار خون را برای مدت طولانی کنترل کند. سازندگان این دارو می‌گویند که این می‌تواند یک راه‌حل «قابل کنترل‌تر و عملی‌تر» برای بیماران باشد و خطر فراموشی مصرف قرص‌های فشار خون روزانه را از بین ببرد. دکتر «مانیش ساکسنا»، سرپرست مطالعه و معاون مدیر بالینی QMUL، گفت که آن‌ها از این کارآزمایی «هیجان زده» هستند.

وی می‌گوید: این کارآزمایی در روز‌های اولیه خود بسر می‌برد، اما امید نهایی ما این است که ثابت شود این درمان یک راه‌حل عملی و ایمن‌تر و قابل کنترل‌تر برای مقابله با فشار خون بالا است. درمان دو بار در سال با تزریق زیر پوست جایگزین بهتری برای مصرف دارو‌های روزانه است. ما معتقدیم که این تزریق خبر خوشایندی برای بیماران خواهد بود و درمان فشار خون را راحت‌تر می‌کند.

جایگزینی برای قرص

پروفسور «سر نیلش سامانی»، مدیر پزشکی در «بنیاد قلب انگلیس»، گفت که این تزریق می‌تواند به «خبر خوبی برای میلیون‌ها نفر در سراسر انگلیس» منجر شود که بسیاری از آن‌ها نیاز به مصرف روزانه دارو برای کاهش خطر حملات قلبی و سکته مغزی دارند.

وی افزود: این مطالعه تعیین خواهد کرد که آیا تزریق دو بار در سال فشار خون را به اندازه کافی در یک دوره طولانی کاهش می‌دهد یا خیر. اگر این مورد ثابت شود، ممکن است جایگزینی برای مصرف قرص‌های روزانه برای برخی از بیماران باشد.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید