کشف آلوده شدن کلیه با ویروس کرونا

کشف آلوده شدن کلیه با ویروس کرونا

محققان آمریکایی موفق شده اند نشان دهند ویروس کرونا می‌تواند سلول‌های کلیه را آلوده کند و به آن آسیب رساند.

کد خبر : ۱۰۶۳۸۶
بازدید : ۲۰۰۴

محققان دانشگاه دوک در کارولینای شمالی موفق شده اند نشان دهند «SARS-CoV-۲» که ویروس عامل بیماری کرونا به شمار می‌رود، می‌تواند سلول‌های کلیه را به شکلی مستقیم آلوده کند.

به گزارش ساینس دیلی؛ طبق اعلام مهندسان پزشکی و ویروس شناسان دانشگاه دوک آمریکا، این کشف به توضیح این مسئله که چرا در افرادی که به کرونا مبتلا شده اند، نارسایی حاد کلیه دیده شده است، کمک می‌کند.

زمانی که بیماری کووید ۱۹ در اوایل سال ۲۰۲۰ شروع به پخش شدن در سراسر جهان کرد، پزشکان می‌دانستند که این ویروس در وهله نخست سلول‌های دستگاه تنفسی را آلوده می‌کند؛ اما با افزایش موارد ابتلا به کرونا، پزشکان به شکلی عجیب دریافتند بسیاری از بیماران، خصوصا آن‌هایی که به کرونایی شدید مبتلا شده بودند، دچار آسیب‌هایی به کلیه خود نیز شده اند.

این مسئله توجه دکتر سمیرا موسی (Samira Musah) استادیار رشته مهندسی پزشکی در دانشگاه دوک آمریکا را جلب کرد. او در بهار ۲۰۲۰ و زمانی که در یک نشست علمی که به شکل مجازی شرکت کرده بود، متوجه تحقیقات پزشکانی شد که اعلام می‌کردند چطور بیمارانی که هرگز مشکلات کلیوی نداشتند، پس از ابتلا به کرونا، دچار بیماری کلیوی شده اند.

دکتر سمیرا موسی در این باره گفت: این مسئله بسیار شگفت آور بود که پزشکان می‌گفتند چطور بیمارانی که در سلامتی بوده اند، به ناگاه دچار آسیب کلیوی شده اند و به دیالیز نیاز پیدا کرده اند. مشخص بود که ویروس [کرونا]کلیه را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ اما به دلیل آن که آن زمان در ابتدای همه گیری بود، هیچ کس مطمئن نبود که چه اتفاقی می‌افتد.

وی و تیم تحقیقاتی اش در پژوهش خود از شبه ویروس عامل کرونا استفاده کردند تا بتواند ویژگی‌های ویروس را تقلید کند؛ اما این «شبه ویروس» قادر به تکثیر نبوده و همین امر نیز آن‌ها را برای استفاده تحقیقاتی ایمن می‌ساخت.

کلیه

آن‌ها در طی تحقیقات خود دریافتند که «پروتئین اسپایک» در ویروس می‌تواند به شکلی مستقیم به شماری از گیرنده‌های سطحی «سلول‌های پودوسیت» متصل شود.

پودوسیت‌ها، سلول‌هایی در «کپسول بومن» درون کلیه‌ها هستند که حول مویرگ‌های گلومرولی پیچیده شده‌اند.

این تیم تحقیقاتی دریافتند درست مانند شبه ویروس، ویروس زنده نیز تمایل شدیدی به سلول‌های پودوسیت دارد و زمانی که ویروس کرونا سلول را آلوده می‌سازد، به تخریب «پودوسیت ها» اقدام می‌کند و اگر صدمات وارده به سلول‌ها بسیار شدید باشد، پودوسیت‌ها می‌میرند.

حال این تیم تحقیقاتی از دانشگاه دوک آمریکا امیدوارند با گسترش پژوهش‌های خود، به مطالعه این مسئله بپردازند که سویه‌های مختلف کرونا چطور در سلول‌های کلیه رفتار می‌کنند.

گفتنی است این تحقیقات در ۲۰ آوریل در مجله «مرز‌ها در زیست شناسی سلولی و تکاملی» (Frontiers in Cell and Developmental Biology) منتشر شد.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید