چه زمانی فشار خون پایین خطرناک است؟

چه زمانی فشار خون پایین خطرناک است؟

اگر فشار خون شما ۱۲۰/۸۰ میلی‌متر جیوه یا کمتر باشد، طبیعی است. به طور کلی، اگر فشار خون زیر ۹۰/۶۰ میلی‌متر جیوه باشد، به طور غیر‌طبیعی پایین است و به عنوان فشار خون پایین شناخته می‌شود.

کد خبر : ۱۰۶۴۲۰
بازدید : ۶۰۲

برخی افراد به طور طبیعی فشار خون پایینی دارند که به عنوان افت فشار خون شناخته می‌شود. با این حال، هنگامی که فشار خون بالا به طور ناگهانی به فشار خون پایین تبدیل می‌شود، می‌تواند باعث نگرانی شود.

فشار خون پایین یا افت فشار خون ممکن است نشانه سلامتی و کاهش خطر بیماری قلبی باشد. اما نه همیشه. گاهی اوقات، افت مداوم فشار خون یا کاهش ناگهانی فشار خون می‌تواند منجر به علائم نگران‌کننده و حتی مشکلات جدی سلامتی شود.

اندازه‌گیری فشار خون شامل دو عدد است: فشار سیستولیک و فشار دیاستولیک. فشار سیستولیک بالاترین یا اولین عدد در خوانش فشار خون شماست. نشان‌دهنده فشار درون شریان‌های شما در هنگام پمپاژ خون توسط قلب است. فشار دیاستولیک عدد پایینی است که فشار را در شریان‌های شما در حالی که قلب شما پر از خون است نشان می‌دهد.

اگر فشار خون شما ۱۲۰/۸۰ میلی‌متر جیوه یا کمتر باشد، طبیعی است. به طور کلی، اگر فشار خون زیر ۹۰/۶۰ میلی‌متر جیوه باشد، به طور غیر‌طبیعی پایین است و به عنوان فشار خون پایین شناخته می‌شود.

برخی از بزرگسالان به طور منظم فشار خون در محدوده افت فشار خون دارند، اما هیچ علامتی ندارند و نیازی به درمان ندارند. با این حال، در موارد جدی، افت فشار خون می‌تواند منجر به کاهش اکسیژن و مواد مغذی به مغز و سایر اندام‌های ضروری شود که در نهایت می‌تواند منجر به شوک تهدید‌کننده زندگی شود.

هر کسی ممکن است به افت فشار خون مبتلا شود، اما گروه‌های خاصی از مردم بیشتر احتمال دارد آن را تجربه کنند و انواع مختلفی دارد. به عنوان مثال، افت فشار خون ارتواستاتیک (موقعیتی)، زمانی رخ می‌دهد که پس از نشستن یا دراز کشیدن در جای خود بایستید، در افراد مسن شایع‌تر است.

به طور معمول، بدن مکانیسم‌های جبرانی خاصی برای جلوگیری از کاهش فشار خون هنگام ایستادن دارد. اما، افت فشار خون ارتواستاتیک برای برخی افراد مشکل‌ساز است، زیرا این رفلکس‌هایی که باید رخ دهند، رخ نمی‌دهند. کم‌آبی یا از دست دادن خون نیز می‌تواند باعث افت فشار خون ارتواستاتیک شود.

علائم افت فشار خون

اکثر پزشکان افت فشار خون را یک مشکل نمی‌دانند مگر اینکه با علائم و نشانه‌های خاصی همراه باشد:

• سرگیجه

• غش کردن

• خستگی

• مشکلات تمرکز

• تاری دید

• حالت تهوع

• پوست لطیف و رنگ پریده

• تنگی نفس

یک عدد خطرناک فشار خون پایین چیست؟

هیچ عدد خاصی وجود ندارد که در آن فشار خون روزانه خیلی پایین در نظر گرفته شود. با این حال، زمانی که فشار خون پایین با هر یک از علائم خطرناک ذکر شده در بالا همراه باشد، زمان آن فرا رسیده است که به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید.

منبع: سلامت

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید