۱۳ موردی که با‌اعتماد‌به‌نفس‌ترین آدم‌ها باور ندارند

۱۳ موردی که با‌اعتماد‌به‌نفس‌ترین آدم‌ها باور ندارند

کمال‌گرایی شکلی از تفکر اشتباه است که منجر به کاهشِ اعتماد‌به‌نفس می‌شود. اگر باور دارید که باید قبل از اقدام همه چیز را به عالی‌ترین شکل ممکن بفهمید، باید بدانید که این نوع افکار مانع از آن می‌شوند که کاری که برای‌تان ارزشمند است را انجام دهید.

کد خبر : ۱۰۶۴۳۹
بازدید : ۱۸۱۴

فرادید | افرادی که اعتماد‌به‌نفسِ بالایی دارند می‌دانند چه چیزی برای‌شان ارزش است و چه چیزی می‌خواهند. آن‌ها عادت‌ها و الگو‌های فکری مشترکی دارند که کمک‌شان می‌کند به اهداف‌شان برسند.


به گزارش فرادید؛ اینجا ۱۳‌مورد را معرفی می‌کنم که افراد بااعتماد‌به‌نفس یا انجام نمی‌دهند یا به آن اعتقادی ندارند، تا شما هم بتوانید یکی از آن‌ها باشید.

۱. آن‌ها فکر نمی‌کنند که ارزش‌شان از دیگران کم‌تر است

یکی از باور‌های بنیادی افرادِ بااعتماد‌به‌نفس این است: «من به‌اندازه هر فرد دیگری ارزشمند هستم.» معنایش این نیست که نباید برای به دست آوردنِ خواسته‌تان تلاش کنید یا حتی معنایش این نیست که در زندگی همه‌چیز عادلانه و مساوی بین همگان تقسیم شده است.


اما معنایش آن است که شما برای احقاقِ حقوق‌تان، دنبال کردن رؤیاهای‌تان، لذت بردن از زندگی و ایجاد تغییراتی به معنادارترین روشِ ممکن، به‌اندازه هر فرد دیگری در این جهان حق دارید.

۲. آن‌ها نمی‌ترسند که به خودشان شک داشته باشند

افرادی که اعتماد‌به‌نفسِ بالایی دارند، می‌دانند که خودتردیدی به تمامی بد نیست. برخی اوقات ترس یک نشانه است از اینکه به‌اندازه‌کافی برای یک ارائه بزرگ، خواندنِ یک شعر یا مصاحبه، آماده نیستید. تمرین کردنِ آنچه می‌خواهید بگویید و انجام دهید، به ذهن‌تان چیزی می‌دهد که در زمانی که فشار بالاست، می‌توانید به آن اتکا کنید.

ندای خودتردیدی ممکن است به شما بگوید که نیاز دارید اطلاعات بیش‌تری کسب کنید، یا باید مسیرتان را تغییر دهید یا باید به خودتان استراحت بدهید.

۳. آن‌ها زیاد تعلل نمی‌کنند

این مورد روی دیگر گزینه شماره ۲ است. وقتی ساعت‌ها تمرین کرده‌اید باید بدونِ وسواس درباره اینکه اوضاع بد پیش برود، وارد عمل شوید.

۴. برای اقدامِ «بزرگ» صبر نمی‌کنند

وقتی یک شخصِ بااعتماد‌به‌نفس را تصور می‌کنید، ممکن است چیز‌هایی مثل اقدامات بزرگ یا رفتار‌های جسورانه مثلِ اداره یک دفتر یا پیشنهاد ازدواج روی یک صفحه‌نمایشِ بزرگِ شهری، را تصور کنید.


اما در قدم‌های کوچک هم جسارت و شجاعت وجود دارد. آن تغییرات تدریجی، هم به واسطه احساسِ خوبی که از موفقیت‌های کوچک‌تان کسب می‌کنید و هم به واسطه تقویت مثبتِ این رفتار‌ها توسطِ دیگران، روی هم انباشت می‌شوند و موفقیت‌های بزرگ را می‌سازند.

۵. آن‌ها اعتماد‌به‌نفس را با تکبر اشتباه نمی‌گیرند

برخی افراد از اعتماد‌به‌نفس می‌ترسند، زیرا نمی‌خواهند پا روی دمِ شیر بگذارند، فضای زیادی را اشغال کنند یا نادان به نظر برسند. اما اعتماد‌به‌نفس با خودشیفتگی و تکبر تفاوت دارد.

درحقیقت، هنگامی که اعتماد به خود داشته باشید، اغلب کم‌تر مجذوبِ خودتان می‌شوید. وقتی دست از تمرکز کردن روی خودتان و اینکه در نظر دیگران چگونه به‌نظر می‌رسید، برمی‌دارید، شروع می‌کنید به توجه کردن به آدم‌هایی که در اطراف‌تان هستند.

۶. از بازخورد‌های دیگران یا درگیر شدن با دیگران نمی‌ترسند

فردی که اعتماد‌به‌نفس بالایی دارد می‌تواند بازخورد‌های مفید از سوی دیگران را بپذیرد و بدونِ آنکه حالتِ تدافعی به خود بگیرد، نسبت به آن‌ها اقدام کند.


وقتی خیال‌تان از حسِ خودارزشمندی‌تان راحت باشد و بدانید که ارزش‌تان وابسته به دیگران نیست؛ دیگر بدونِ آنکه حس کنید به اعتمادبه‌نفس‌تان خدشه‌ای وارد شده است، می‌توانید انتقاد‌ها و حتی طردشدن‌های صریح و مستقیم را کنترل و مدیریت کنید.

۷. از شکست نمی‌هراسند

اعتماد‌به‌نفس داشتن به این معنی نیست که شما هرگز شکست نمی‌خورید. حتی به این معنی نیست که همیشه لبخند به لب دارید یا هرگز اضطراب یا خودتردیدی را تجربه نمی‌کنید (شماره ۲ را ببیند). بلکه، به این معنی است که می‌توانید آن احساسات را کنترل کنید و از میان همه آن‌ها بر چالش‌های بعدی‌تان فائق بیایید.

۸. آن‌ها خودشان را ملزم نمی‌کنند که اوضاع را عالی کنند

کمال‌گرایی شکلی از تفکر اشتباه است که منجر به کاهشِ اعتماد‌به‌نفس می‌شود. اگر باور دارید که باید قبل از اقدام همه چیز را به عالی‌ترین شکل ممکن بفهمید، باید بدانید که این نوع افکار مانع از آن می‌شوند که کاری که برای‌تان ارزشمند است را انجام دهید.

۹. هرچه در آگهی‌های تجاری می‌بینند را باور نمی‌کنند

بسیاری از آگهی‌های تجاری طوری طراحی شده‌اند که در شما حس ناکافی بودن را ایجاد کنند. شرکت‌هایی که می‌خواهند محصولی را به شما بفروشند با ایجاد حسِ بد در شما این کار می‌کنند و اغلب به شما می‌قبولانند که «مشکلی» دارید که به واسطه آن محصول باید برطرف شود. اگر این آگهی‌ها نبودند، شاید هرگز فکر نمی‌کردید که چنین چیزی در شما یک «مشکل» باشد.

۱۰. هر چیزی که در شبکه‌های اجتماعی می‌بینند را باور نمی‌کنند

این مورد، به مورد شماره ۹ مرتبط است. خیلی راحت می‌توانید در دامِ این باور بیفتید که دیگرانی که در اطراف‌تان هستند، ازدواج‌های عالی و شغل‌های رؤیایی دارند و سوپرمدل‌ها قیافه‌ها و بدن‌هایی بی‌نقص دارند. اما یادتان باشد اکثر پست‌های شبکه‌های اجتماعی تحتِ ویرایش‌های سنگین قرار می‌گیرند. همه روز‌های بد، خودتردیدی و نقص‌های ظاهری دارند. موضوع این است که این چیز‌ها سر از شبکه‌های اجتماعی درنمی‌آورند!

۱۱. از تجربه چیز‌های جدید پرهیز نمی‌کنند

وقتی خودتان را ملزم به آموختن چیز‌های جدید می‌کنید، به واقع متوجه می‌شوید که شکست و اشتباه شما را به سوی رشد و پیشرفت هدایت می‌کند. پذیرفتنِ شکست به عنوان بخشی از زندگی کم‌کم در شما ریشه می‌دواند.


تناقض عجیبی است، اما هرچه بیش‌تر برای شکست خوردن مشتاق باشید، بیش‌تر موفق می‌شوید ـ علتش آن است که منتظر نمی‌مانید همه‌چیز ۱۰۰‌درصد عالی بشود تا شما اقدام به عمل کنید.

۱۲. روی خودشان تمرکز نمی‌کنند

شاید خلافِ غریزه به نظر برسد، اما هرچه اعتماد‌به‌نفسِ شما بالاتر باشد، کم‌تر روی خودتان متمرکز هستید.


همه ما از اینکه زمانی وارد اتاقی شده‌ایم و با خودمان فکر کرده‌ایم که «همه اتاق دارند به من نگاه می‌کنند. همه فکر می‌کنند من احمقم و هر حرفی که می‌زنم به غایت به نظرشان احمقانه است!»، احساس گناه می‌کنیم.


حقیقت این است که آدم‌ها درگیرِ افکار و نگرانی‌های خودشان هستند. زمانیکه از سرتان خارج شوید، می‌توانید صمیمانه با دیگران ارتباط برقرار کنید.

۱۳. آن‌ها به دیگران اجازه نمی‌دهند که اهداف‌شان را تعیین کنند

هیچ‌کس نمی‌تواند به شما اهمیت چیز‌ها را دیکته کند. مطمئناً، فرهنگ به ما می‌گوید که شغل بهتر، خانه بزرگ‌تر و خودروی لاکچری‌تر چیز‌هایی هستند که ما را شاد می‌کنند. برای آنکه در راستای انتظارات جامعه حرکت نکنیم نیاز به عقیده و اراده راسخ داریم. اعتماد‌به‌نفس همیشه شبیه برداشتنِ قدم‌های بزرگ نیست.


گاهی گفتنِ این جمله که: «این فرصت در حالِ حاضر مطلوب من نیست»، یعنی اعتماد‌به‌نفس دارید.


منبع: Psychology Today
نویسنده: Barbara Markway Ph.D.
ترجمه: سایت فرادید

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید